کلاب

معنی کلمه کلاب در لغت نامه دهخدا

کلاب. [ ک ِ ] ( ع اِ ) ج ِ کَلب ، یعنی سگ. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ) ( غیاث ). و فی المثل ، الکلاب اوالکراب علی البقر؛ یعنی بگذار سگ را بر گاودشتی. مراد آن است که هرکس را بکار خودش رها کن. ( منتهی الارب ) :
همچو گرگان ربودنت پیشه ست
نسبتی داری از کلاب و ذئاب.ناصرخسرو.تا ناصبیان راه خلاف تو گرفتند
هستند دوان همچو کلاب از پی هرفس .ناصرخسرو.چون نبینی که می بدرندت
طمع و حرص و خوی بد چو کلاب.ناصرخسرو.اگر به دست خسانم چه شد، نه شیران را
پس از گرفتن ، همخانه با کلاب کنند؟مسعودسعد.نازنده همچویوز و شکم بنده همچو خرس
درنده همچو گرگ و رباینده چون کلاب.
مسعودسعد ( دیوان چ رشید یاسمی ص 41 ).
شایسته گلاب نباشد سر کلاب.ادیب صابر.آهوی صحرای گردون راچه بیم است از کلاب
یوسف مصرسعادت را چه باک است از ذئاب.سلمان ساوجی.
کلاب. [ ک ِ ] ( ع اِ ) کلاب نرد؛ مهره های آن.( یادداشت بخط مؤلف ) : و یجلب من کشمیر...فیها اوان و اقداح و تماثیل الشطرنج و کلاب النرد. ( الجماهر بیرونی یادداشت ایضاً ). رسم در پیاده های شطرنج این است که شش گوش تراشیده باشد و در کلاب نرد گردتراشیده است. ( از الجماهر بیرونی یادداشت ایضاً ).
کلاب. [ ک َ ] ( ع اِمص ) عقل رفتگی از دیوانگی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
کلاب. [ ک َل ْ لا ] ( ع ص ) سگ بان. ( دهار ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). سگ دار. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ( اِ ) چنگال آهنین که مسافر توشه دان از وی درآویزد بر پالان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
کلاب. [ ک ُل ْ لا ] ( ع اِ ) مهماز و آن میخ پاشنه رائض باشد که برتهیگاه ستور می زند وقت راندن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آن آهن که رایض فراپهلوی اسب زند تا برود. ( مهذب الاسماء ). || اره. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ج ، کلالیب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( مهذب الاسماء ). || آهنی سرکج که بدان گوشت را از تنور برآرند. ( ناظم الاطباء ). || چنگال باز. ( ناظم الاطباء ). || خار درخت. ( ناظم الاطباء ). || آلتی است که پیل را بدان رانند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کلاب در فرهنگ عمید

= کَلْب

معنی کلمه کلاب در فرهنگ فارسی

سگها
( اسم ) جمع کلب سگان .
مهماز و آن میخ پاشنه رائض باشد که بر تهیگاه ستور می زند وقت راندن یا اره

