یس
معنی کلمه یس در لغت نامه دهخدا

یس

معنی کلمه یس در لغت نامه دهخدا

یس. [ ی َس س ] ( ع مص ) رفتن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). سیر کردن و رفتن. ( ناظم الاطباء ).
یس. [ یاسین ] ( اِخ ) نام سوره 36 از قرآن مجید، پیش از سوره صافات و پس از سوره ملائکه ، دارای 83 آیه و آن مکیه است. ( یادداشت مؤلف ). نام سوره ای از قرآن مجید و در حقیقت این اسم مبارک آن حضرت ( ص ) است و اشاره است به یاسید. ( آنندراج ) ( غیاث ). این سوره سه هزار حرف است و هفتصدوبیست ونه کلمه و هشتادوسه آیه ؛ جمله به مکه فرود آمد و از مکیات شمرند و در این سوره نه ناسخ است نه منسوخ. مفسران گفته اند «یس » به معنی آن است که : یا انسان ، یعنی محمد! ( ص ). ( از تفسیر کشف الاسرار میبدی ج 8 صص 198 - 199 ). و رجوع به یاسین شود.
یس. [ یاسین ] ( اِخ ) ابن زین الدین حمصی شافعی مشهور به علیهمی. رجوع به علیهمی... شود.

معنی کلمه یس در فرهنگ فارسی

یکی ازسور قر آن.سور. مکی و سی و ششمین سور. قر آن دارای ۸۳ آیه میباشد . سور. قبل آن سور. فاطر و سور. بعدش سور. صافات است .
تصدیق عموسام، تصدیق عمو سام
رفتن سیر کردن و رفتن

معنی کلمه یس در دانشنامه عمومی

یس (ترانه). «یس» تک آهنگی از گروه موسیقی موسیقی هیپ هاپ ال ام اف ای او است.
یس (گروه موسیقی). یس ( به انگلیسی: Yes ) یک گروه پراگرسیو راک انگلیسی است که در سال ۱۹۶۸ در لندن شکل گرفت. آن ها به عنوان یکی از اولین گروه هایی که به سبک پراگرسیو راک پرداختند شناخته می شوند. با وجود تغییرات متعدد در ترکیب نفرات شان، انشعاب هایی که در درون گروه پدید آمده و تغییر روند صنعت موسیقی پاپ، آن ها پس از ۴ دهه فعالیت هم چنان اقتدارشان را به عنوان یک گروه بزرگ حفظ کرده اند.
یس در آثارشان آمیزه ای از تنظیم های سمفونیک و ساختارهای دیگر موسیقی کلاسیک با موسیقی راک منحصر به خودشان را ارائه می کنند که خلق تضادهای هوشمندانه، زمان طولانی ترانه ها، اشعار انتزاعی و نمایش سازها در بخش های بدون کلام از مشخصه های آن است.
تنها عضو ثابت گروه کریس سکویر ( باسیست ) است که به خاطر شیوهٔ نوازندگی ملودیک و نوآوری اش در به کارگیری افکت های الکترونیکی در سال های آغازین فعالیت اش شهرت دارد. یس هم چنین به خاطر آواز کوک بالای خواننده اش جان اندرسون - در دههٔ ۷۰ میلادی - ، گیتاریستهایی مانند پیتر بَنْکس، استیو هاو، ترور رابین، بیلی شِروود، نوازندگان کیبوردی هم چون تونی کای، ریک ویکمن، پاتریک موراز، ژئوف داونز، ایگور خروشف و درامرهایی مانند بیل برافورد و اَلِن وایت مورد توجه بوده است.
آخرین ترکیب گروه در توری که در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برگزار کردند شامل کریس سکویر، استیو هاو و اَلِن وایت بود. بنوا دیوید به عنوان خواننده و الیور ویکمن به عنوان نوازندهٔ کیبورد، دیگر اعضای مشارکت کننده بودند.

