چپ بر

معنی کلمه چپ بر در لغت نامه دهخدا

چپ بر. [ چ َ ب ُ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) اره دستی که بقبضه ای متصل است و در همه کارهایی که اره های دستی از عهده انجام دادن آن برنمیایند، مورد استفاده است. اره های چپ بر که با یک دست کار میکنند و بسیار ضخیم تر از اره های معمولی میباشند. رجوع به اره شود.

معنی کلمه چپ بر در فرهنگ فارسی

ار. دستی که بقبضه ای متصل است و در هم. کار هایی که اره های دستی از عهد. انجام دادن آن برنمیایند مورد استفاده است . اره های چپ بر که با یک دست کار میکنند و بسیار ضخیم تر از اره های معمولی میباشند .

معنی کلمه چپ بر در فرهنگستان زبان و ادب

[رایانه و فنّاوری اطلاعات] ← کلید چپ بَر

جملاتی از کاربرد کلمه چپ بر

به چپ بر دهستان و بر راست آب میان ریگ و پیش اندر افراسیاب
«وَ تَحْسَبُهُمْ أَیْقاظاً» پنداری ایشان را که بیدارانند «وَ هُمْ رُقُودٌ» و ایشان در خوابند، «وَ نُقَلِّبُهُمْ» و ایشان را می‌گردانیم، «ذاتَ الْیَمِینِ وَ ذاتَ الشِّمالِ» از چپ بر راست و از راست بر چپ، «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیْهِ» و سگ ایشان دو دست خویش گسترانیده، «بِالْوَصِیدِ» بر درگاه غار، «لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ» اگر دریشان فرو نگریدی تو، «لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِراراً» پیش باز گریزیدی‌ از ایشان، «وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً (۱۸)» و بر گردیدی تو از بیم ازیشان.
به چپ بر فریبرز کاووس بود دل‌افروز با بوق و با کوس بود
قیچی‌های دستی بر حسب کاربردشان در صنعت به شکل‌های مختلف در دو گروه اصلی «چپ بر» و «راست بر» ساخته می‌شوند. تشخیص راست بر یا چپ بر بودن قیچیها، معمولاً به این ترتیب است که ابتدا قیچی را از پهلو به نحوی در مقابل دید قرار می‌دهند که نوک آن به سمت چپ باشد. حال اگر پخ برنده تیغه بالایی را بتوان دید، آن را قیچی راست بر و چنانچه پخ برنده تیغه پایین در معرض دید باشد، قیچی را چپ بر می‌نامند.