ین

معنی کلمه ین در لغت نامه دهخدا

ین. ( پسوند ) حرفی است که چون در آخر اسم درآورند دلالت بر نسبت کند، مانند سیمین منسوب به سیم و آهنین منسوب به آهن. ( از ناظم الاطباء ). پسوند نسبت است و با اسم ، صفت نسبی سازد، مانند زرین ، سیمین ، بلورین ، آهنین ، فولادین ، نمکین ، شیرین ، رویین ، پایین ، زیرین ، زبرین ، نگارین ، آتشین ، جوین ، گندمین ، رنگین ، گوهرین ، شاهین ، سفالین ، گلین ، سنگین ، ننگین ، عنبرین ، مشکین ، دوشین ، دیرین ، زمردین. ( یادداشت مؤلف ). || پسوند صفت عالی است که به آخر صفت تفضیلی و در معدودی از کلمه ها به آخر صفت مطلق آید و صفت عالی سازد یعنی انحصار و تخصیص را می رساند و موضوعی را در صفتی بر همه افراد همجنس افزونی می دهد: بزرگ ترین ، خوش ترین ، بدترین ، زیباترین ، زشت ترین ، خوب ترین ، پست ترین ، گران ترین ، گرامی ترین ، مهم ترین... بهین ، مهین ، کهین ، پسین. ( یادداشت مؤلف ). || گاهی به آخر عدد ترتیبی یا عدد غیرمعین آید وعدد وصفی ترتیبی دیگری سازد: سومین ، پنجاهمین ، اولین ، آخرین ، نخستین ، چندمین. ( یادداشت مؤلف ). || گاهی به آخر اسم می پیوندد و معنایی نزدیک صفت فاعلی دهد: غمین ، یعنی دارنده غم ؛ نوشین ، دارنده نوش. ( یادداشت مؤلف ). || در آخر کلمه چند، معنی کثرت دهد: چند نفر آمدند. چندین نفر آمدند.
ین. [ ی ِ ] ( پسوند ) مزید مؤخر امکنه : ناین. قاین. اسفراین. ( یادداشت مؤلف ).
ین. ( ضمیر، ص ) مخفف این . کلمه اشاره به معنی این ، مانند ازین و برین و درین. ( از ناظم الاطباء ). به معنی این است. ( آنندراج ).
ین. [ ی ِ ] ( اِ ) مسکوکی است به ژاپن. واحد پول ژاپن معادل 2/53 فرانک طلای فرانسه. ( یادداشت مؤلف ).
ین. [ ] ( اِخ ) در کتب رجال شیعی رمز است اصحاب علی بن الحسین علیهماالسلام را. ( یادداشت مؤلف ).
ین. [ ی ُ ] ( اِخ ) رودخانه ای است به فرانسه که از کوه بورن سرچشمه می گیرد و پس از 293هزار گز جریان در متنرو به سن می ریزد.
ین. [ ی ُ ] ( اِخ ) ایالتی از کشور فرانسه است با 275755 تن سکنه. نام این ایالت از رود یُن که این ایالت را مشروب می سازد گرفته شده است. این ایالت از سنونه و نواحی شامپانی و اورلئانه و بورژنی تشکیل یافته و کرسی آن اوگزر می باشد. از سه بخش بزرگ و سی وهفت بخش کوچک و چهارصد و هشتادوشش دهستان تشکیل یافته و هشتمین ایالت نظامی فرانسه است.

معنی کلمه ین در فرهنگ عمید

پول رایج در ژاپن.
۱. منسوب به (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): سیمین، گلین
۲. آغشته به (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): خاکین، مُشکین
۳. به آخر صفت می پیوندد و صفت عالی می سازد: بهترین، بدترین.

معنی کلمه ین در فرهنگ فارسی

پسوند آخرکلمه که معنی نسبت و آلودگی می دهد، پول رایج در ژاپن
در کتب رجال شیعی رمز است اصحاب علی بن الحسین علیهما السلام را .

