واقدی

معنی کلمه واقدی در لغت نامه دهخدا

واقدی. [ ق ِ ] ( اِخ ) عبدالرحمن بن واقد مکنی به ابومسلم صاحب کتاب القراءة. رجوع شود به ابومسلم.
واقدی. [ق ِ ] ( اِخ ) محمدبن عمروبن واقدالواقدی المدنی مولی اسلم ، مکنی به ابوعبداﷲ. از محدثان و از قدیمی ترین مورخان است. از ابن ابی ذئب از معمربن راشد و مالک بن انس و ثوری و جز آن حدیث شنید، کاتب او محمدبن سعد و ابوحسان الزیادی و محمدبن اسحاق الصغانی و جز آن از وی روایت کرده اند. وی درباره غزوات تصنیفی دارد. به سال 130 هَ. ق. متولد شد و در 207 درگذشت. ( از لباب الانساب ) ( الاعلام زرکلی ص 957 ). او راست : کتاب التاریخ الکبیر، کتاب التاریخ المغازی و المبعث ، کتاب ضرب الدنانیر والدراهم ، کتاب اخبار مکه ، کتاب الطبقات ، کتاب فتوح الشام ، کتاب فتوح العراق ، کتاب الجمل ، کتاب مقتل الحسین علیه السلام ، کتاب السیرة، کتاب ازواج النبی صلی اﷲ علیه و سلم ، کتاب الردة والدار، کتاب حرب الاوس والخزرج ، کتاب صفین کتاب وفات النبی صلی اﷲ علیه و سلم ، کتاب امر الجثة والفیل ، کتاب المناکح ، کتاب السقیفة و بیعة ابی بکر، کتاب ذکر القرآن ، کتاب سیرة ابی بکر و وفاته ، کتاب مداعی قریش و الانصار فی القطأئع و وضع عمر الدواوین و تصنیف القبائل و مراتبها و انسابها، کتاب مولد الحسن و الحسین و مقتل الحسین علیه السلام ، کتاب تاریخ الفقهاء، کتاب الاداب ، کتاب الغلط الحدیث ، کتاب السند و الجماعة و ذم الهوی و ترک الخوارج فی الفتن ، کتاب الاختلاف و یحتوی علی اختلاف اهل المدینة و الکوفة فی الشفعة و الصدقة والعمری و الرقبی و غیره. ( از ابن الندیم ). و رجوع شود به معجم المطبوعات ج 2 ص 1907 تاریخ سیستان ص 51 و سبک شناسی ج 1 ص 92 و 160 و وفیات الاعیان چ تهران ص 83 ج 2 و روضات الجنات ص 695 و کتاب الوزراء و الکتاب جهشیاری ص 193.

معنی کلمه واقدی در فرهنگ فارسی

ابوعبدالله محمد بن عمرو واقدی مدنی مولی اسلم ( و. ۱۳٠ ه.ق .- ف. ۲٠۷ ) از مورخان و محدثان اسلام و مولف کتاب های متعددی است که از جمله آنها : التاریخ الکبیر کتاب ضرب الدنا نیرو الدراهم کتاب اخبار مکه کتاب الطبقات کتاب فتوح الشام کتاب فتوح العراق کتاب - الجمل کتاب السیره کتاب مقتل الحسین ( ع ) و کتاب التاریخ و المغازی است .
عبد الرحمن ابن اواقد مکنی به ابو مسلم صاحب کتاب اقراهه

جملاتی از کاربرد کلمه واقدی

اکثر مستشرقین این داستان را با این استدلال پذیرفته‌اند که امکان اینکه مسلمانان خودشان چنین داستانی را ابداع کنند، یا اینکه آن را از معاندان اسلام بپذیرند کم است. دانشنامه اسلام این استدلال را ناکافی می‌داند و می‌نویسد «داستان [غرانیق] در شکل فعلی آن به گونه‌ای که توسط طبری، واقدی و ابن سعد نقل شده تحت عنوان واقعیت تاریخی به دلایل مختلف قابل پذیرش نیست.» (و قطعاً یک تفسیر جعلی از قرآن است که بعداً افزوده شده‌است.) این دانشنامه اما امکان وجود برخی حقایق تاریخی پشت این داستان را منتفی نمی‌داند.
تبار و طبقه اجتماعی بابک مبهم و متناقض، گاهی شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. واقدی و طبری بابک را فردی از طبقه پائین جامعه معرفی می‌کنند ولی جواب بابک به نامه پسرش (بعد از فرار) و کلماتی که عبدالله، برادر بابک به ابن شروین طبری - کسی که او را به بغداد منتقل کرده - گفته است، نشان می‌دهد که بابک اشراف‌زاده بوده است. به عقیده زرینکوب، مجرد نام بابک، جاویدان و شهرک نیز به رغم آنچه روایات دشمنان قوم القاء می‌کنند این تصور را که رهبران نهضت منحصراً از طبقات بی‌مایه و پست یا از طایفه‌های غیر ایرانی بوده‌اند، چندان پذیرفتنی نمی‌دهد.