پارا
معنی کلمه پارا در لغت نامه دهخدا

پارا

معنی کلمه پارا در لغت نامه دهخدا

پارا. ( اِخ ) یا «گرائو پارا» ناحیه ای از کشور برزیل که شطهای آمازون و تاپاژز و شنگو و توکانتن از آن گذرد.سکنه آن 992000 تن است و جنگلهای دست ناخورده دارد و کائوچوک از آن برخیزد. عاصمه اش پارا یا بلم است.
پارا. ( اِخ ) نام دیگر او بِلم است و آن شهری از امریکای جنوبیست در برزیل که استحکامات بسیار دارد و مرکز ناحیه ای بهمین نام است.

معنی کلمه پارا در فرهنگ فارسی

ناحیه از کشور برزیل که شطهای آمازون تاپاژز شنگو و توکانتن از آن گذرد

معنی کلمه پارا در دانشنامه عمومی

پارا ( به پرتغالی: Pará ) یکی از ایالت های برزیل است که در شمال این کشور قرار دارد.
پارا (یکای پول). پارا ( به سیریلیک: пара، به ترکی para؛ تلفظ: pārah؛ معنی: قطعه ) اصل کلمه فارسی است و یکای پول سابق امپراتوری عثمانی، ترکیه، مونته نگرو، آلبانی و یوگسلاوی بود و یکای خرد فعلی دینار صربستان است.
معنی کلمه پارا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پارا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه پارا در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه پارا در دانشنامه آزاد فارسی

پارا (Para)
ایالتی در شمال برزیل، با ۱,۲۴۶,۸۳۳ کیلومتر مربع مساحت و ۵,۱۸۱,۵۷۰ نفر جمعیت (۱۹۹۱). از شمال به کشورهای گویان و سورینام و از شمال شرقی به اقیانوس اطلس محدود می شود. مرکز آن بِلِم است. دومین استان بزرگ برزیل به شمار می رود و دلتای آمازون کاملاً در آن واقع شده است. این استان پوشیده از جنگل های بارانیِ انبوه است و رودهای آمازون، پارا، توکانتینس، شینگو، و تاپاژوس آن را مشروب می کنند. تولید الوار، کائوچو، و جوز برزیلی و دامپروری از فعالیت های اقتصادی این منطقه است. شهرهای مهم آن عبارت اند از اوبیدوس، سانتارِم، مارابا، و کامِتا. در جنوب پارا، طرح بزرگ صنعتی گرانده کاراخاس، براساس استخراج سنگ آهن و سایر کانی ها، سبب رونق اقتصادی منطقۀ مزبور شده است. در نزدیکی آن، معادن طلای سِرا پرلادا قرار دارد. طرح نیروی برقابی توکورویی، برق مورد نیاز طرح کاراخاس را تأمین می کند؛ این امر به محیط زیست منطقه آسیب رسانده است. ساخت سد، ناحیۀ وسیعی از جنگل ها و زمین های بومیان را به زیر آب برد و آن ها را مجبور به ترک منطقه کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه پارا

آماپا با کشورهای گویان فرانسه و سورینام هم‌مرز است. اقیانوس اطلس در شرق و ایالت پارا در جنوب آماپا واقع شده‌اند.
تیم ملی والیبال نشسته ایران پس از قهرمانی در مسابقات قهرمانی پارا والیبال جهان ۲۰۱۸، به پارالمپیک ۲۰۲۰ راه یافت.
در ۲۰۱۶ مسابقات قهرمانی جهان آلمان انتخابی پارا المپیک توانست مقام دوم فینال ب (نفر یازدهم جهان) را کسب کند و نتوانست عضو ده نفر برتر جهان باشد و راهی پارا المپیک ریو ۲۰۱۶ شود. او در تمامی مسابقات قهرمانی آسیایی توانسته عناوین مختلفی را به خود اختصاص دهد.
خسروانی از سال ۲۰۱۳ عضو تیم ملی پارا دوومیدانی ایران بوده و رشته تخصصی او پرش طول محسوب می‌شود. وی توانسته در مسابقات آسیایی و جهانی به مدال طلا، نقره و برنز دست پیدا کند و مهم‌ترین دستاورد او موفق در پارالمپیک ۲۰۲۰ است.
در مسائل درون‌یابی، معمولاً منظور از درون‌یابی اسپلاین، پیدا کردن چندجمله‌ای درون یابی است، چرا که به همان نتیجه می‌انجامد، حتی در مواقعی که از چندجمله‌ای‌های درجه پایین استفاده می‌شود.چندجمله‌ای‌های پارا متری از درجات بالا یک ضعف دارند:برای مثال در شکل زیر پرش ارتفاع در حوالی مرکز داده‌ها باعث تغییر زیادی روی چندجمله‌ای درون یابی شده در نزدیکی انتهای منحنی دارد.
دانی که بار پرسی باشد طریق باران پیش کمال باز آ پارا چنانکه دانی
او پسرِ ویولتا پارا و برادر ایسابل پارا است.
ظرفیت تولید پارا آرامیدا جهان در سال ۲۰۰۲، ۴۱٬۰۰۰ تن تخمین زده شد و هر سال ۵–۱۰٪ افزایش می‌یابد.
الکسی بوگاو (روسی: Алексей Сергеевич Бугаев؛ زادهٔ ۳۰ مارس ۱۹۹۷) ورزشکار پارا اسکی آلپاین اهل روسیه است. او در بازی‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۱۴ پنج مدال کسب کرد.
هر که دنبال من آید مست گردد در دو گام نقش پارا مستی رفتار من پیمانه کرد
ساخت درد تازه محو از خاطرم آزارها می کند سوزن تهی پارا علاج خارها
ایران سه ورزشکار را در مسابقات جهانی پارا تیراندازی ۲۰۱۸ در چئونگجو، کره جنوبی، جام جهانی پارا تیراندازی ۲۰۱۹ در العین، امارات متحده عربی و مسابقات جهانی پارا تیراندازی ۲۰۱۹ در سیدنی، استرالیا به پارالمپیک ۲۰۲۰ فرستاد.
آنان که خبر دارند از آخر کار خود شرط است که بگذارند پارا به حساب اول
نکردت رخنه در دل از چه شیرین اگر چه کوهکن پارا شکسته
چنان در جنگ پارا می فشارد که طوفان نقش پایش برندارد
وی نماینده وزن 81 کیلوگرم ایران در بازی‌های پارا المپیک تابستانی 2012 بود.
بگفتا بکشتن دهد جان خویش که پارا ز اندازه بنهاده پیش
خرم تنی که گوی شب از جامه باز کرد پارا بنرمدست نهالی دراز کرد