جملاتی از کاربرد کلمه ین

تیره زخاک پای تو شد ورنه بیش از ین نزدیک خلق روشن بود آب آسمان
شدم دیوانه در سودای زلفت در ین قیدم بگو تا چند داری
برای برنامه ریزان شهری سیاست ورزی سبز مبتنی بر حفظ محیط زیست برای بهبود محیط و زیباشناسی شهری از اولویت بالایی برخوردار است. طبق محاسبات برآورد می‌شود که اگر نیمی از بام‌های شهر توکیو توسط گیاهان سبز شود درجه حرارت شهر بین ۱۱ تا ۸۴ صدم درجه کاهش می‌یابد. چنین کاهشی در دما منجر به صرفه جویی تقریباً ۱۰۰ میلیون ین می‌شود. سبز کردن بام‌ها توسط گیاهان می‌تواند شامل کشت درختان تزئینی، بوته‌ها، تاک‌ها، کشت سبزیجات تازه و ترکیب‌های مختلفی از گلها باشد که به نسبت‌های مختلف موجب زیبایی محیط شده یا به بهبود محیط زیست کمک کرده یا غذای بیشتری را برای ساکنان محل تأمین می‌کند.
در زمان شاه عباس یکم که پایتخت ایران از قزوین به اصفهان انتقال می‌یابد قسمت‌هایی از آن باغ به میدان تبدیل می‌شود و همراه با توسعهٔ شهر و کاخ‌ها و پل‌ها و مساجد و میاد ین و خیابان‌ها، احداث باغ‌های بزرگ هم، شهر اصفهان را به صورت یک باغ سراسری درمی‌آورد.
طراحی شده توسط شرکت معماری سزار پلی و توسعه یافته توسط موری بیلدینگ، تخمین زده می‌شود که این پروژه حدود ۵۸۰ میلیارد ین ژاپن (۴٫۴ میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.
آنگاه گفت: نامها همه مهمل ا‌ست، یا‌اندر حد اثبات یا‌اندر حد نفی بیاید، و چو‌اندر حد نفی و اثبات آمد، آنگاه یا دروغ با‌شد یا راست با‌شد و مثال آن چنان نهاد که گفت: اگر کسی گوید «خانه» یا «سرای»، این نامی با‌شد مهمل که دروغ‌اندرین نیا‌ید و اگر گوید «فلان ا‌ست» آن نیز مهمل باشد و از آن نه راست آید و نه دروغ ا‌ست، و چون آن هر دو را جمع کند یا‌ اندر حد اثبات یا‌اندر حد نفی، آنگاه ا‌ین قولی با‌شد که برین راست و دروغ‌اندر آید، چنانک گوید«ا ین سرای فلان است» و سرای را به فلان بازبندد، آنگاه از دو بیرون نباشد اگر سرای فلان باشد، این قضیه راست با‌شد و اکر سرای فلان نباشد، این قضیه دروغ با‌شد.
در خلوت دل پرده نشین نیست بجز تو آسوده در ین پرده پریزاد و دگر هیچ
ابونصرِ سرّاج گوید شبلی را پرسیدند گفتند ما را خبرگو از توحید مجرّد بزبان حقّ مُفْرَد گفت ویحک هر که از توحید جواب دهد بعبارت، ملحد بود و هر که بدو اشارت کند ثَنَوی بود و هر که بدو اشارت کند بت پرست بود و هر که درو سخن گوید غافل بود و هر که ازو خاموش شود جاهل بود و هر که پندارد که بدو رسید او را حاصل نبود و هر که اشارت کند که او نزدیک است او دور است و هر که از خویشتن وجدی نماید او نیافتست و هرچه تمییز کنند به وهم و آنرا ادارک کنند بعقل در تمامتر ین معانیِ آن، همه با شما گردد همچون شما مُحْدَث و مصنوع بود لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَمِیعُ البَصِیرُ.
