یافا

یافا

معنی کلمه یافا در لغت نامه دهخدا

یافا. ( اِخ ) شهری به فلسطین کنار دریای مدیترانه ، با 71000 تن سکنه. منسوب بدان یافی است. شهری است بر ساحل بحرالشام از اعمال فلسطین میان قیساریة و عکا در اقلیم سوم طول آن از جهت مغرب پنجاه و شش درجه و عرض آن سی و سه درجه است. شهری است از شام بر کران دریای روم و اندر وی مسلمانانند و شهری است با نعمت بسیار و کشت و برز و خواسته های بسیار. ( حدود العالم چ دانشگاه ). ابن بطلان در رساله ای که به سال ( 442 ) نگاشته گوید یافا شهر قحط زده است و کمتر نوزادی در آن باقی می ماند و از این روی آموزگار کودکان در آن کمتر یافت شود. صلاح الدین هنگامی که ساحل را در ( 583 ) فتح کرد آن را نیز بگشود و سپس فرنگان ترسایان در ( 587 ) آن را باز گرفتند و سپس ملک عادل ابولکربن ایوب در( 593 ) آن را باز ستاند و ویران کرد.نسبت بدان را گاهی «یافونی » گویند. ( معجم البلدان ). و رجوع به یافی شود.

معنی کلمه یافا در فرهنگ فارسی

شهری درکناردریای مدیترانه که بندر عمد. فلسطین محسوب میشود . بالغ بر ۷۱٠٠٠ تن سکنه دارد و بندر صادراتی است . در کتاب عهد عتیق نام آن آمده است و از قدیم بین قوای متخاصم دست به دست گشته است . در سال ۶۸ م . و سپاسیان آن را ویران ساخت . درقرن ۱۲ صلیبیان آن را متصرف شدند . سپس مسلمانان آنرا پس گرفتند . ناپلئون در ۱۷۹۹ و انگلیسیها در ۱۹۱۷ آنرا گرفتند . درسال ۱۹۴۸ بتصرف دولت اسرائیل در آمد . بیشتر ساکنان آن عربند .

معنی کلمه یافا در فرهنگ اسم ها

اسم: یافا (دختر) (عبری) (تلفظ: yafa) (فارسی: یافا) (انگلیسی: yafa)
معنی: زیبایی، جمال، نام شهری قدیمی در ساحل مدیترانه

معنی کلمه یافا در دانشنامه عمومی

یافا (میوه). یافا یا کلمنتین ( به انگلیسی: Clementine ) گونه ای از مرکبات از خانواده نارنگی است که دارای ظاهری صاف و براق است. پوست آن ها به راحتی با دست مانند نارنگی جدا می شود. آب دار و شیرین و دارای خاصیت اسیدی کمتر از پرتقال است. روغن آن ها، مانند دیگر میوه های خانواده مرکبات، حاوی ترکیبات زیادی لیمونن، میرسن، لینالول، آلفا - پینن و بسیاری از آروماتیک های پیچیده است.
این میوه آب و هوای منطقه شمال ایران را می پذیرد و در برخی از مناطق جنوبی کشور مانند دلفارد جیرفت و دامنه های خنک آن نیز پرورش داده می شود. این گیاه نسبتاً مقاوم در برابر سرما و نیازمند خاک های سبک است و نیاز بسیار به آبیاری دارد.
از یافا به اشتباه نارنگی یاد می شود، در واقع یافا یک میوه دیگر است که نام در زبان انگلیسی clementine ولی نارنگی با نام به انگلیسی tangerine است. نارنگی و یافا هر دو میوه های پیوندی حاصل از ماندارین های کوچک هستند که بعد از خانواده پرتقال شیرین که شامل گونه های با سایز بزرگ تر همچون پرتقال ناول و پرتقال خونی است، دومین خانواده بزرگ مرکبات محسوب می شوند.
یافا نیز مانند نارنگی نوعی ماندارین است که طعم شیرینی داشته و پوست آن به راحتی جدا می شود. برخی تفاوت های ظاهری یافا و نارنگی عبارتند از:
• یافا کمی کوچک تر از نارنگی است
• رنگ یافا روشن تر از نارنگی و پوست آن نیز لطیف تر و درخشان تر است.
• پوست یافا نسبت به نارنگی راحت تر جدا می شود و نازک تر است
• یافا نسبت به نارنگی کمی بیضی شکل است و یک لکه مسطح در بالا و پایین آن وجود دارد
• این میوه نیز مانند نارنگی در برابر هوای سرد مقاومت بیشتری دارد

