نشت اطلاعات

نشت اطلاعات

معنی کلمه نشت اطلاعات در فرهنگستان زبان و ادب

{information compromise} [علوم نظامی] فرایندی در جنگ اطلاعات که در طی آن اطلاعات انحصاری یک سازمان یا کشور به سازمان یا کشور رقیب می رسد

معنی کلمه نشت اطلاعات در دانشنامه عمومی

نشت اطلاعات هر زمان که سیستمی که برای بسته بودن دربرابر یک استراق سمع کننده طراحی شده است با این وجود اطلاعاتی را برای طرف های غیرمجاز فاش می کند اتفاق می افتد. برای مثال، وقتی یک شبکهٔ پیام رسانی فوری رمزگذاری شده طراحی می شود، یک مهندس شبکه بدون توانایی کرک کردن کدهای رمز شما می تواند مشاهده کند که چه زمانی شما پیامهایی را ارسال می کنید، حتی اگر نتواند آن ها را بخواند. در طول جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها برای مدتی از کدهای سری همچون PURPLE استفاده می کردند؛ حتی قبل از اینکه چنان کدهایی کرک شوند، مقداری اطلاعات پایه دربارهٔ محتویات پیام می توانست با نگاه کردن به اینکه کدام ایستگاه های رله یک پیام را به پیش می راندند استخراج شود.
طراحان سیستم های امن اغلب بحساب آوردن نشت اطلاعات را فراموش می کنند. یک مثال کلاسیک از این وقتی بود که حکومت فرانسه مکانیزمی را برای کمک به ارتباطات رمزشده از طریق یک خط آنالوگ، همچون یک باجهٔ تلفن، طراحی کرد. آن یک وسیله بود که به دو سر تلفن متصل می شد، عملیات رمزنگاری را انجام می داد، و سیگنال ها را از طریق خط تلفن ارسال می کرد. برای حکومت فرانسه، درزگیر لاستیکی که وسیله را به تلفن متصل می کرد مانع نفوذ هوا نبود. بعداً کشف شد که گرچه خود رمزگذاری محکم بود، اگر شما با دقت گوش می کردید، می توانستید صدای گوینده را بشنوید، چون تلفن مقداری از صدا را دریافت می کرد!
نشت اطلاعات می تواند به صورت ظریف یا به طور کامل امنیت یک سیستمی را که در غیر اینصورت امن می بود تخریب کند.
عموماً فقط سیستم های بسیار پیشرفته دفاع هایی را دربرابر نشت اطلاعات به کار می گیرند.
سه راه اصلی برای انجام آن وجود دارند:
• از steganography برای پنهان کردن این واقعیت که شما اصلاً در حال ارسال یک پیام هستید استفاده کنید.
• از chaffing برای مبهم ساختن آنکه دارید به چه کسی پیام ارسال می کنید استفاده کنید ( اما این روش این واقعیت را که شما در حال ارسال پیام هستید از دیگران پنهان نمی کند ) .
• برای پراکسی های دوباره ارسال کنندهٔ شلوغ، همچون یک گرهٔ Mixmaster: تاخیرهای تصادفی ایجاد کنید و ترتیب بسته های خارج شونده را بهم بریزید - این در مخفی کردن مسیر یک پیام مفروض کمک خواهد کرد، بخصوص اگر چندین گرهٔ forwardکننده متداول، همچون آن هایی که بوسیلهٔ mixmaster mail forwarding بکار گرفته می شوند، وجود دارند.

معنی کلمه نشت اطلاعات در ویکی واژه

فرایندی در جنگ اطلاعات که در طی آن اطلاعات انحصاری یک سازمان یا کشور به سازمان یا کشور رقیب می‌رسد.

جملاتی از کاربرد کلمه نشت اطلاعات

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴، بی‌بی‌سی در گزارش خود از کنفرانس مطبوعاتی الکس سالموند برای رسانه‌های بین‌المللی به جانبداری متهم شد. در پاسخ به سؤال نیک رابینسون، خبرنگار بی‌بی‌سی، سالموند او را متهم به هشیاری کرد و خواستار تحقیقی از سوی وزیر کابینه بریتانیا در مورد نشت اطلاعات به بی‌بی‌سی از برنامه‌های خزانه‌داری رویال بانک اسکاتلند برای انتقال دفتر ثبت شده خود به لندن شد. که در اخبار عصر قبل بود. بی‌بی‌سی در پاسخ به شکایات در مورد ویرایش پوشش زنده کنفرانس برای بولتن‌های بعدی گفت: «بی‌بی‌سی معتقد است که سؤالات معتبر بوده و گزارش کلی متعادل و بی‌طرفانه مطابق با دستورالعمل‌های سرمقاله ما است».
طی حملات سایبری که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و چندین ماه نیز ادامه داشت اطلاعات نزدیک به 79 میلیون نفر از مشتریان این شرکت ابتدا جمع آوری شد و در یک فایل فشرده سرقت و به چین ارسال شد. یک تبعه چین با نام فوجی وانگ و فردی که از او با نام جان دو یاد می‌شود توسط دادگاهی در ایالات متحده آمریکا بابت این موضوع محکوم شدند. شرکت انتم در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۱۷ میلیون دلار به مشتریان خود بابت شکایتشان از نشت اطلاعات آنها پرداخت کرد. از آنجا که هیچ کدام از داده‌های دزدیده شده تا کنون برای مقاصد جنایی فروخته نشده است احتمال می‌رود این حمله سایبری از پشتیبانی دولتی برخوردار بوده است.