خدایگانا گر ز انک پیش از ین یک چند قضا به قدرت کردار خویش شد مغرور
معذور همی‌دار که این بار دگر من شعریت بیارم که بود صد ره از ین به
بناب مرند یکی از مناطق باستانی در خطه شهرستان مرند می‌باشد. در خصوص نام ین شهر مطرح است که در گذشته این شهر در منطقه دارای خانه و ساکنین زیادی بوده‌است به‌طوری‌که بقایای این خانه‌ها در منطقه قره اولدورن (در زبان محلی ترکی) هنوز باقی است و لذا بدین جهت در زبان محلی در ابتدا مین ائو (به فارسی= هزار خانه) که نشان دهنده خانوار زیاد این شهر می‌باشد نام گرفته بود که به مرور بین ائو نیز که به همان معنی است نامیده شده‌است و سپس در طول تاریخ در پی خلاصه‌سازی و روان‌سازی این اسم به تدریج به بیناب و بناب تغیر نام یافته‌است. البته مردم محلی شهر به آنجا بیناب می‌گویند.
در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ میلادی تغییرات ساختاری مهمی رخ داد که در ن‌هایت منجر به فروپاشی مدیریت پولی بین‌المللی شد. یکی از این تغییرات این بود که وابستگی پولی میان کشورها به شدت افزایش یافته بود. وقتی در پایان ۱۹۵۸ ارزهای اروپای غربی و در ۱۹۶۴ ین ژاپن قابلیت تبدیل خود را بازیافتند وضعیت برای وابستگی پولی کشورها به همدیگر آماده شد. قابلیت تبدیل ارزها به یکدیگر منجر به آسان‌سازی تراکنش‌های مالی می‌شد و همین وابستگی پولی را تقویت می‌کرد.
استان ین بای ۶٬۸۹۹٫۵ کیلومترمربع مساحت و ۷۵۰٬۲۰۰ نفر جمعیت دارد.
در سال ۲۰۲۰ بازسازی این فیلم با بازی دانی ین با همین نام اژدهای چاق وارد می‌شود (فیلم ۲۰۲۰) اکران شد.
بی روی تو شد عالم زندان بلا بر من با محنت ا ین زندان میسوزم و میسازم
۳۹. ساختارشناسی تحلیلی پانتومیم (هنر ادابازی) با نگاهی بر زندگی اتی ین دوکرو و مارسل مارسو[۷۱]، اولین همایش علمی پژوهشی توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایران، ۱۴۰۰.
سپهر پیرچنین سرنگون نماند اگر براو نسیمی از ین دولت جوان بجهد
نگر که تیز بدان کرد نوک مژگان را که خون از ین مژه اشکبار بگشاید
ایرانی‌های ترک‌زبان به گروهی از مردم ایرانی گفته می‌شود که به زبان‌های ترکی سخن می‌گویند. سازمان سیا، مجموع جمعیت آذری‌ها و ترک‌زبان‌ها را ۱۸ درصدِ جمعیتِ کلِ ایران اعلام کرده‌است. بر اساس سرشماری‌ها و آمارهای دیگر نهادهای مستقل، تخمین‌ها جمعیت آذری‌ها بین ۱۳٬۶۰۰٬۰۰۰ تا بیش از ۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰ جمعیت ترکمن‌ها بین ین ۴۰۰٬۰۰۰ تا ۷۵۰٬۰۰۰ قشقایی‌ها حدود ۳۰۰٬۰۰۰ تا ۸۰۰٬۰۰۰ ترک‌های خراسانی حدود ۴۰۰٬۰۰۰ تا ۸۵۴٬۰۰۰ قزاق‌ها ۵٬۰۰۰ و خلج‌ها ۵۰٬۰۰۰ هزار نفر، و بچاقچی‌ها (با جمعیت نامشخص) هستند.
استان فو ین ۵٬۰۴۵٫۳ کیلومترمربع مساحت و ۸۶۲٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.