گوجه
معنی کلمه گوجه در لغت نامه دهخدا

گوجه

معنی کلمه گوجه در لغت نامه دهخدا

گوجه. [ گ َ / گُو ج َ / ج ِ ] ( اِ ) قسمی از آلوچه بزرگ و آبدار. ( ناظم الاطباء ). از خانواده روزاسه ، پرونوس اسپینوزا . ( جنگل شناسی کریم ساعی ج 2 ). آن را در کجور، آستارا و طوالش آلوچه ، درلاهیجان و دیلمان و رودسر الو و هلو ، در نور و آمل هلی و در گیلان خلی ، خولی یا خالودار مینامند. ( جنگل شناسی کریم ساعی ج 1 ص 241 ). آلوچه درشت. گرجه.
- گوجه برقانی ؛ آلوی برقانی.
- گوجه پرپر ؛ پرونوس تریلوبا .
- گوجه گیلانی ؛ پرونوس سیریاکا . ( واژه نامه ٔگیاهی تألیف اسماعیل زاهدی ).
گوجه. [ ج َ / ج ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان شهرکهنه بخش حومه شهرستان قوچان واقع در 8 هزارگزی جنوب باختری قوچان به شیروان. جلگه و هوای آن سرد است و 108 تن سکنه دارد. آب آن از قنات است. محصولش غلات و انگور و شغل اهالی زراعت است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
گوجه. [ ج َ / ج ِ] ( اِ ) در له-ج-ه کاش-ان ، زگی-ل. ثؤل-ول. پال-و. آژخ. ژخ. ک-ار. ( لهج-ه ملای-ر ) ( یادداش-ت م-ؤلف ).

معنی کلمه گوجه در فرهنگ معین

(گُ جِ ) (اِ. ) درختی است از تیرة گل سرخیان که میوة آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هستة سخت است .

معنی کلمه گوجه در فرهنگ عمید

۱. میوه ای کروی یا بیضی کوچک و آبدار با پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هستۀ سخت.
۲. درخت این میوه که کوتاه و دارای برگ های بیضی است.
۳. = گوجه فرنگی

معنی کلمه گوجه در فرهنگ فارسی

میوهای است کوچک و آبدار، دارای پوست نازک برنگ سبزیاسرخ ویک هسته سخت، درخت آن کوتاه ودارای برگهای بیضی
( اسم ) درختی است از تیر. گل سرخیان و از دست. بادامیها که شاخه هایش بی خار و میوه اش شفت است یعنی دارای میان بر آبدار و هسته ای سخت میباشد ( هسته در میوه های شفت از مجموع درون برکه سخت و چوبی است و دانه بوجود آمده است ) میو. گوجه خوراکی است و گونه های مختلف دارد که در اکثر نقاط ایران کشت میشود . میو. گونه های مختلف گوجه برنگهای سبز زرد قرمز تیره متمایل بسیاه و باقسام مختلف ریز و درشت میباشند . از گونه های گوج. معروف ایران گوج. برغانی است که نسبه درشت و مایل بسرخ تیره است . دیگر گوج. گلستان است که سبز رنگ و درشت و شیرین و آبدار است و در حوالی مشهد کشت میشود گوج. گیلانی آلوی گیلی . یا گوجه فرنگی . ( اسم ) گیاهی است یکساله از تیر. بادنجانیان که علفی است و برگهایش متناوب و دندانه دار و خوشبو است و گلهایش زرد رنگ و دارای آرایش گرزن میباشد . میو. این گیاه خوراکی است و مصرف غذایی دارد و قرمز رنگ و باشکال مختلف است بادمجان فرنگی تمات طماطم باذنجان قوطه قوطه . توضیح کشت گوجه فرنگی در عهد ناصرالدین شاه در ایران متداول گردید . یا گوج. گیلانی . گوجه . یا گوج. وحشی . گون. وحشی گوجه که ریزتر از گوج. معمولی است و ساقه هایش خاردار است و غالبا میوه اش بسیار ترش میباشد ولی گونه هایی دارد که تا حدی میو. آنها شیرین است . غالبا گوج. معمولی را بپایه های گوج. وحشی پیوند میکنند . گونه های مختلف گوج. وحشی با سامی آلوچه و آلوچه سگک مشهورند .
در لهجه کاشان زگیل ثولول . پالو . آژخ . ژخ . کار .

