یات

یات

معنی کلمه یات در دانشنامه عمومی

یات ( به انگلیسی: Yacht ) یک قایق یا کشتی موتوری یا بادبانی است که برای تفریح، مسافرت یا مسابقه استفاده می شود. هیچ تعریف استانداردی وجود ندارد، بنابراین اصطلاح یات به کشتی هایی گفته می شود که دارای کابین با امکانات رفاهی بوده و برای استفاده در شب نیز مناسب هستند. بر خلاف قایق، یات قایق تفریحی نامیده می شود، چنین کشتی تفریحی به احتمال زیاد حداقل ۳۳ فوت ( ۱۰ متر ) طول دارد.
نام یات از واژه jacht در زبان هلندی گرفته شده که در اصل به معنی شکار است.
قایق های تفریحی در دو نوع کلی موتوری و بادبانی ساخته می شود. یات های بسیار لوکس و بزرگ تر از زمین گلف را سوپریات می گویند.

معنی کلمه یات در دانشنامه آزاد فارسی

یاتْ (yacht)
یاتْ
کشتی بادبانی یا موتوری معمولاً سبک و نسبتاً کوچکی برای مسابقه یا تفریح. در کاربرد تفریحی، به قایق های بسیار بزرگی اطلاق می شود که در گذشته بادبانی بودند و بعد ها با قوۀ بخار یا موتور احتراق داخلی کار می کردند. قایق هایی که چرخ پره دار، پارو یا موتور خارجی دارند در زمرۀ یات ها قرار نمی گیرند.

معنی کلمه یات در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یَأْتِ: که بیاید (عبارت "یَوْمَ یَأْتِ لَا تَکَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ " یعنی : روزی که چون فرا رسد، هیچ کس جز به اجازه او سخن نمیگوید)
معنی لَمْ یَأْتِ: نیامده ونمی آید
معنی یَأْتِ بِـ: می آورد(جزمش به دلیل جواب واقع شدن برای جمله قبلی است)
معنی یَأْتِ بَصِیراً: بینا می شود (جزمش به دلیل جواب واقع شدن برای جمله قبلی است)
معنی لَا یَأْتِ بِـ: نمی آورد
معنی یُوَجِّههُّ: او را روانه می کند (عبارت "أَیْنَمَا یُوَجِّههُّ لَا یَأْتِ بِخَیْرٍ " یعنی : او را هر کجا روانه میکند، منفعت و سودی نمیآورد. به عبارت دیگر او را پی هر کاری می فرستند دست خالی بر می گردد)
ریشه کلمه:
اتی (۵۵۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه یات

بانک چین در سال ۱۹۱۲ توسط دولت جمهوری خلق چین و به دستور رئیس‌جمهور وقت این کشور؛ سون یات سن راه‌اندازی شد و جایگزین بانک دولت پادشاهی چین گردید.
حزب ملی مردم یا حزب مؤسس جمهوری در چین و حزب حاکم (تایوان) است. ایدئولوژی حاکم بر این حزب سه اصل خلق نام دارد که سون یات سن آن را تشویق می‌کرد. حزب کومینتانگ در سال ۱۹۱۳ و پس از سرنگونی امپراتوری دودمان چینگ در چین ایجاد شد و پس از فراز و نشیب‌هایی، از سال ۱۹۱۹ حکومت چین را در دست گرفت. رهبران کمونیست آینده مانند مائو تسه تونگ و چوان لای مناصب مهمی در مؤسسات دهقانی و نظامی کومینتانگ به عهده گرفتند.
رخت خورشید را یات جمالست خطت تفسیر آیات کمالست
عامل اصلی خروش و جنبش مردم چین، بی کفایتی حکومت وقت چین و ناتوانی آن در تحقق برنامهٔ مدرنیزه کردن کشور و جلوگیری از نفوذ بیگانگان بود. قیام‌های متعدد قومیت‌های گوناگون چین نیز در قرن ۱۹ علیه حاکمیت منچو، شدت یافته‌بود. بسیاری از گروه‌های زیرزمینی چینی با همکاری انقلابی‌های در تبعید، تلاش کردند تا حکومت چینگ را سرنگون کنند. با سرنگونی دودمان چینگ، سون یات سن به ریاست جمهوری چین رسید و پارلمان ملی چین نیز به وجود آمد. اما ژنرال‌های سابق، که اینک وارد دستگاه حکومت تازه شده بودند، قدرت را غصب کردند. معروف‌ترین آنان یوآن شی‌کای بود که کوشید رژیم سلطنتی را دوباره روی کار آورد.
در سال ۱۹۱۲، زمانی که انقلاب شین‌های به رهبری سون یات سن در براندازی امپراتور جوان ژوانتونگ موفق شد، نظام شاهی چین از بین رفت؛ این امر ختم سلسله چینگ و آغاز جمهوری چین را نشان می‌دهد. در سال ۱۹۱۵، یوان شیکای مختصراً امپراطوری چین را اعلان کرده و خود را امپراتور خواند؛ این رژیم نتوانست مشروعیت پیدا کند و سه ماه بعد سرنگون شد. در سال ۱۹۱۷، ژانگ ژون از طرفداران چینگ تلاش کرد تا سلسله چینگ را احیا کند و به‌صورت کوتاه امپراطوری ژوانتونگ را به تخت چین برگرداند؛ این تلاش در تاریخ به نام «احیای مانچو»[ب] یاد می‌شود.
مار رمحت به سنان، مهره شکاف آمده است شیر را یات تو در معرکه صفدر شده است
پیراهن خود تحفه فرست ای پسر و گوی القره علی وجه ابی یات بصیرا
پیراهن این یوسف گم گشته خون تر القاه علی وجه ابی، یات بصیرا
تعمیرات به‌درازا کشید تا این ک ه او-۱۰۵ بار دیگر روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۴۲ بندرگاه را ترک کرد. سه هفته بعد، روز ۱۴ دسامبر با آزادپیمای ۶٬۵۷۸ تنی بریتانیایی اورفور حامل ۷٬۰۰۰ گونی مواجه شد که به هند غربی می‌رفت. این کشتی تنها بود. آن را با شلیک اژدر مورد اصابت قرار داد و غرق کرد. در این حادثه ۲۲ نفر از خدمه کشتی جان باختند. مابقی خدمه با رها کردن کشتی سوار دو قایق نجات شدند. یکی از آن‌ها بیش از ۱٬۵۰۰ کیلومتر تا گوادالوپ رفت. سرنشینان دیگری را اچ‌ام‌اس بلک بِر، یات مسلح بریتانیایی از آب گرفت.
می‌افتدت این یک دم کیی براین پر غم شادم کنی و خرم، هان یات نمی‌افتد؟
سال‌ها بود که سرگشتهٔ کویت بودم بود میلی سوی این خسته‌جگر یات نبود
سیسون یات سن «پدر چین مدرن» سیاست‌مدار و رهبرانقلابی چین در براندازی دودمان چینگ در انقلاب سال ۱۹۱۱ بود. در اوایل سال ۱۹۱۱ نیروهای انقلابی به رهبری سون یات سن بر امپراتوری منچو پیروز شدند. وقتی جمهوری چین در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد سون یات سن اولین رئیس‌جمهور چین شد. او کومینتانگ (جبهه ملی چین) را تأسیس کرد و تا سال ۱۹۲۱ رهبر این حزب بود. سون یات سن در سال ۱۹۲۵ در گذشت.