کیفرخواست

معنی کلمه کیفرخواست در لغت نامه دهخدا

کیفرخواست. [ ک َ / ک ِ ف َ خوا / خا ] ( اِ مرکب ) ( اصطلاح حقوق ) ادعانامه دادستان ( مدعی العموم ). ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کیفرخواست در فرهنگ معین

( ~. خا ) (اِمر. ) ادعانامة دادستان (مدعی العموم ).

معنی کلمه کیفرخواست در فرهنگ عمید

ادعانامۀ دادستان.

معنی کلمه کیفرخواست در فرهنگ فارسی

ادعانامه دادستان
( اسم ) ادعا نام. دادستان ( مدعی العموم ) .

معنی کلمه کیفرخواست در دانشنامه آزاد فارسی

ادعانامۀ دادستان؛ درخواست کیفر و مجازات از دادگاه برای متهم که توسط دادستان تنظیم می شود. دادستان، نظر خود، مبنی بر مُجْرِمیَّت متهم مستوجب مجازات، را همراه با ادلّه آن، در قالب کیفرخواست، تنظیم، و از دادگاه تقاضا می کند او را به مجازات مقرر قانونی محکوم نماید. دادگاه، پس از استماع ادّعای دادستان و دفاعیّات متهم به صورت شفاهی، با توجه به مفاد کیفرخواست حکم لازم را صادر می کند. طبق مادۀ ۳ قانون آئین دادرسی کیفری کیفرخواست باید متضمّن نکات زیر باشد: مشخصات متّهم که شامل نام ونام خانوادگی، سن، شغل، محلِ اقامت، باسواد یا بی سواد، مجرد یا متأهل است، نوع قرار تأمین با قید این که متهم آزاد است یا در بازداشت، نوع اتهامی که نظر دادستان متوجه متّهم است، ادلّۀ اتهام، مواد قانونی مورد استناد دادستان، سابقۀ محکومیَّت متّهم، تاریخ و محل وقوع جرم. مهم ترین بخش کیفرخواست ادلّه و مدارک اتهام است.

معنی کلمه کیفرخواست در ویکی واژه

ادعانامة دادستان (مدعی العموم)

جملاتی از کاربرد کلمه کیفرخواست

بعد از گذشت پنج سال بالاخره شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه قرار مجرمیت صادر کرد و کیفرخواست فاطمه رجبی به اتهام افترا و نشر اکاذیب به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه عمومی جزایی تهران ارسال شد. علیزاده طباطبایی گفت: در جلسه رسیدگی به دنبال پذیرش اشتباه و اظهار ندامت خانم فاطمه رجبی و درخواست گذشت وی، وکلا با هماهنگی موسویان از شکایت گذشت کرده و خواستار مختومه شدن پرونده شدند.
دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تکذیب اظهارات محمدعلی ابطحی مبنی بر هم‌قسم شدن هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و میرحسین موسوی، عنوان داشتند: «معلوم نیست چنین مطالبی در چه شرایط و ملاحظاتی بیان شده است.» جبهه مشارکت نیز در بیانیه‌ای محاکمه تعدادی از اصلاح طلبان را به «شوی مضحک» و تبلیغاتی تشبیه کرد و کیفرخواست دادستانی تهران را متنی «سیاسی و غیرحقوقی و غیرمستند» دانست. روزنامه کیهان، در گزارشی از نخستین جلسه دادگاه بازداشت شدگان اخیر، میرحسین موسوی و محمد خاتمی را به خیانت متهم کرد. رادیو فردا ۱، رادیو فردا ۲، رادیو فردا ۳
بن گویر همچنان با جنبش کاهانی در ارتباط بود. گفته می شود که اوتزما یهودیت جانشین ایدئولوژیک کاخ است. با این حال، هنگام تشکیل حزب اوزتما یهودیت، او ادعا کرد که این حزب یک گروه کاک، کاهن کای یا گروه انشعابی نخواهد بود. او دارای سوابق فعالیت‌های راست افراطی می‌باشد که منجر به صدور کیفرخواست های متعدد علیه وی شده است. در مصاحبه ای در نوامبر ۲۰۱۵، او ادعا کرد که ۵۳ بار متهم شده است. در بیشتر موارد، اتهامات از دادگاه بیرون انداخته شد. با این‌حال در سال ۲۰۰۷ او به اتهام تحریک به نژادپرستی محکوم شد.
در ۲ آذر ۱۳۸۷، جلسه‌ای علنی به ریاست قاضی صلواتی برای سه متهم اصلی پرونده برگزار شد (در اخبار از آن‌ها با نامهای مخفف و مستعار نام برده شده بود). در کیفرخواست به انجمن پادشاهی ایران نیز اشاره شده بود[نیازمند منبع].
"درباره عمل منافی عفت علنی که در کیفرخواست بر علیه من آمده است، باید بگویم که در بازجویی از من راجع به این مساله هیچ صحبتی نشده بود. من نمی‌دانم این په نسبتی ست که به من داده شده است. خواهشمند است بررسی و تحقیق راجع به این مساله بفرمایید."
جنگ دارفور یا جنگ لندکروز، یک درگیری مسلحانه بزرگ در منطقه دارفور سودان بود که در فوریه ۲۰۰۳، گروه‌های شورشی جنبش آزادی‌بخش سودان و جنبش عدالت و برابری علیه دولت سودان به اتهام سرکوب جمعیت غیر عرب دارفور، آغاز کردند. دولت با انجام کارزار پاکسازی قومی علیه غیر عرب‌های دارفور به حملات پاسخ داد. این منجر به کشته شدن صدها هزار غیرنظامی و کیفرخواست رئیس‌جمهور سودان، عمر البشیر به دلیل نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توسط دیوان کیفری بین‌المللی شد.
در تاریخ نهم بهمن ۱۴۰۱، سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن تکذیب اتهام بمب‌گذاری، اعلام کرد که کیفرخواست این پرونده با اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور صادر شده است و وجود اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض را رد کرد.
درباره موضوع کودتای سال ۱۲۹۹ که در کیفرخواست آمده است، باید بگویم من در آن دوران سروان پیاده نظام بودم و بدون اطلاع شخص من هنگ ما را از قزوین به طرف تهران حرکت دادند. صبح روز سوم اسفند بدون هیچ حادثه‌ای به تهران رسیدیم. بعداً گفتند که این کار کودتا بوده است. من در دفتر استراحت می‌کردم که صدای تیر و توپ شنیدم. بعد گفتند که این تیر و توپ به شهربانی شلیک شده است. موضوع شرکت من در کودتا همین بوده است.