معنی کلمه گوجه در دانشنامه عمومی

گوجه (ترکیه). گوجه ( به ترکی استانبولی: Güce ) یک منطقهٔ مسکونی در ترکیه است که در استان گره سون واقع شده است. گوجه ۳۴۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه گوجه در ویکی واژه

درختی است از تیره گل سرخیان که میوه آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته سخت؛ گوجه درختی، گوجه سبز. گوجه ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش گئو - جه قابل تجزیه باشد، و به معنی خنگ هم می‌شود تعبیر نمود.

جملاتی از کاربرد کلمه گوجه

الگو:سایت گوجه فرنگی این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۳ منتقد امتیاز ۵۱ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است.
پختن گوجه فرنگی موجب از بین رفتن بخشی از ویتامین‌های آن می‌شود، ولی در عین حال جذب لیکوپن را افزایش می‌دهد. از آن می‌توان در کنار بعضی از غذاها مثل [انواع کبابها] میل کرد. گوجه فرنگی پخته از مواد تشکیل‌دهندهٔ بسیاری از غذاها و سس‌هاست.
نخستین کشورهای واردکنندهٔ گوجه فرنگی تازه در همان سال به‌ترتیب ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان و روسیه بوده‌اند.
شغل بیشتر مردم آبدان کشاورزی و تولید گوجه فرنگی است.
اما میتوانید به سلیقه شخصی مواد اولیه آن را تغییر یا به آن بیافزایید. در بعضی مناطق در طبخ آن علاوه بر عدس، پیاز، رب و روغن و زردچوبه و ادویه های طعم دهنده غذا از گوشت چرخ کرده،سیب زمینی و گوجه هم استفاده میشود.
محصولات کشاورزی این روستا به صورت باغی و زراعی به دست می آیند. از محصولات باغی برناباد میتوان گیلاس فرنگی، آلبالو، گردو، انواع سیب، انواع آلو، زردآلو و هلو و ... را نام برد، همچنین محصولات زراعی که در این روستا کشت می شود شامل: گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، چغندر، آفتاب گردان، خیار و شلغم می باشد.
این ابهام در ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۱۸۸۷ موجب یک مباحثهٔ حقوقی شد. در این سال قوانین تعرفه‌های گمرکی موجب می‌کردند که برای تره‌بار (و نه میوه‌ها) عوارض پرداخت شود. به این ترتیب جایگاه و طبقه‌بندی گوجه فرنگی در این کشور اهمیت قانونی یافت. دیوان عالی ایالات متحده آمریکا برای حل این مشکل، در روز ۱۰ مه ۱۸۹۳ بر پایهٔ تعریف عمومی که گوجه فرنگی را به‌علت استفادهٔ عملی آن تره‌بار محسوب می‌کرد، اعلام کرد که گوجه فرنگی جزء تره‌بار است. با این حال این اظهار تنها به‌منظور به‌عمل درآوردن قوانین تعرفه‌های گمرکی بود و موجب اقدام برای تغییر رده‌بندی گوجه فرنگی از لحاظ گیاه‌شناسی نگردید.
گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های آ، ث و لیکوپن است. رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن موجود در آن ناشی می‌شود. این ماده که آنتی‌اکسیدان بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بسیار بالای گوجه فرنگی خام خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان کمی کاهش می‌دهد.
امروزه حدود یک سوم از باغ‌ها برای کشت گلدانهای بومی و مابقی برای کشت طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شود. کلم، اسفناج، کاهو، تربچه، پیاز سبز، جعفری، آب گلدان، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، فلفل و لوبیا، هلو، زردآلو، آلو، گیلاس، انجیر، توت و آجیل از جمله این محصولات محسوب می‌شوند.
امروزه هزاران (نزدیک ۷۵۰۰) رقم گوجه فرنگی در سراسر جهان کشت می‌شود. این ارقام در اندازه، شکل، رنگ و طعم با یک‌دیگر فرق می‌کنند. قطر آن‌ها ممکن است از ۱ یا ۳ سانتی‌متر (گوجه فرنگی ریز آلبالویی و گوجه فرنگی وحشی) تا ۱۰ سانتی‌متر (گوجه فرنگی گوشت گاوی) باشد. با این وجود بیش‌تر گوجه فرنگی‌ها در مراکز خرید قطری به اندازهٔ ۵، ۶ سانتی‌متر دارند.