هفت تیر
معنی کلمه هفت تیر در فرهنگ عمید

هفت تیر

معنی کلمه هفت تیر در فرهنگ عمید

نوعی سلاح گرم کوچک دستی که هفت فشنگ در آن جا می گیرد.

معنی کلمه هفت تیر در فرهنگ فارسی

(اسم ) سلاح آتشین کمری که جای هفت فشنگ دارد.

معنی کلمه هفت تیر در دانشنامه عمومی

رِوُلْوِر ( به فرانسوی: Revolver ) یا شِشلول یا هفت تیر گونه ای سلاح کمری است. این سلاح دارای استوانه ای است با خانه هایی برای جای دادن فشنگ، با هر بار شلیک استوانه چرخیده و یکی از فشنگ ها آمادهٔ شلیک می گردد. ظرفیت این استوانه ۶ ( گاهی ۵ یا ۷ ) فشنگ است و از همین رو ششلول یا هفت تیر خوانده می شود.
همچنین برخی نمونه های ششلول به صورت تفنگ، تفنگ ساچمه ای و نارنجک انداز نیز طراحی و ساخته شده است.
• ناصر الدین شاه قاجار
هفت تیر (آلبوم). هفت تیر ( به انگلیسی: Revolver ) هفتمین آلبوم استودیویی گروه راک انگلیسی بیتلز است که در اوت ۱۹۶۶ توسط انتشارات پارلوفون و به تهیه کنندگی جرج مارتین منتشر شد. این اولین آلبوم در تاریخ جهان موسیقی بود که در آن از وارون نگاری صوتی استفاده شد. آلبوم پس از انتشار در صدر جدول موسیقی آلبوم های بریتانیا و همچنین در صدر بیلبورد ۲۰۰ قرار گرفت. مجله رولینگ استون در لیست ۵۰۰ آلبوم برتر تمام دوران، رتبه ۳ را به این آلبوم داد.
هفت تیر (فیلم ۱۹۷۳). هفت تیر ( انگلیسی: Revolver ) یک فیلم جنایی و دلهره آور ایتالیایی که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به الیور رید، پائولا پیتاگورا، و پیتر برلینگ اشاره کرد.
هفت تیر (فیلم ۲۰۰۵). هفت تیر ( به انگلیسی: Revolver ) یک فیلم اکشن، جنایی و دلهره آور محصول سال ۲۰۰۵ به نویسندگی و کارگردانی گای ریچی با بازی جیسون استاتهام، ری لیوتا، وینسنت پاستوره و آندره بنجامین است. تمرکز فیلم بر روی یک حقه باز انتقام جوی اعتماد به نفس است که سلاحش فرمولی جهانی است که پیروزی را برای کاربرش تضمین می کند، زمانی که در هر بازی یا ترفندی به کار گرفته شود.
این چهارمین فیلم بلند گای ریچی و سومین فیلم بلند ریچی که به جنایت و جنایتکاران حرفه ای می پردازد، اما همچنین دارای فلسفه قوی و محتوای اخلاقی بودایی است. این فیلم در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۵ در سینماهای بریتانیا اکران شد. در باکس آفیس ضعیف عمل کرد و نقدهای منفی دریافت کرد، و طرفداران کمی در میان طرفداران فیلم های جنایی قبلی ریچی به دست آورد. در ۷ دسامبر ۲۰۰۷ در تعداد محدودی از سینماهای ایالات متحده منتشر شد.
جیک گرین ( جیسون استاتهام ) بعد از هفت سال، از زندان آزاد می شود. او طی دو سال از راه قمار پول زیادی بدست می آورد و اکنون آماده است تا از کسی که او را به زندان انداخته بود، انتقام بگیرد.
معنی کلمه هفت تیر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه هفت تیر در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه هفت تیر