معنی کلمه یافا در دانشنامه آزاد فارسی

یافا (Jaffa)
(به عبری: یافو؛ در انجیل یوپا) شهری در اسرائیل. سابقاً بندر بود و پس از ۱۹۵۰، بخشی از تل آویو ـ یافوشد. این شهر مرکز گردشگری است. در قرن ۱۲م جنگجویان صلیبی آن را اشغال کردند. در ۱۷۹۹ به تصرّف ناپلئون، امپراتور فرانسه، درآمد و در ۱۹۱۷ اَلن بی، فرماندهِ نیروی زمینی انگلستان، آن را اشغال کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه یافا

آدم بکری یک بازیگر عرب فلسطینی است، او زاده ی ۱۹۸۸ (۳۵ ساله) در یافا فلسطین اِشغالی است، که بیشتر برای بازی در فیلم عمر ، اسلم و اسرار رسمی شناخته شده است.
همچنین او کمیته تحقیق وزارت فلسطینی در کرانه یافا را بعهده داشت.
ابونضال در ماه مه ۱۹۳۷ در شهر یافا در ساحل مدیترانهای منطقه‌ای که در آن زمان «فلسطین تحت قیمومیت انگلستان» نامیده می‌شد به دنیا آمد. پدرش حاج خلیل البنا، صاحب ۶۰۰۰ جریب باغ پرتقال بین یافا و مجدل بود که در اسرائیل امروزی اشکلون نامیده می‌شود. خانواده او در یک خانه سنگی سه طبقه نزدیک ساحل، زندگی مرفهٔ داشتند. این خانه بعدها به عنوان یک دادگاه نظامی اسرائیلی مورد استفاده قرار گرفت.
برج داوود (به عبری: מגדל דוד) نام یک ارگ باستانی در نزدیکی درب ورودی دروازه یافا در شهر باستانی بیت المقدس بوده است. برج داوود برای استحکام دفاعی دروازه یافا ساخته شده بوده و در دوره‌های مختلف تاریخی از شهر بیت المقدس محافظت کرده است. قدمت برج داوود به بیش از ۲۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.
ابو الغد در ۱۵ فوریه ۱۹۲۹ درمحله المنشیه در شهر یافا متولد شد؛ در دوران قیومیت بریتانیا بر فلسطین در آنجا بزرگ شد. در سال ۱۹۴۸، او به ایالات متحده مهاجرت کرد، جایی که بعدها شهروند آنجا شد. وی قبل از احراز مدرک دکترای فلسفه در مطالعات خاورمیانه از دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۵۷ در دانشگاه «ایلینوی» به تحصیل در رشته هنر پرداخت.
ساکنان اردوگاه از روستاهای تخریب شده «رمله، یافا و لد» می‌باشند.
نهمیاس-وربین ازدواج کرده و با سه فرزندان خود در یافا زندگی می‌کند. پدر حقوق‌دان وی شهردار سابق رمت هشارون است.
درست قبل از این که یافا توسط نیروهای اسرائیلی در آوریل ۱۹۴۸ فتح شود این خانواده از خانه خود نزدیک مجدل فرار کردند ولی شبه نظامیان یهودی به آنجا نیز رسیدند و آن‌ها مجدداً مجبور به فرار شدند.