کانو
معنی کلمه کانو در لغت نامه دهخدا

کانو

معنی کلمه کانو در لغت نامه دهخدا

کانو. ( اِخ ) سباستیان. دریانورد اسپانیائی. وی نخستین کسی است که دور کره زمین را گشت و در سفر دوم در هند مرد ( 1526 م. ). ( از اعلام المنجد ).

معنی کلمه کانو در فرهنگ فارسی

سباستیان دریانورد اسپانیائی

معنی کلمه کانو در دانشنامه عمومی

کانو (ایالت). ایالت کانو ( به لاتین: Kano State ) یک ایالت در نیجریه است که در نیجریه واقع شده است.
ایالت کانو ۲۰٬۱۳۱ کیلومترمربع مساحت دارد.
کانو (بازیکن فوتبال زاده ۱۹۸۵). آندرسون دوس سانتوس ( به پرتغالی: Anderson Dos Santos ) مدافع اهل برزیل است که در شهر برزیل و در تاریخ ۱ ژانویهٔ ۱۹۸۷ به دنیا آمده است.
آندرسون دوس سانتوس در تیم های فوتبال باشگاه فوتبال بوریرام یونایتد سابقهٔ حضور دارد.
کانو (بازیکن فوتبال زاده ۱۹۸۷). روبنیلسون دوس سانتوس دا روخا ( به پرتغالی: Rubenilson dos Santos da Rocha ) هافبک اهل برزیل است که در شهر سالوادور و در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۷ به دنیا آمده است.
روبنیلسون دوس سانتوس دا روخا در تیم های فوتبال Grêmio Barueri سابقهٔ حضور دارد.
کانو (رپ خوان). کانو ( انگلیسی: Kano؛ زادهٔ ۲۱ مهٔ ۱۹۸۵ ) یک موسیقی دان اهل بریتانیا است. وی از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است.
کانو (مجارستان). کانو ( به مجاری: Kánó ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در بورشود - آبااوی - زمپلن واقع شده است.
معنی کلمه کانو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کانو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه کانو در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه کانو در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه کانو در دانشنامه آزاد فارسی

کانو (Kano)
مرکز ایالت کانو در شمال نیجریه، با ۳,۳۲۹,۹۰۰ نفر جمعیت (۲۰۰۳). شهر کنونی در محل شهری متعلق به قرن ۹م ساخته شده است. شهر قدیمی در امتداد رود جاکار با دیواری به ارتفاع ۱۲ متر و طول ۲۰ کیلومتر احاطه شده است. خانه های سنتی شهر با آجر و نمای کاهگلی ساخته شده اند.

معنی کلمه کانو در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] کانو دومین شهر بزرگ نیجریه و مرکز استان کانو است که در شمال نیجریه قرار دارد. این شهر حدود ده میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مراکز حضور شیعیان در کشور نیجریه است. کانو در سال ۲۰۱۳م به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد.
در آبان ۱۳۹۵ش مراسم پیاده روی اربعین از سوی جنبش اسلامی نیجریه در کانو برگزار شد. در تیراندازی نیروهای ارتش نیجریه به این مراسم شماری از شیعیان کشته و زخمی شدند.
بنابر اطلاعات موجود، در قرن دوازدهم میلادی علی یاجی، حاکم شهر کانو، اسلام را به عنوان دین خود برگزید. وی حکومتی را بنا نهاد که تا قرن نوزدهم میلادی بر این سرزمین ادامه داشت. البته فرایند مسلمان شدن شهر چند قرن بعد، به دست همسر شاه محمد رومفا صورت گرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه کانو