جملاتی از کاربرد کلمه کلاب

میرد او عاقبت بسان کلاب همچو خر ماند اندرون خلاب
هنرمندان اجراکننده در ردوتا شامل نوازندگان جاز از سراسر جهان هستند. نام‌هایی مانند وینتون مارسالیس، دیو بروبک و چیک کوریا در این باشگاه اجرا داشته‌اند. هنرمندان چک مانند ولاستا پروخووا، کارل کراوت‌گارتنر، میروسلاو ویتوش، ییرژی یلینک و ییرژی استیوین نیز به‌طور منظم در این باشگاه اجرا می‌کردند. این کلاب همچنین از سال ۱۹۶۴ به‌طور فعال در برگزاری جشنواره بین‌المللی جاز پراگ شرکت داشت.
وی به دلیل تأثیرات پدرش در سنی پایین با انیمه، بازی و مانگا آشنا شد. وی در دبیرستان خود در کلاب لایت موزیک بود و دلیل اینکه نمی‌خواست برجسته باشد، باس زدن را انتخاب کرد، اما کمی بعد وی فهمید که نمی‌دانسته بقیه هم همین فکر را می‌کرده‌اند، بنابراین وی در عوض نقش وکالیست را بر عهده گرفت.
سیتی اعلام کرد که برای دو بازی دوستانه پیش‌فصل به ایالات متحده آمریکا سفر خواهد کرد تا برای فصل جدید آماده شود. نخستین بازی در ۲۰ ژوئیه و در برابر کلاب آمریکا برگزار شد. بازی دوم چند روز بعد در ۲۳ ژوئیه و در برابر بایرن مونیخ برگزار شد.
شمر لعین که خود ز سگان جهنم است لب تشنه اش بدرد سفال کلاب کن
برامبل در سال ۱۹۸۴ توسط دیک برادسل در لندن ساخته شد. در آن زمان، برادسل در یک بار در سوهو به نام فردز کلاب کار می‌کرد و قصد ساخت یک کوکتل بریتانیایی را داشت.
ریور پلاته بین سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۸ در دسته دوم باقی‌ماند. در روز ۱۳ دسامبر ۱۹۰۸ ریور با پیروزی مقابل ریسینگ کلاب با نتیجه ۲–۱ به دسته اول صعود کرد اما نتیجه بازی بعد از اینکه طرفداران این تیم به زمین ریختند مخدوش اعلام شد و در تکرار بازی ریور با نتیجه ۷–۰ پیروز شد تا رسماً به دسته اول صعود کند.
خوف ایشان از کلاب حق بود خوفشان کی ز آفتاب حق بود
ایگناتی ویشنوتسکی (روسی: Игна́тий И́горевич Вишневе́цкий؛ زادهٔ ۵ سپتامبر ۱۹۸۶) منتقد، مقاله‌نویس و مقاله‌نویس روسی-آمریکایی متولد اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است. او به عنوان منتقد فیلم برای ای. وی. کلاب و برای موبی.کام و شیکاگو ریدر نقد می‌نویسد.
همچو گرگان ربودنت پیشه‌ست نسبتی داری از کلاب و ذئاب
خدایگانا آن رانده ز تیغ به هند که آن نراند کلاب و عدی به تیم و تمیم
در شیشه یی کنید کلاب سرشک من وانرا که یار کشت کفن شوی او کنید
خون حسین ریخته اند آنسگان شوم بهر جهان که جیفه مشتی کلاب شد
شما می‌توانید کفش‌های مجازی خود را بپوشید و پیاده‌روی کنید یا بدوید! کلاب گپ، به‌صورت خودکار از طریق شمارش گام‌های شما جایزه به شما تعلق می‌گیرد. کلاب گپ با استفاده از فناوری جی پی اس، گام‌ها و مسیر حرکت شما را ردیابی می‌کند و اگر پیاده‌روی روزانه شما، ۳۰ دقیقه و بیشتر باشد شما پول دریافت می‌کنید، ولی اگر کمتر از ۳۰ دقیقه باشد به شما پولی تعلق نمی‌گیرد.
و جاورنی کلاب بنی رعاه طغاه من ذوی ناب و ظفر
باشگاه فوتبال دپورتیوو مورون یا کلاب دپورتیوو مورون یک باشگاه فوتبال آرژانتینی است که در شهر مورون - بوئنوس آیرس قرار دارد. باشگاه در حال حاضر در لیگ دسته دوم آرژانتین بازی می‌کند.
و قال «یکون فی امّتی و فی آخر الزّمان رجال یکذّبون بمقادیر الرّحمن عزّ و جلّ، یکونون کذّابین، ثمّ یعودون مجوس هذه الامّة و هم کلاب اهل النّار.».
ای‌بی‌تی کوپرا، ایکس ۴۴، چیپ گاناسی ریسینگ و کارل کاکس موتوراسپورت مسابقات را ترک کردند، در حالی که تیم های سان مینیمیل اکستریم ای و لگسی موتور کلاب به عنوان تیم‌های جدید به این مسابقات پیوستند.
در ۲۸ آگوست ۲۰۲۲، تیلور سوئیفت دهمین آلبوم استودیویی خود را با نام نیمه‌شب‌ها اعلام کرد که قرار است در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر شود. فهرست قطعه‌های آن مستقیماً اعلام نشد. جک آنتونوف، همکار دیرینهٔ سوئیفت که از پنجمین آلبوم استودیویی او ۱۹۸۹ (۲۰۱۴) با سوئیفت کار کرده بود، با ویدئویی که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ در حساب اینستاگرام سوئیفت منتشر شد، به‌عنوان تهیه‌کنندهٔ نیمه‌شب‌ها تأیید شد. آنتونوف با لانا دل ری در دو آلبوم استودیویی او، نورمن فاکینگ راک‌ول! (۲۰۱۹) و رد هواپیما بالای کانتری کلاب (۲۰۲۱) همکاری کرده بود.
سپس درافتد در پوستین خلق و بود گزنده همچو کلاب و درنده همچو ذئاب