یثرب. [ ی َ رِ ] ( اِخ ) نام مدینه حضرت رسول است. به نام نخستین اقامت کننده در آن یثرب بن قانیة از نژاد سام بن نوح نامیده اند. اما در تعیین مکان آن اختلاف است. بعضی گویند یثرب نام یک ناحیه و مدینه جزو آن می باشد و برخی برآنند که یثرب نام ناحیه ای از مدینه است و بنا بقول دیگر یثرب عبارت از خود مدینه است. گویند حضرت رسول از این نام اکراه داشت از این رو این بلد را «طیبه » و «طابة» نامند. ( از معجم البلدان ج 4 ص 1010 ). طیبه. طابه. مدینه. مدینة السلام. مدینة الرسول. مدینه منوره. اثرب. یندد. ( یادداشت مؤلف ) : و اذقالت طائفة منهم یا اهل یثرب لا مقام لکم فارجعوا. ( قرآن 13/33 ). اگر فساد کندهرکه او نبید خورد بسا فساد که در یثرب است و در مکه.منوچهری.تا طرب و مطرب است مشرق و تا مغرب است تا یمن و یثرب است آمل و استارباد.منوچهری.بولهب از زمین یثرب بود لیک قد قامت الصلا نشنود.سنایی.چون ز راه مکه خاقانی به یثرب داد روی پیش صدر مصطفی ثانی حسان دیده اند.خاقانی.به لبیک حجاج بیت الحرام به مدفون یثرب علیه السلام.سعدی.وزیر مشرق و مغرب امین مکه و یثرب که هیچ ملک ندارد چو او حفیظ و امین را.سعدی.و رجوع به مدینه در همین لغت نامه و معجم البلدان شود.
معنی کلمه یثرب در فرهنگ فارسی
مدینه
معنی کلمه یثرب در دانشنامه عمومی
یثرب (عراق). یثرب ( به عربی: ناحیة یثرب ) یک منطقهٔ مسکونی در عراق است که در استان صلاح الدین واقع شده است. یثرب ۵۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه یثرب در دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:مدینه
معنی کلمه یثرب در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی یَثْرِبَ: نام قدیم شهر مدینه (کلمه یثرب نام قدیمی مدینه طیبه است ، قبل از ظهور اسلام این شهر را یثرب میخواندند ، بعد از آنکه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به این شهر هجرت کردند نامش را مدینة الرسول نهادند ، و سپس کلمه رسول را از آن حذف کرده و به مدینه مشهور ... ریشه کلمه: ثرب (۲ بار)یثرب (۱ بار) نام قبلی مدینه منوره. . آنگاه که عدهای از منافقان و مریض القلبها میگفتند ای اهل یثرب ماندن شما در اینجا بی فایده است برگردید. میخواستند لشکریان اسلام را از کنار خندق و از اردوگاه متفرق کنند. این لفظ فقط یکبار در کلام اللَّه آمده است.
جملاتی از کاربرد کلمه یثرب
از این رو واژه انصار میتوانست حس معنوی ویژهای در میان بومیان مسلمان یثرب ایجاد کند، به گونهای که آنان خود را یاران و سربازان خداوند احساس کنند و بر ایمان و نگرش آنها به زندگی تأثیری عمیق بر جای نهد. انتظار جهاد، پیشتازی در نبرد، آمادگی برای شهادت، شجاعت و آمار شهدا و زخمیهای آنان میتواند نشانی از این تأثیر باشد.
این بود انصاف تو ای روزگار شام و ری شاداب و یثرب سوگوار
بطحا به احترام حرم گشته محترم یثرب به اعتبار نبی جسته اعتبار
چه بودست که این قوم تو بنظر کراهیت بتو مینگرند؟ گفت: از آنکه ایشان بضلالتاند، و من نه بر دین ایشانم. آن گه قصّه خویش بگفت که: بیرون شدم راه راست و دین حق طلب کردم، از دانشمندان و احبار یثرب بر رسیدم، ایشان را بر عبادت اللَّه یافتم. لکن بآن عبادت شرک داشتند. دانستم که نه دین حقّ است، برگشتم و از احبار خیبر بر رسیدم ایشان را هم چنان بر عبادت اللَّه مشرک یافتم. گفتم این نه آن دین است که من میجویم.
حکمت یثرب بست ای مرد دین خاک بر یونان فشان در درد دین
به بیتالمعمور به مهسجید ئهقصی به یثرب زهمین به ئهرض بهطحا
شعاع یثرب و بطحا فروغ خیف و منی چراغ سعی و صفا آفتاب رکن و مقام
در تاریخ اسلام به ساکنان یثرب و اطراف آن که به پیامبری محمد بن عبدالله ایمان آورده و مسلمان شدند، انصار گفته
در آیات مدنی قرآن کریم واژه انصار ۷ بار تکرار شدهاست. این واژه دو بار در سوره توبه همراه با واژه مهاجرین بیان شدهاست (توبه/۹، ۱۰۰، ۱۱۷) و از گروههای ساکن در یثرب خبر میدهد، همچنین با اشاره به نصرت الهی نسبت به حواریان عیسی در آیات ۵۲ سوره آل عمران/۳ و ۱۴ سوره صف/۶۱ میان حمایت حواریان و حمایت انصار از خدا به نوعی مقایسه صورت میگیرد تا ایشان را دلگرم کند که هر کس خدا را یاری کند خداوند او را بر دشمنش پیروز میگرداند: «فَلَمّا اَحَسَّ عیسی مِنهُمُ الکُفرَ قالَ مَن اَنصاری اِلَی اللّهِ قالَ الحَوارِیّونَ نَحنُ اَنصارُ اللّهِ ءامَنّا بِاللّهِ واشهَد بِاَنّا مُسلِمون». (سوره آل عمران/۳،۵۲)
بقدس و کعبه و جودی و یثرب و عرفات بصورة انجیل و بحرفهای زبور
گهی شده بوجود عزیز یوسف مصر گهی دلیل ره قرب یثرب و بطحا
به رغم صدور حکم جهاد در سال نخست هجری، هیچ یک از اهالی یثرب در اعزامهای نخستین پیامبر برای تعرض به کاروانهای تجاری قریش حضور نداشتند . با بالا گرفتن نزاع میان قریشیان مکه و قریشیان مهاجر، جنگهای متعددی روی داد و رابطهای نو، میان مسلمانان یثربی و مهاجران شکل گرفت که سرآغاز آن جنگ بدر بود.
اما برخی مهاجران به ویژه قریشیان در میان تیرههای گوناگون انصاری توزیع شدند و انصاریان در رقابت با همدیگر بر اساس قرعه حمایت از خانوادههای مهاجر را بر عهده میگرفتند . برخی خانوادههای مهاجر نیز که پیش از هجرت با مردم یثرب ارتباط داشتند نزد آشنایان خود رفتند و در خانه و کاشانه آنان مستقر شدند .
یکی بد یهودی به یثرب دیار یکی دختر بود بیمار و زار
پس آنگاه با دیده ی اشکبار سرودم که ای اهل یثرب دیار
با تأسیس دیوان از سوی خلیفه دوم و اخراج یهودیان ساکن در منطقه در زمان او مفهوم انصار وارد فضای اداری ـ اقتصادی گردید و همراه با اوس و خزرج، همپیمانان آنان نیز ذکر میشدند زیرا اعضای قبایل هم پیمان (حلیف) یک مجموعه تلقی میشدند و انصار، قبایل هم پیمان یثرب بودند که سهمیه خاصی را از بیتالمال شهر مدینه دریافت میکردند و در بخشی خاص از دیوان جای داشتند .