اندریا دوشوف (بلغاری: Андриан Павлов Душев؛ – ) قایقران کایاک، و قایقران کانو اهل بلغارستان بود.
اینا اوسیپنکو-رادومسکا (اوکراینی: Інна Володимирівна Осипенко-Радомська؛ زادهٔ ۲۰ اوت ۱۹۸۲) قایقران کانو اهل اوکراین است.
ایالت چوک شامل گروه آب‌خوست‌های دورافتاده کم‌جمعیتی می‌شود. نمونه این آبخوست‌ها ساتاوان در جنوب خاور، جزایر هال (با نام دیگر پافِنگ) در شمال، و آب‌سنگ حلقوی نامونوییتو در شمال باختر هستند. پاتیو از لحاظ فرهنگی به جزیره‌های دورافتاده یاپ نزدیک است. این گروه آبخوست‌ها شامل پولاپ، تاماتام، پلووات، و پولوسوک می‌شود. پاتیو به خاطر داشتن یکی از کهن‌ترین تمدن‌ها در اقیانوس آرام مورد توجه است. امروز نیز ناوبران خبره سنتی کانو در پلووات و پولاپ یافت می‌شوند. به دلیل کمبود امکانات رفت و آمد، بازدید از پاتیو، مشکل است.
ینسن همچنین دو مدال برنز را در مسابقات جهانی کانو اسپرینت آی‌سی‌اف ۱۹۴۸ میلادی در لندن به دست آورد و آن‌ها را در مسابقات کی-۱، ۴ در ۵۰۰ متر و کی-۲، ۵۰۰ متر به دست آورد.
اوتاگاوا تویوهارو در سال ۱۷۳۵ در کیوتو متولّد شد و در همین شهر در ابتدا به یادگیری روش نقّاشی‌ای موسوم به کانو پرداخت. او بعدها به ادو (توکیویِ کنونی) آمد و سبکی منحصر به خودش و با نام خودش اوتاگاوا را پایه‌گذاری کرد. اوتاگاوا تویوهارو در سال ۱۸۱۴ در گذشت.
الکساندر ولادیمیرویچ کوالیوف (روسی: Александр Владимирович Ковалёв؛ زادهٔ ۲ مارس ۱۹۷۵) قایقران کانو اهل روسیه است.
نخستین برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیکن آمریکای جنوبی، توستائو از کروزیرو بود. سه بازیکن، هر کدام سه بار برندهٔ این جایزه شده‌اند: الیاس فیگروئا از اینترناسیونال، زیکو از فلامنگو و کارلوس توز از بوکاجونیورز و کورینتیانس. فیگروئا و کارلوس توز این کار را در سال‌های متوالی انجام دادند. تا سال ۲۰۲۳، بازیکنان برزیلی بیشترین تعداد جایزه (۱۷) را کسب کرده‌اند و بازیکنان آرژانتینی با ۱۶ جایزه در ردهٔ دوم قرار دارند. باشگاه ریور پلاتهٔ آرژانتین با ۹ جایزه بیشترین برنده را داشته‌است. آخرین دریافت‌کنندهٔ این جایزه خرمان کانو از فلومیننزه است که برندهٔ جایزه در فصل ۲۰۲۳ شد.
استپان اوشچپکوف (روسی: Степан Михайлович Ощепков؛ ۹ ژانویهٔ ۱۹۳۴ – ۳ ژانویهٔ ۲۰۱۲) قایقران کانو اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
آناتولی گریشین (روسی: Анатолий Кузьмич Гришин؛ ۸ ژوئیهٔ ۱۹۳۹ – ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶) قایقران کانو اهل شوروی بود.
سید کیا اسکندانی حسینی معروف به کیا اسکندانی (زاده ۲۵ مرداد ۱۳۷۲ در تهران) قایقران ایرانی کانو عضو تیم ملی ایران است. او از ۷ سالگی وارد رشته شنا شد و تا ۱۵ سالگی در این رشته با کسب مقام‌های استانی و کشوری به فعالیت خود ادامه داد. در ۱۶ سالگی و از طریق استعدادیابی وارد قایقرانی شد و از سال ۱۳۸۹ تاکنون عضو همه رده‌های تیم ملی است.
کلهم کانوا لیوثا للوغا کلهم کانو عنوثا للنوال