کهیعص. [ کاف ْ هاءْ یاءْ عَیْن ْ صادْ ] ( اِخ ) از حروف مقطعه قرآن کریم است و در آغاز سوره مریم آمده است. در ترجمه تفسیر طبری ، در معنی آن آرد: «این صورت سوگند است که خدای همی یاد کند». در ترجمان القرآن آرد: به قول ابن عباس «ک » از کافی ، «هَ» از هادی ، «ی »از حکیم ، «ع » از علیم ، «ص » از صادق مأخوذ است ، یعنی خداوند کفایت کننده راه نماینده تأییدکننده دانای راستگوی ، و اﷲ اعلم. ( ترجمان القرآن ) : کاف کافی آمد ازبهر عباد صدق وعده کهیعص.مولوی ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).رجوع به الم [ اَلِف ْ لام ْ میم ْ ] شود.
معنی کلمه کهیعص در فرهنگ فارسی
از حروف مقطعه قر آن کریم است و در آغاز سور. مریم آمدهاست . در ترجم. تفسیر طبری در معنی آن آرد : (( این صورت سوگند است که خدای همی یاد کند ) ) در ترجمان القر آن آرد . به قول ابن عباس (( ک ) ) از کافی (( ه ) ) از هادی (( ی ) ) از حکیم (( ع ) ) از علیم (( ص ) ) از صادق ماخوذ است یعنی خداوند کفایت کنند. راه نمایند. تایید کنند. دانای راستگوی . و الله اعلم .
معنی کلمه کهیعص در دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است از حروف مقطعه قرآن در اول سوره مریم. طبق برخی تفاسیر، این حروف رمزی اشاره به حوادث یا فضایل یا مسایلی دارد که اهل بیت به علم آن آگاهند. از جمله تفسیرها و تاویل های این حروف، انطباق آن با حادثه کربلاست. در روایات است: حضرت زکریا نام پنج تن آل عبا را از جبرئیل فراگرفت و چون به نام امام حسین علیه السلام می رسید، اندوهگین می شد و اشک در چشمش می آمد، اما با نام های دیگر، اندوهش می رفت. راز آن را از خداوند پرسید. خداوند با «کهیعص » قصه آن را خبر داد. «کاف »، نام کربلاست، «ها»، کشته شدن عترت طاهره است، «یاء» یزید ستمگر، قاتل حسین علیه السلام است، «عین » عطش حسین علیه السلام و «صاد» صبر و مقاومت اوست. زکریا سه روز در مصیبت حسین علیه السلام گریست و از خدا خواست که فرزندی به او عطا کند و با محبت او، آزمایشش کند و آن گونه که محمد صلی الله علیه و آله را در سوگ فرزندش به داغ نشاند، او را هم داغدار کند. خداوند، یحیی را به او عطا کرد. یحیی هم همچون حسین علیه السلام شش ماهه به دنیا آمد. میان یحیی بن زکریا و حسین بن علی شباهت های دیگر نیز وجود دارد. سر هر دو مظلومانه بریده شده و سر هر دو در طشت و طبقی پیش طاغوت زمانشان نهاده شد. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف. [ویکی الکتاب] معنی کهیعص: از حروف مقطعه و رموز قرآن ((در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که " کهیعص " معنایش این است که" منم کافی و هادی و ولی و عالم و صادق الوعد "و بر همین اساسدعایی از امیر المؤمنین (علیهالسلام) نقل شده که حضرت دعا را با این عبارت آغاز می کنند : "ای ...
جملاتی از کاربرد کلمه کهیعص
ای عزیز فروفرستادن قرآن و فرستادن پیغمبران و رسولان، سبب عنایت و شفقت و رحمت و نعمت الهی بود بر خلق. رحمت آمدن قرآن بر خلق، کهیعص خود گواهی میدهدکه «ذِکْرُ رَحْمَةِ رَبِک» و فرستادن پیغمبران، آیت «وما أرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمین» خود گواهی میدهد؛ و جای دیگر میگوید: «لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الکُوْنَیْن» اگر نه از برای وجود تو بودی، وجود کونین و عالمین محو و معدوم بودی؛ وجود آنها از بهر وجود تو ظاهر و آشکارا کردیم و ترا ای محمد از بهر خود برگزیدیم. دریغا از بهر خود محمد را آفرید تا مونس و هم سر او باشدکه «خَلَقْتُ العالَم لَکُم وَخَلَقْتُکُم لِأجلی» و جملهی موجودات از بهر محمد آفرید! دریغا جملهی عالم، غذای باز آمد و باز غذای تماشای سلطان آمد که گنجشک از برای باز و باز از برای صید سلطان. باز صید خود را جز به تخت سلطان نگیرد و رها نکند. چه میشنوی؟! محمد باز الهی آمده است و جملهی موجودات گنجشک و صیدِ محمد آمده است:
و نیز اهل تأویل را اجماع است که کهیعص و اخوات آن از حروف تهجی است، و در حم خلاف است: قومی آن را از حیز حروف بیرون کردند و به حیز افعال بردند، گفتند معنی آنست که حم ای قضی ما هو کائن، اما در تفسیر این حروف مفسران دراز گفتهاند، صحیح و سقیم، و ما لختی از آن که بحق نزدیکتر است بگوئیم.