چرخیدن

معنی کلمه چرخیدن در لغت نامه دهخدا

چرخیدن. [ چ َ دَ ] ( مص ) چرخ زدن. گرد گردیدن. چون سنگ آسیا بدور خویش گشتن. مانند گردباد به گرد خویش درآمدن. گردیدن. بر یک جای گردیدن به گرد خویش. چرخ خوردن بدور خود یا بدور چیزی یا کسی. || رقصیدن. چرخ زدن از روی شوق و شعف. || راه رفتن بیهوده و بدون قصد.بی قصدی و کاری از سوئی بسوئی رفتن. ول گشتن. پرسه زدن. || دایر بودن مؤسسه ای یا اداره ای.

معنی کلمه چرخیدن در فرهنگ معین

(چَ دَ ) (مص ل . ) دور خود یا چیزی گردیدن .

معنی کلمه چرخیدن در فرهنگ عمید

دور خود یا دور چیزی گردیدن، چرخ زدن، چرخ خوردن.

معنی کلمه چرخیدن در فرهنگ فارسی

چرخ خوردن، چرخ زننده، گردنده، چرخنده
( مصدر ) ( چرخید چرخد خواهد چرخید
رقصیدن . یا دایر بودن موسسه ای یا اداره ای .

معنی کلمه چرخیدن در ویکی واژه

دور خود یا چیزی گردیدن.
قل خوردن. چرخ زدن

جملاتی از کاربرد کلمه چرخیدن

در طرح اختلاط خشک، در ایستگاه تولید، سیمان و سنگدانه‌ها با یکدیگر طی نسبت‌های وزنی مورد نیاز به صورت خشک ترکیب شده، پس از انتقال به مخلوط‌کن به مخلوط خشک، آب اضافه شده و با چرخیدن میکسر، مخلوط بتن آمادهٔ بهره‌برداری می‌گردد. در کامیون‌های مخلوط‌کن که برای حمل بتن از این نوع ایستگاه‌ها استفاده می‌شود، باید مخزن نگهدارندهٔ آب نیز بر روی آن نصب شده باشد.
پره‌ور کسانی را که نظر گالیله را مبنی بر چرخیدن زمین به دور خورشید قبول نداشتند مورد انتقاد قرار داده‌است. نمایش نامه برج یک متن فلسفی است که پره‌ور با طنز به دیدگاه‌های فلسفی قبل از خود نگاهی تازه داده‌است.
در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ در ساعت ۰۷:۴۰ به وقت محلی (۰۵:۴۰ ساعت هماهنگ جهانی)، اور گیون در حال عبور از کانال سوئز بود که در طوفان شن گرفتار شد. بادهای شدیدی که سرعتشان به ۴۰ گره (۷۴ کیلومتر بر ساعت) می‌رسید، منجر به «از دست دادن توانایی هدایت کشتی» و انحراف بدنه آن شدند. این باعث به پهلو چرخیدن اور گیون و عدم توانایی آن برای جابه‌جایی شد که انسداد کانال را از هر دو طرف در پی داشت. هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی برای خدمه اور گیون که همگی از اتباع هند بودند، گزارش نشد. کانال سوئز در این بخش، تنها دارای یک آبراه است.
در باب مخروط‌وارها و گوی‌وارها (یونانی باستان: Περὶ κωνοειδέων καὶ σφαιροειδέων) اثری از ریاضی‌دان و مهندس یونانی ارشمیدس (۲۸۷ ق.م. – ۲۱۲ ق.م) است. این اثر که از ۳۲ گزاره تشکیل شده به ویژگی‌ها و قضایای احجامی می‌پردازد که با چرخیدن مقاطع مخروطی به دور یکی از محورهایشان تشکیل می‌شوند (از جمله گوی‌وار، سهمی‌گون و هذلولی‌گون) نتیجه اصلی کار مقایسهٔ حجم بخشی که با صفحه جدا شده‌است به حجم مخروطی با قاعده و ارتفاع یکسان است.