معنی کلمه یس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یس: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که یس یکی از اسماء رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است ، و معنایش یا ایها السامع للوحی (هان ای شنوای وحی) است)

جملاتی از کاربرد کلمه یس

در بعضی از روایات از پیامبر اسلام نقل شده: "صدّیقان (نخستین تصدیق کنندگان پیامبران بزرگ) سه نفر بودند: ۱- حبیب نجار، همان مؤمن آل یس همان کسی که به مردم (انطاکیه) می‌گفت «از فرستادگان خدا پیروی کنید، از کسانی پیروی کنید که پاداشی از شما نمی‌خواهند و خود هدایت یافته‌اند»، ۲- حزقیل مؤمن آل فرعون، ۳- علی بن ابی طالب که او از همه برتر است". این حدیث هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت به چشم می‌خورد.
، انتگرال ریمان حالت خاصی از انتگرال ریمان–اشتیل یس می‌شود.
از سال ۲۰۰۵، شرکت اتریش دو شرکت تخفیف جانبی تابعه، یس و اتی را خرید
رجم در قرآن بر پنج وجه آید: یکی بمعنی قتل، چنان که در سورة یس گفت: «لَنَرْجُمَنَّکُمْ» یعنی لنقتلنّکم، و در سورة الدّخان گفت: «وَ إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ» یعنی تقتلون، و در سورة هود گفت: «وَ لَوْ لا رَهْطُکَ لَرَجَمْناکَ» ای قتلناک. وجه دون رجم است بمعنی شتم، چنان که درین سورة گفت: «وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّیاطِینِ» لاشتمنّک.
آفتاب آل یس سید الساده که هست حبه حبل المتین و بغضه داء دوی
قوله تعالی: إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فاکِهُونَ وکیع بن الجرّاح گفت: شغل ایشان در بهشت سماع است، همانست که جای دیگر فرمود: فَهُمْ فِی رَوْضَةٍ یُحْبَرُونَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ فهذا الخبر هو السّماع فی الجنّة، بنده مؤمن در بهشت آرزوی سماع کند، ربّ العزة اسرافیل را فرستد تا بر جانب راست وی بیستد و قرآن خواندن گیرد، داود بر چپ وی بایستد زبور خواندن گیرد، بنده سماع همی کند تا وقت وی خوش گردد، جان وی فرا سماع آید، دل وی فرا نشاط آید، سرّ وی فرا کار آید، از تن زبان ماند و بس، از دل نشان ماند و بس، از جان عیان ماند و بس، تن در وجد واله شود، دل در شهود مستهلک شود، جان در وجود مستغرق گردد، دیده آرزوی دیدار ذو الجلال کند، دل آرزوی شراب طهور کند، جان آرزوی سماع حق کند، رب العزة پرده جلال بردارد، دیدار بنماید، بنده را بجام شراب بنوازد، طه و یس خواندن گیرد جان بنده آن گه بحقیقت در سماع آید. ای جوانمرد! از تن سماع نیاید که در بند برتری است، از دل سماع نیاید که رهگذری است، سماع سماع جانست که نه ایدری است.
بالاخره روز یکشنبهٔ هفتهٔ بعد رسلمانیا ۳۰ برگزار شد و دنیل در اوایل شب توانست با حرکت پایانی خود تریپل اچ را شکست دهد و در مسابقهٔ سر قهرمانی سنگین‌وزن دبلیو دبلیو ئی حضور یابد. در آن مسابقه که در آخر آن شب انجام گرفت دنیل توانست رندی اورتن و باتیستا را شکست دهد و قهرمان جدید کمپانی شود. بعد از ان بود که دنیل برایان برای مدت زمانی طولانی مصدوم شد و بعد از ان به دلایل پزشکی جنبش یس مومنت را رها کرد و خودش را در شوی راو بازنشسته کرد.
به یس تن ندهد اشتیاق روزافزون اگر به راه تو تا حشر انتظارکشم
وه ئه دال نه که م ... وه ئه ودال نه که م تا که ی خوم چون قه یس وه ئه و دال نه که م
کرد تسخیر دیار جسم و جان یس سپرد آن را به یار مهربان
کاشف سر حقیقت وارث علم نبی افتخار آل یس شاه تاج الدین حسن
از جمال مصطفی روئی بیاد آمد مرا وز دم و یس القرن بوئی بیاد آمد مرا
اللَّه تعالی طه و یس برخواند پیش از آفرینش آسمان و زمین بهزار سال، معنی آنست. که سوره طه و یس جمله برخواند پس دلیل است اینکه طه و یس نام سوره است. ابن عباس گفت: سوگندهاست که اللَّه تعالی یاد میکند بحروف هجا که مدار نامهای نیکو و صفتهای بزرگوار خداوند عزّ و جل باین حروف است.
فغانی بلبل دستانسرای آل یس شد بوصف غیر آمد از گلستان ازل تایب