نت
معنی کلمه نت در لغت نامه دهخدا

نت

معنی کلمه نت در لغت نامه دهخدا

نت. [ ن ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) نوت. یادداشت. تذکره.تبصره. || الفبای مخصوص موسیقی که تعدادشان هفت تاست. نشانه هائی که بوسیله آنها اصوات موسیقی را نشان دهند. ( از فرهنگ فارسی معین ). نوتها روی پنج خط موازی افقی که به خطوط حامل موسوم است ، نوشته می شوند و عبارتند از: دو، رِ، می ، فا، سُل ، لا، سی.
نت. [ ن َت ت ] ( ع مص ) پرباد گردیدن منخرین و منتفخ شدن آن از خشم. ( از منتهی الارب ) ( از معجم متن اللغة ). نتیت. ( معجم متن اللغة ). رجوع به نتیت شود.

معنی کلمه نت در فرهنگ معین

(نُ ) [ فر. ] (اِ. ) = نوت : ۱ - یادداشت . ۲ - الفبای مخصوص موسیقی : دو، ر، می ، فا، سل ، لا، سی . ۳ - (عا. ) اسکناس .

معنی کلمه نت در فرهنگ عمید

۱. (موسیقی ) نشانه های گرافیکی نمایندۀ صدا در نظام خطوط حامل که هفت نشانه با نام های دو، رِِ، می، فا، سِل، لا، و سی هستند.
۲. (موسیقی ) صدایی که هر یک از این نشانه ها نمایندۀ آن است.
۳. خلاصه ای از یک کتاب، جزوه، یا سخنرانی، یادداشت.

معنی کلمه نت در فرهنگ فارسی

یادداشت، تذکره، علامت، تفسیر، حاشیه، سیاهه، بند، الفبای مخصوص موسیقی دارای هفت گام بنام:دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، است
(اسم ) ۱- اسکناس.۲- نشانه هایی که بوسیله آنها اصوات موسیقی را نشان دهند و آنها هفتاند: دورمی فاسل لاسی .این نوتها روی حامل قرارمیگیرند.یا نوتهای زینت . نوتهایی است که کوچکتر ازدیگر نوتها نوشته شوند و در میان اصوات قرارمیگیرند.این علامات که وسیله زیبایی و لطافت نغمات و آهنگهای موسیقی است ازین قرارند: ۱- پیشا که پیش از نوت اصلی آید و دو قسمت است : تحتانی و فوقانی .۲- گذر که بین دو نوت اصلی واقع شود.۳- نوتهای کوچک که قبل از نوت اصلی آیند و باید بسرعت از آنها عبور کرد.۴- قلاب که مجموع سه یا چهار نوت کوچک است که قبل از نوت اصلی آید و بوسیله علامت مخصوص نشاندادهشود. نوتهای هماهنگ ( مترادف ).هرگاه ما بین دو نوت باطنا فاصلهای نباشدولی فاصله بنظر آید آن دو نوت را هماهنگ یا مترادف گویند.
پر باد گردیدن منخرین و منتفخ شدن آن از خشم .

معنی کلمه نت در فرهنگستان زبان و ادب

{note} [موسیقی] هریک از نشانه های مختلفی که برای ثبت اصوات و سکوت های موسیقایی و ویژگی های آنها نزد اقوام گوناگون در دوره های مختلف به کار رفته باشد

معنی کلمه نت در دانشنامه عمومی

نت (مجله). نِت ( به انگلیسی: net ) مجله و وبگاه بریتانیایی در حوزهٔ اینترنت و رایانه می باشد. این مجله که از سال ۱۹۹۴ شروع به کار نموده است، هر چهار هفته یکبار یک شماره را منتشر می کند ( هر سال ۱۳ شماره ) . مخاطبان اولیهٔ دات نت کاربران معمولی اینترنت بود اما با گذشت زمان این مجله مخصوص طراحان وب آماتور و حرفه ای شد. در سال ۲۰۱۱ نیز اولین شماره از این مجله در فرمت دیجیتال برای تبلت ها آماده شد.
نت (میکرونزی). نِت یکی از تقسیمات کشوری ایالت پوناپی در ایالات فدرال میکرونزی است.
نت یکی از شش منطقه شهرداری در آبخوست اصلی پوناپی است که مرکز و شمال آن را در بر می گیرد.
در سال ۲۰۰۰ جمعیت این منطقه ۵, ۱۳۹ نفر بود. در گذشته، شهرداری نت، کولونیا را نیز در بر می گرفت. اما امروزه، کولونیا یکی از تقسیمات کشوری مستقل است.
وزارت آموزش و پرورش پوناپی، مدرسه های دولتی زیر را اداره می کند:
• مدرسه ابتدایی نت
• مدرسه ابتدایی پارِم
در دبیرستان بیلی اولتر ( با نام پیشین مدرسه مرکزی پوناپی ) در کولونیا، دانش آموزان بسیاری از منطقه نت تحصیل می کنند.