جملاتی از کاربرد کلمه هفت تیر

او که از علاقه‌مندان به سلاح گرم بود و علاقه‌مند به طراحی هفت تیر بود. طرح‌های وی ناشی از بهبود دقت در مسابقات بین‌المللی آتش سریع بود.
سلاح اصلی ام۲ برادلی یک توپ مسلسل ۲۵ م‌م ام۲۴۲ بوش‌مستر است که ۹۰۰ فشنگ در داخل خودرو برای آن حمل می‌شود. این تیربار را مک‌دانل داگلاس برای استفاده در همین خودرو طراحی کرده‌است. ام۲۴۲ توانایی غلبه بر اغلب خودروهای زرهی و حتی برخی انواع تانک‌ها را دارد. برادلی به یک لانچر شلیک موشک ضدتانک تاو همراه با هفت تیر موشک به عنوان سلاح ضدزره دوربرد و یک مسلسل چندمنظوره ام۲۴۰ با ۲۲۰۰ فشنگ هم به عنوان سلاح هم‌محور تیربار اصلی مجهز شده‌است.
خیابان‌های کریمخان، میدان هفت تیر تا سهروردی و فلکه‌های اول و دوم صادقیه نیز صحنهٔ تجمعات حامیان جنبش بود که شعارهای مرگ بر دیکتاتور سر می‌دادند و به گروهی که قصد شعار دادن داشتند، شدیداً حمله کردند.
۱. شهرک طباطبایی ۲. شهرک بهشتی ۳. شهرک مدرس ۴. شهرک حافظ ۵. شهرک هفت تیر ۶. شهرک پنجاه دستگاه ۷. مسکن مهر شهر اردستان ۸. شهرک مطهری (دویست و نه) ۹. شهرک امام حسن مجتبی 10) شهرک کاوه
بزرگراه مدرس با نام پیشین بزرگراه شاهنشاهی با شماره بزرگراهی بزرگراه ۱۵ تهران بزرگراهی در شمال و مرکز شهر تهران است که به‌صورت شمالی ـ جنوبی امتداد دارد. این بزرگراه دارای طول تقریبیِ ۹ کیلومتر است. این بزرگراه در شمال از خیابان ولیعصر یا پل پارک وی آغاز می‌شود و در امتداد شرقیِ بزرگراه چمران، بعد از پل پارک وی، قرار دارد. این بزرگراه در انتها به میدان هفت تیر ختم می‌شود. ساخت بزرگراه مدرس به سال ۱۳۴۹ و پل پارک وی به سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد. این بزرگراه پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، «بزرگراه شاهنشاهی» نامیده می‌شد.
آبرسان یکی از مناطق محوری شهر تبریز است. چهارراه آزادی (آبرسان) که در تقاطع بزرگراه آزادی (از سمت جنوب)، بلوار هفت تیر (از سمت شمال) و خیابان امام خمینی (از سمت شرق و غرب) قرار دارد، به عنوان مرکز منطقه آبرسان شناخته می‌شود.
ایستگاه قطار شهری هفت تیر یکی از ایستگاه‌های خط ۱ قطار شهری مشهد است که در بلوار وکیل آباد، ابتدای بلوار هفت تیر قرار دارد.
ورزشگاه هفت تیر بابل هر ساله میزبان اردوهای تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان ایران و همچنین تیم‌های باشگاهی ایران است. در ورزش فوتسال با وجود نداشتن نماینده در لیگ مردان، تیم بانوان «طلایی‌پوشان بابل» توانست در سال ۱۳۹۴ به لیگ برتر فوتسال بانوان ایران صعود کند.
این خط در ایستگاه مترو شهید صدر با خط ۱۰، در ایستگاه مترو شهید حقانی با انشعاب دوم خط ۱ و خط ۹، در ایستگاه مترو مصلای امام خمینی با خط ۸، ایستگاه مترو شهید بهشتی با خط ۳، در ایستگاه مترو شهدای هفت تیر با خط ۶، در ایستگاه مترو دروازه دولت با خط ۴، در ایستگاه مترو امام خمینی با خط ۲، در ایستگاه مترو میدان محمدیه با خط ۷، در ایستگاه مترو پایانه جنوب با خط ۸، در ایستگاه مترو جوانمرد قصاب با خط ۱۱ تقاطع و در ایستگاه مترو شاهد-باقرشهر با انشعاب اول خط ۱ تبادل دارد.
امویی در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در حین ضبط گزارش از تظاهرات زنان بر ضد قوانین تبعیض آمیز در میدان هفت تیر تهران، بازداشت شد و یک هفته به زندان اوین منتقل شد. پس از آزادی موقت وی، در ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ دادگاهی در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب، او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، تبانی و مشارکت در یک اجتماع غیرقانونی و اخلال در نظم و آسایش و آرامش مردم مورد بازخواست قرار داد. امویی به از همه اتهامات بجز تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی مبری شد و بابت این مورد اتهامی، به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.