ژوستین

معنی کلمه ژوستین در لغت نامه دهخدا

ژوستین. ( اِخ ) نام امپراطریس رومی زوجه والنتین اول ، متوفی بسال 388 م.
ژوستین. ( اِخ ) نام قدیسه ای از مردم پارو. وی در زمان دیوکلسین بسال 304 م. به شهادت رسید. ذکران او بیست وششم سپتامبر است.
ژوستین. ( اِخ ) نام قدیسه ای متولد در انطاکیه. وی در حدود سال 304 م. در نیکومدی به شهادت رسید. ذکران او هفتم اُکتبر است.

معنی کلمه ژوستین در فرهنگ فارسی

نام قدیسه متولد در انطاکیه . وی در حدود ۳٠۴ میلادی در نیکومدی بشهادت رسید .

جملاتی از کاربرد کلمه ژوستین

در سال ۳۳۴ پیش از میلاد، سالی که اسکندر به ایران حمله کرد، ممنون بارسینه و فرزندانش را برای اظهار وفاداری خود به عنوان گروگان به سوی داریوش سوم روانه کرد و در سال بعد، هنگامی که مقدونیان دمشق را تصرف کردند، بارسینه به دست اسکندر افتاد. ادعا می‌شود که بارسینه از اسکندر باردار شد و هراکلس را زاد. رابطه او با اسکندر بسیار مشکوک است - از پنج منبع اصلی، فقط پلوتارک و ژوستین از بارسین به عنوان معشوقه اسکندر یاد می‌کنند. آریان نیز یک بار به بارسینه اشاره می‌کند- نه اینکه او معشوقه اسکندر باشد، بلکه اسکندر در ازدواج دسته‌جمعی شوش دختر بارسینه و منتور را به عقد نئارخوس درمی‌آورد. احتمالاً روابط بارسینه و اسکندر برای توجیه پدر و مادردار بودن هراکلس ساخته شده‌است.
آناستاسیوس در ژوئیهٔ ۵۱۸ درگذشت. او تمایل داشت تا برادرزادگانش جانشین او شوند اما درعوض ژوستین یکم، فرماندهٔ ۷۰ سالهٔ محافظین و عموی امپراتور بعدی ژوستینیان پس از او بر تخت امپراتوری روم شرقی نشست.
هر چند این امپراتوری به طور قابل توجهی کوچکتر از قلمرو سلطنت دوران ژوستین بود، ولی به لحاظ سیاسی و فرهنگی یکپارچه و قدرتمندتر از آن بود.
متونی که به آسویی‌ها اشاره کرده‌اند بسیار مختصر هستند. سه منبع اصلی از استرابو، ژوستین و تروگ هستند. هر دو منبعی که از استرابو و تروگ هستند در شمار بسیار زیادی از نسخ خطی کهن آمده‌اند و دارای تفاوت‌های متنی زیادی هستند که باعث شده‌است تفسیرها و ترجمه‌های گوناگونی از آنها بشود.
به شهر ملی تین همان ژوستین شکسته شد از شاه ایران چنین
منابع مکتوب دربارهٔ سلوکی‌ها امروزه تنها به‌صورت پراکنده و اندک باقی مانده‌اند؛ که عمدهٔ آن‌ها از دیدگاه غربی نوشته شده‌اند و به‌ندرت به امورات شرق کوه‌های زاگرس می‌پردازند. از مهم‌ترین این‌ها، به‌ویژه دیودور سیسیلی، پولی‌بیوس، لیوی، و آپیان، که جنگ‌های سوری شامل بررسی‌ای اجمالی از تاریخ امپراتوری سلوکی تا حکومت آنتیوخوس سوم را شامل می‌شود. دیگر شواهد ارزشمند به‌واسطهٔ سکه‌ها، کتیبه‌های بدست‌آمده از شهرهای یونانی، و متون میخی بابلی، به‌ویژه متون معروف به خاطرات نجومی فراهم آمده‌اند؛ همچنین این منابع تنها به‌صورت پراکنده و گاه به گاه به سرزمین‌های ایران می‌پردازند. برخی اطلاعات دربارهٔ گسترش اشکانیان در قلمروی سلوکی را می‌توان در استرابو و ژوستین یافت.
در رمان ژوستین دیدگاه‌های فلسفی ساد را می‌یابیم. فلسفه از نظر ساد وسیله‌ای برای مشخص شدن اراده خدا در زندگی انسان است به ویژه در رخ دادن بدبختی‌هایی که او از آنها گریزی ندارد. ساد به‌طور بارز در انتهای رمان هدفش را برای خواننده شرح داده و حتی او را به اخلاق‌گرایی تشویق کرده است.
دو شخصیت اصلی رمان که دو خواهر به نام‌های ژوستین و ژولیت هستند در ابتدای رمان ظاهر می‌شوند. ساد حوادث شوم زندگی دختری به نام تیریز را شرح می‌دهد.
نام «پاتی‌زیتِس» شکلی است که توسط هرودوت ثبت شده است. دیونیس میلتی نام او را پانزوتِس ذکر کرده است که با پازاتِس ثبت شده توسط خانتوس یکسان است. مورخ رومی متأخر ژوستین نام او را اوروپاستِس ثبت کرده است.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به در برج اسد، در برج ثور، بیا کنار تخت من، ملوانان کنار تخت، پر و ژوستین و ژولیت اشاره نمود.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ژوستین و ژولیت، فلوسی، ملوانان و عروسی اشاره نمود.