ژولی

معنی کلمه ژولی در لغت نامه دهخدا

ژولی. ( اِخ ) ژولیا. نام دختر ژول سزار و زن پمپه ، متوفی بسال 54 ق.م. رجوع به ژولیا شود.
ژولی. ( اِخ ) نام دختر اگوست قیصر رُم ، متولد بسال 39 ق.م. و متوفی بسال 14 م. وی شهره به زیبائی و هوسرانی است و متوالیاً به زوجیت مارسلوس و آگریپا و تیبر درآمده است.
ژولی. ( اِخ ) ژولیا لیویلا. نام جوانترین دختر آگریپین و ژرمانیکوس ، متولد بسال 18 و متوفی بسال 43 م.
ژولی. ( اِخ ) نام دختر آگریپا و ژولی دختر اگوست که فوقاً شرح زندگانیش گذشت. متولد بسال 18 ق.م. و متوفی بسال 28 م.
ژولی. ( اِخ ) نام دختر امپراطور تیتوس و ماریکا فورنیلا. متولد در حدود سال 65 م. وی زوجه فلاویوس سابینوس پسر کهتر وسپازیان بود.
ژولی. ( اِخ ) نام یکی از قدیسات مسیحی. وی بسال 439 م. به شهادت رسید. ذکرانش در 22 مه است.

معنی کلمه ژولی در فرهنگ فارسی

دختر قیصر (ژول سزار ) و کورنلیا و زن پمپئوس (ف.۵۵ ق م. ) وی چندی پدر و شوهر خویش را از مخالفت با یکدیگر باز داشت .
نام یکی از قدیسات مسیحی . وی بسال ۴۳۹ میلادی بشهادت رسید .

جملاتی از کاربرد کلمه ژولی

اکریسون ژولی یک گونه سوسک از خانوادهٔ سوسک‌های شاخک‌دراز و از زیرخانوادهٔ شاخک‌درازیان است. مون در سال ۲۰۰۶ این گونه را توصیف و بررسی کرده است. این گونه در کشور ونزوئلا یافت شده است.
اصغر مامین (قزاقی: Асқар Ұзақбайұлы Мамин؛ زادهٔ ۲۳ اکتبر ۱۹۶۵) سیاستمدار و اقتصاددان اهل کشور قزاقستان است که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به عنوان نخست‌وزیر قزاقستان خدمت کرد و به دلیل فشارهای ناشی از ناآرامی‌های قزاقستان در سال ۲۰۲۲ استعفا داد. او از ۹ سپتامبر ۲۰۱۶ تا ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ معاون اول نخست‌وزیر بود. وی پیش از این رئیس شرکت قزاقستان تمیر ژولی (شرکت ملی راه‌آهن قزاقستان) بود. وی همچنین به عنوان رئیس فدراسیون هاکی روی یخ قزاقستان خدمت می‌کند، سمتی که در سال ۲۰۰۸ به عهده گرفت.
محصولات اینشتین کوچولو بعد از آنکه ژولی ایجنر کلارک بچه‌اش را به دنیا آورد توسط او ایجاد شده‌است. ایجنر کلارک معلم سابقی است که احساس کرد هیچ منبع متناسب با سن کودک برای معرفی هنر، موزیک و طبیعت به کودک خردسالش وجود ندارد؛ بنابراین انگیزه پیدا کرد که اولین ویدئو انیشتین کوچولو را با نام «پرورشگاه زبان انیشتین کوچولو» در سال ۱۹۹۷ بسازد. امروزه، انیشتین کوچولو در مالکیت کامل شرکت والت دیزنی است.
نیمه‌نهایی ۲۰۰۶، محل برخورد دو غول اروپا یعنی میلان و بارسلونا بود. تک گل لودویک ژولی کافی بود تا بارسا در مجموع دو دیدار، با نتیجهٔ ۱ بر ۰ پیروز شود و به فینال برسد.