کربونیفر

معنی کلمه کربونیفر در فرهنگ معین

(کَ فِ ) [ فر. ] (اِ. ) دورة چهارم از دوران اوّل زمین شناسی .

معنی کلمه کربونیفر در فرهنگ عمید

دوره چهارم از دوران اول زمین شناسی که در آن طبقات زغالی پدید آمده است.

معنی کلمه کربونیفر در دانشنامه آزاد فارسی

کَرْبونیفِر (Carboniferous period)
دوره ای از ازمنۀ زمین شناسی، حدود ۳۶۲.۵تا ۲۹۰میلیون سال قبل، و پنجمین دوره از دوران پالئوزوئیک (دیرینه زیستی). در ایالات متحد امریکا، دورۀ کربونیفر به دو دوره تقسیم می شود: میسی سیپی یَن، معادلِ کربونیفر پایین یا پیشین؛ و پنسیلوانین، معادل کربونیفر بالا یا پسین. نمونۀ بارز سنگ های کربونیفر پایین (پیشین) سنگ آهک های آب های کم عمق اند، در حالی که سنگ های کربونیفرِ بالا (پسین) دارای رسوبات دلتا و زغال اند. در این دوره، دوزیستان به فراوانی وجود داشتند. خزندگان نیز طی این دوره تکامل یافتند.

معنی کلمه کربونیفر در ویکی واژه

دورة چهارم از دوران اوّل زمین شناسی.

جملاتی از کاربرد کلمه کربونیفر

خاک صنعتی غلامرضا امامی یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر ایزدخواست استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس شیل،آهک و ماسه سنگ است و دیرینگی آن به دوران دونین - کربونیفر می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های شیل،آهک و ماسه سنگ یافت می‌شوند.
خاک نسوز ۲۹۶۶ یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر خضر آباد استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک نسوز است.سنگ میزبان این اندیس ماسه سنگ، شیل و آهک است و دیرینگی آن به دوران دونین - کربونیفر می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های هماتیت یافت می‌شوند.
اصطلاح مگافونا به ندرت برای توصیف بی مهرگان استفاده می شود؛ اگرچه گاهی اوقات برای برخی از گونه های بی مهرگان که به طور متوسط ​​بسیار کوچکتر از مهره داران هستند (مانند خرچنگ نارگیلی و خرچنگ عنکبوتی ژاپنی و همچنین بی مهرگان منقرض شده که بسیار بزرگتر بودند) استفاده شده است. از همه گونه های بی مهرگان مشابهی که امروزه زنده هستند. یکی از نمونه ها مگانیسوپترها ، حشرات سنجاقک-مانند از دوره کربونیفر با طول بال ها به 1 متر است.
جانداران پشت‌آب‌شش از کربونیفر به این‌سو یافت شده‌اند.