معنی کلمه نت در دانشنامه آزاد فارسی

نُت (note)
در موسیقی، نشانۀ نوشتاری نشان دهندۀ زیرایی (زیروبم) و مقدار کشش صدایی که یک آوای موسیقایی باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه نت

یکم درست یا هم‌صدا اصطلاحی در موسیقی است که به فاصلهٔ بین دونت هم‌نام و هم بسامد گفته می‌شود. به عبارت دیگر، فاصلهٔ یکم بین دو نت موسیقی که دارای صفر نیم پرده باشند را یکم درست می‌گویند.
گر بهر دم نت بهار و خرمیست هم‌چو چاش گل تنت انبار چیست
همچنین در سال ۲۰۰۸ نسخه جدیدتر این مجموعه تحت دات نت فریمورک ۳٫۵ منتشر شد. در این نسخه امکانات بیشتری اضافه شده از جمله سیلور لایت که مایکروسافت امیدوار است سیلور لایت جای فلش را بگیرد.
در سال ۱۳۷۲ (میلادی) شخصی به نام توماس آندره پیزانو المان‌هایی به سبک رومی را برای این برج طراحی کرد از جمله هفت ناقوس که هر کدام از آنها گویای یک نت موسیقی هستند.[نیازمند منبع] نام و وزن هر کدام از ناقوس‌ها به شرح زیر است:[نیازمند منبع]
با گذشت چند سال خبری از اکران این فیلم توسط نت فلیکس نشد٬ اما با همکاری مشترک سینمای ایران و ترکیه فیلمی با نام مست عشق از روی کتاب ملت عشق ساخته شده است.
در بنا نت چیست مرغی کزره منقار خویش گوهر اندر بیضه های عنبر سارا دهد
۲۰۰۳: اجرای کنسرت در تور آمریکا و کانادا همراه با گروه دستان و انتشار آلبوم «شوریده: پریسا و گروه دستان» توسط کمپانی نت وورک
این بدافزار با بدافزار استاکس نت مقایسه می‌شود از این نظر که توسط تیمی قدرتمند نوشته شده و احتمالاً توسط یک دولت غربی به عنوان یک ابزار جمع‌آوری اطلاعات توسعه داده شده است.
بسر حمدان . . . نت چو گریبان گردد آن گریبان که در او گردن حمدان آرند
اگر نداری باور کنون حدیث مرا به . . . نت اندر . . . ر خران نآوردی
وقتی فرازمینی ها بالاخره از کشتی مادر بیرون می آیند، روی را برای پیوستن به سفرهایشان انتخاب می کنند. با ورود روی به کشتی مادر، یکی از فرازمینی ها برای چند لحظه با انسان ها مکث می کند. لاکومب از نشانه های دست کورون استفاده می کند که با عبارت تونال فرازمینی پنج نت مطابقت دارد. فرازمینی با همان حرکات پاسخ می دهد، لبخند می زند و به کشتی خود که به آسمان می رود باز می گردد.
بهارانت چو دهقانست کارم چو کشتم خشک شد م نت ندارم
لقد نت تنبلی و ما فعل خطائی نکرده هیچ گناهی به کشتنم چه شتابی
از نور پنبه تا بفروزد فتیله‌ات باید کشید نت چوکتوگو شمال‌ها
ملت عشق نام رمانی است نوشته الیف شافاک (الف شفق) که در سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹ به صورت هم‌زمان به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر شد. این کتاب در رده سنی بالای ۱۲ سال است . این کتاب تاکنون بیش از ۵۰۰ بار (۵۵۰٬۰۰۰ نسخه) در ترکیه تجدید چاپ شده و توانسته رکورد پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ترکیه را نیز به دست آورد. ترجمه فارسی آن در مدتی کوتاه، عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب ایران را کسب کرده‌است اما باید یا آوری شود که این کتاب با تلخیص و تغییر نویسنده همراه بوده. شرکت نت فلیکس در اکتبر ۲۰۱۹ / مهر ۱۳۹۸ اعلام کرده‌است که به زودی فیلمی بر اساس کتاب «ملت عشق» می‌سازد.
جدول آکوردهای افزوده از نت پایه، سوم و پنجم که با نماد آنها نشان داده می‌شود.
دایماً با یاد او دلشاد باش نقش غیر از لوح ج ا نت بر تراش
من چو از کس نیافتم تشریف شکر چون گویم ای ... نت ... بون
بسکتبال زنان در اواخر دهه ۱۸۰۰ همزمان با همتای مردان خود توسعه یافت. با گسترش از سواحل شرقی ایالات متحده تا سواحل غربی، در کالج‌های زنان، محبوبیت زیادی پیداکرد. از ۱۸۹۵ تا ۱۹۷۰، اصطلاح «بسکتبال زنان» نیز برای اشاره به نت بال استفاده می‌شد که به موازات بسکتبال نوین زنان تکامل یافت. این ورزش بیشتر در آمریکا محبوب است.
کند . . . ر خر . . . نت را بر بدانسان که آسان شود خر بز اندر فتاده