وضعیت اضطراری

وضعیت اضطراری

معنی کلمه وضعیت اضطراری در فرهنگستان زبان و ادب

{contingency} [علوم نظامی] وضعیت فوق العاده یا حالت اضطراری به عللی نظیر بلایای طبیعی یا حملۀ مخالفان حکومت که نیاز به عملیات نظامی دارد
[حمل ونقل دریایی] ← اضطرار

معنی کلمه وضعیت اضطراری در دانشنامه عمومی

وضعیت اضطراری یا وضعیت فوق العاده نوعی از حاکمیت است که امکان دارد در یک کشور یا یا بخشی از آن ( به عنوان مثال در سطح یک شهر، استان/ایالت ) اعلام شود. این وضعیت به این معنی است که دولت می تواند برخی از عملکردهای عادی قوای اجرایی، قانون گذاری و قضائی را به حالت تعلیق درآورده یا برای یک دوره زمانی تغییر دهد. این هشداری به شهروندان برای تغییر رفتار معمولی و عمل به دستورهای سازمان های دولتی برای اجرای طرح اضطراری بشمار می رود. یک دولت می تواند به سبب بلایای طبیعی یا دیگر فجایعی که بشر مسبب آن شده، یا دوره ای از ناآرامی های مدنی و همچنین پس از اعلام جنگ یا درگیری های مسلحانه داخلی یا بین المللی برای مدتی اعلام وضعیت اضطراری کند.
اعلام وضعیت اضطراری همچنین می تواند به عنوان یک منطق ( یا بهانه ) برای تعلیق حقوق و آزادی های تضمین شده در قانون اساسی یا قوانین بنیادی یک کشور مورد استفاده قرار گیرد. روش و قوانین انجام این کار در هر کشور متفاوت است.

جملاتی از کاربرد کلمه وضعیت اضطراری

گاندی ادعا کرد که تنها "دید روشن، اراده آهنین و سختگیرانه ترین نظم" می تواند فقر را از بین ببرد. او تحمیل وضعیت اضطراری در سال ۱۹۷۴ را به نام مأموریت سوسیالیستی کنگره توجیه کرد.گاندی مسلح به قدرت برای حکومت با فرمان و بدون محدودیت های قانون اساسی، برنامه باز توزیع گسترده ای را آغاز کرد. مقررات شامل اجرای سریع سقف زمین، مسکن برای کارگران بدون زمین، لغو کار با تعهد و تعلیق بدهی های فقرا بود.شمال هند در مرکز اصلاحات قرار داشت. میلیون ها هکتار زمین تملک و توزیع شد.دولت همچنین در تهیه خانه برای کارگران بی زمین موفق بود. به گفته فرانسین فرانکل، سه چهارم از چهار میلیون خانه مورد نظر تنها در سال ۱۹۷۴ به دست آمد.
در تاریخ پنجم فوریه ۲۰۱۲ باراک اوباما جهت انجام اقدامات اضافی در خصوص وضعیت اضطراری ملی اعلام شده علیه ایران، مورد اشاره در فرمان اجرائی ۱۲۹۵۷، نسبت به صدور فرمان اجرائی شماره ۱۳۵۹۹ نمود. مبتنی بر این فرمان اجرائی لیست اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تحریم آمریکا در تاریخ شانزدهم ژانویه ۲۰۱۶ منتشر گردید.
علت انفجار ذخیره ۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات بود که به مدت شش سال در گمرک بندر بیروت بدون ایمنی کافی نگهداری شده بود. در پی انفجار دولت لبنان به مدت دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد. متعاقباً، اعتراضات گسترده مردمی در خصوص بی کفایتی دولت در جلوگیری از این حادثه بروز کرد و در نتیجه این فشار، در ۱۰ اوت دولت لبنان استعفا کرد و کمی پس از آن نخست‌وزیر، حسان دیاب، نیز استعفا داد.
بنابر قانون اساسی هند، انتخابات باید هر پنج سال یک بار توسط پارلمان و مجامع قانونگذاری دولتی برگزار شود، مگر اینکه یک وضعیت اضطراری به وجود بیاید. علاوه بر این، هر کمبود پرسنلی ناشی از مرگ یا استعفای نماینده باید از طریق انتخابات ظرف شش ماه پس از وقوع آن درگذشت یا واگذاری، پر شود.
رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی که‌ در جزیره‌ مارتاز وین‌یارد در ایالت ماساچوست ارائه‌ داد، به‌ ساکنان کرانه شرقی آمریکا هشدار داد که‌ توفند آیرین ممکن است «تاریخی، فوق العاده‌ خطرناک و پرهزینه»‌ باشد. توفند آیرین در منطقه‌ کارائیب ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشته‌ و قرار است روز شنبه‌ به‌ کارولینای شمالی برسد. فرمانداری هفت ایالت شرقی آمریکا از کارولینای شمالی تا کانتیکت وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. بی‌بی‌سی، صدای آمریکا
اعلامیه اضطرار آب و هوایی یا اعلامیه وضعیت اضطراری آب و هوایی اقدامی است که توسط دولت‌ها و دانشمندان برای اذعان به قرار گرفتن بشر در شرایط اضطراری آب و هوایی انجام می‌شود. نخستین اعلامیه توسط یک دولت محلی در دسامبر ۲۰۱۶ انجام شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۲۱۰۰ دولت محلی در ۳۹ کشور اعلامیه‌های اضطراری آب و هوایی (از می ۲۰۲۲) اعلام کرده‌اند. جمعیت تحت پوشش حوزه‌های قضایی که وضعیت اضطراری آب و هوایی را اعلام کرده‌اند به بیش از ۱ میلیارد شهروند می‌رسد.
اعلام وضعیت اضطراری در ۳ اوت ۲۰۲۲ در کره جنوبی اکران شد.
اگر عدد شاخص آلودگی هوا از مقدار ۵۰۰ فراتر برود، در ناحیه وضعیت اضطراری اعلام می‌شود. به طور معمول این بدان معنی است که خدمات غیرضروری دولتی به حال تعلیق درآمده و فعالیت تمام بنادر، در ناحیه ای که در حالت وضعیت اضطراری قرار دارند، تعطیل می‌گردد. همچنین این امکان وجود دارد که فعالیت‌های تجاری و صنعتی بخش خصوصی در آن ناحیه، به جز بخش مواد غذایی ممنوع گردد.