وحید خراسانی

معنی کلمه وحید خراسانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیت الله میرزا حسین وحید خراسانی در سال ۱۳۰۰ ش در نیشابور در ۱۲۰ کیلومتری مشهد مقدس در خانواده ای متقی و پرهیزکار متولد شدند. ایشان پس از گذراندن دوران کودکی و خواندن ادبیات ، سطوح اولی و نهائی را از مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد نهاوندی صاحب تفسیر فراگرفتند.
آیت الله وحید خراسانی پس از اتمام سطح، وارد درس خارج فقه مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و آیت الله آشتیانی شده و استفاده های فراوانی نمودند و بواسطه داشتن استعداد و نبوغ فکری به مدارج عالیه فقه و اجتهاد ارتقا یافتند.ایشان علوم عقلی فلسفه و حکمت را از مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی و میرزا مهدی آشتیانی فرا گرفته و در سال ۱۳۲۷ ش در ری به دیدن مرحوم آیت الله حجت کوه کمره ای شرفیاب شدند و پس از مذاکرات علمی مفتخر به دریافت اجازه اجتهاد مطلق گردیدند.آیت الله وحید خراسانی به قصد تکمیل مبانی و آگاهی از دیدگاه های مراجع حوزه علمیه نجف ، در حالی که به درجه اجتهاد رسیده بودند، در ۲۷ سالگی به حوزه علمیه نجف اشرف مهاجرت کردند. ایشان در نجف اشرف در درس آیت الله میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله حکیم و بالاخص آیت الله خوئی شرکت کردند. معظم له در سال ۱۳۹۰ هجری به ایران بازگشته و بنابر اصرار فضلا، محصلین و علمای استان خراسان و امر برخی از مراجع معظم تقلید، یک سال در حوزه علمیه مشهد توقف نموده، به تدریس پرداخته و پس از آن به حوزه علمیه قم مهاجرت کردند.سوابق تدریسآیت الله وحید خراسانی اکنون در حوزه علمیه قم اشتغال به تدریس خارج فقه و اصول دارند. حوزه درس ایشان بسیار جالب و بیش از صدها نفر از فضلای خوش فهم در محضر درس ایشان شرکت دارند. ایشان به دقت در مسائل فقهی، توجه به اصول فقه و تبیین فروع فقهی نام آورند و در حال حاضر درس خارج اصول فقه را صبح ها ساعت ۸ تا ۹ و درس خارج فقه را عصرها یک ساعت پیش از اذان مغرب در مسجد اعظم افاضه می فرمایند.تألیفاتآیت الله وحید خراسانی دارای آثار علمی زیادی هستند؛ از جمله آثاری در فقه و اصول که از دراسات و تقریرات مرحوم آیت الله خوئی و دیگر بزرگان می باشد و آثاری هم چون:شرح بر شرایع الاسلام؛حاشیه ای بر کفایه؛حاشیه ای بر مکاسب محرمه؛حاشیه بر عروه الوثقی؛رساله عملیه

جملاتی از کاربرد کلمه وحید خراسانی

در جریان سفر تاریخی و مهم سید علی خامنه‌ای به قم در سال ۱۳۸۹ که مراجع به دیدار او رفتند انصاری شیرازی نیز به دیدار او رفت و در یک مصاحبه، گله‌مندی خود را از عدم حضور و دیدار حسین وحید خراسانی از رهبر نظام چنین بیان کرده بود: «بنده خیلی در این روزها در تشویش هستم که چرا آقای وحید به دیدن آقای خامنه‌ای نیامد و این واقعاً یک نقیصه‌ای شده‌است برای بیت ایشان.»
دربارهٔ شطرنج میان فقیهان اختلاف‌نظر وجود دارد. روح‌الله خمینی از اولین کسانی بود که بازی شطرنج را حلال اعلام کرد و شطرنج در ایران، مجاز و قانونی است. مراجعی مثل علی سیستانی و محمد صادقی تهرانی و حسین وحید خراسانی شطرنج را حرام می‌دانند. علت رفع تحریم شطرنج این است که قبلا شطرنج آلت قمار محسوب میشده ولی امروزه از این حالت خارج شده است.
در آن سال‌ها حوزهٔ علمیهٔ مشهد در کنار حوزه‌های نجف و قم از حضور مراجع بزرگ بهره مند بود و اساتید با تدریس دروس سطح و خارج، برنشاط و پویایی آن می‌افزودند. در یکی از سفرهای زیارتی به مشهد، سید محمدهادی میلانی (م ۱۳۹۵ قمری) فرزند خود و یکی دیگر از آقایان را نزد آیت‌الله فلسفی فرستاد و از وی خواست که به منظور رونق بخشیدن به حوزهٔ علمیه مشهد و رفع نیازهای علمی طلاب، به ویژه با توجه به تصمیم حسین وحید خراسانی برای عزیمت به قم، جماعت و تدریس در تهران را رها سازد و به مشهد کوچ کند. شوق زیستن در کنار بارگاه رضوی و احساس مسئولیت در برابر مشتاقانی که در حوزهٔ مشهد گرد آمده و انتظار نشستن در محضر وی را می‌کشیدند، او را به این شهر کشاند.
شبکه‌ اهل بیت یک کانال تلویزیونی ماهواره‌ای غیرانتفاعی است، که از شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا به پخش برنامه می‌پردازد. این کانال تلویزیونی توسط حسن اللهیاری روحانی شیعه‌ی افغانستانی رونمایی شد،و بعضی اوقات برنامۀ زنده نیز داشته است که مرتبا تکرار می‌شد. این شبکه اخیراً برنامه‌های زنده خود را در فضای مجازی شامل یوتیوب، فیس‌بوک ، اینستاگرامو تلگرام آغاز کرده‌ است. شبکه اهل بیت دارای کانال فارسی و کانال عربی بوده و به اجرای حسن اللهیاری به دو زبان فارسی و عربی و بعضاً انگلیسی و اردو صورت می‌گرفت. در میان شیعیان، موافقان و مخالفانی دارد. به بیان حسن اللهیاری در دروس عالی حوزوی مراجعی چون حسین وحید خراسانی در قم و محمداسحاق فیاض در نجف و سایر فقه‌های مذهب شیعه نیز شرکت داشته‌است.
حسین وحید (زادهٔ ۱۱ دی ۱۲۹۹) مشهور به وحید خراسانی فقیه، اصولی، مجتهد و از مراجع تقلید شیعه امامیه می‌باشد. وی در قم اقامت دارد.