ورشکست

معنی کلمه ورشکست در لغت نامه دهخدا

ورشکست. [ وَ ش ِ ک َ ] ( ن مف مرکب ) آنکه ورشکسته است یعنی دارائی او از دیوان او کمتر است. مفلس. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ورشکست در فرهنگ عمید

= ورشکستن

معنی کلمه ورشکست در فرهنگ فارسی

ورشکستن
۱ - ورشکستن ( مصدر اسم ) ورشکستن ۲ - ورشکسته ( اسم ) ورشکسته

جملاتی از کاربرد کلمه ورشکست

لاسکر اولین استاد شطرنج بود که به‌طور جدی سعی کرد بازی شطرنج را به‌عنوان یک حرفه مطرح سازد. اما مردی که سوداگر سرسختی برای دادن نمایش با دستمزد بالا بود دو بار از لحاظ مالی ورشکست شد. بار اول به دلیل تورم سالهای دهه ۱۹۲۰ و بار دوم به علت به قدرت رسیدن نازی‌ها.
البته، اگر خیلی از سپرده گذاران هم‌زمان از حساب خود برداشت کنند، بانک ممکن است دچار کمبود نقدینگی شود، در نتیجه سپرده گذاران برای برداشت از سپرده هایشان هجوم خواهند اورد، این امر بانک را مجبور می‌کند که بسیاری از دارایی‌هایش را با یک زیان نقد کند و عاقبت در صورت ادامه یافتن هجوم بانکی ممکن است ورشکست شود. اگر چنین بانکی بکوشد که وامهایش را زود مطالبه کند، تولید و کسب و کارها مختل خواهد شد و منجر به زیانهای بیشتری برای اقتصاد خواهد شد. با این وجود، بسیاری از بدهکاران قادر نخواهند بود که عندالمطالبه بدهی‌های خود را به بانک بازپرداخت کنند، و اعلام ورشکستگی خواهند کرد، و شاید این دیگر بستانکاران مربوطه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
سابق بود که تا سال ۱۹۹۶ ادامه یافت. این مسابقات در خیابان‌های باغشهر شرقی برگزار می‌شد که بعداً به ملبورن منتقل شد. بانک ایالتی استرالیای جنوبی طی یک بحران اقتصادی در سال ۱۹۹۱ ورشکست شد که اثرات این اتفاق تا سال ۲۰۰۴ ادامه یافت. بلندترین ساختمان آدلاید نیز برج وِست پک هاوس می‌باشد که در سال ۱۹۸۸ ساخته شده‌است که نام قبلی آن، برج بانک ایالتی استرالیای جنوبی بود.
باز شدن درهای بسته به تجارت خارجی به بی‌ثباتی اقتصادی شدید در ژاپن انجامید. درحالی که برخی از کارآفرینان موفق بودند، بسیاری دیگر ورشکست شدند. بیکاری و همچنین تورم افزایش یافت. با افزایش بسیار شدید قیمت مواد غذایی، قحطی نیز گسترش پیدا کرد. همچنین بیماری وبا در ژاپن توسط خارجیان انتقال یافت که منجر به مرگ صدها هزار نفر شد.
بانکو آمبروسیانو یک بانک ایتالیایی بود که در سال ۱۹۸۲ ورشکست شد. یکی از دلایل اصلی این ورشکستگی رئیس این بانک به نام ربرتو کالوی و عضویت وی در لژ فراماسونری پروپاگاندا دوئه بود. بانک واتیکان سهامدار اصلی این بانک بود. و شایعاتی مبنی بر ارتباط مرگ ژان پل یکم با این رسوایی مطرح بود. همچین بانک واتیکان متهم به انتقال پول‌های آمریکایی به اتحادیه همبستگی سولیدارنوشچ از طریق این بانک بود.
این باشگاه برای سه فصل در لیگ ۲ باقی ماند، اما در سال ۲۰۱۲ سقوط کرد و موفق به بازگشت نشد و در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد. آنها در بخش برتر نخبگان منطقه بریتانی (معادل سطح هفتم فوتبال در فرانسه) به دستور فدراسیون فوتبال فرانسه اصلاح شدند. دو ارتقای متوالی باشگاه را به لیگ ملی ۳ (سطح پنجم فوتبال فرانسه) برای فصل ۲۰۱۶–۱۷ بازگرداند.
در تابستان ۲۰۱۰، باشگاه ورشکست شد و دوباره به عنوان باشگاه فوتبال منتووا تاسیس شد و بلافاصله در فصل بعد از گروه ب سری دی به لیگ برتر دسته دوم ارتقا یافت. این باشگاه در سال ۲۰۱۷ دوباره ورشکست شد و از آن زمان تاکنون سه فصل متوالی در سری دی بازی کرده است.
تمامی مشتریان بانک حق درخواست پول خود را که در بانک پس انداز نموده بودند در هر زمان دارند. اگر تمامی مشتریان در هر زمانی قصد کنند پول خود را خارج کنند بحران ایجاد خواهد شد. زیرا بانک تنها مقدار کمی از کل موجودیها را واقعاً دارا است. در این شرایط معمولاً بانک ورشکست خواهد شد. به دلیل وجود بانک مرکزی این اتفاق در دنیای مدرن بسیار نادر است. ولیکن وقتی که بانک مرکزی به جای اجازه ورشکستگی به بانک، پول جدید برای باز پس دادن بدهیهای بانک ایجاد می‌کند به حجم نقدینگی افزوده می‌شود که باعث ایجاد تورم می‌گردد. از این رو در دنیای مدرن بحران بانکی اتفاق نمی‌افتد ولیکن تورم به مسئله شایعی تبدیل گشته‌است.
بریل مرکام در ۱۹۰۲ در ایالت روتلند انگلستان به‌دنیا آمد، در چهار سالگی به همراه پدرش (چارلز بالدوین کلاتربک) به کنیا که در آن زمان استعمار بریتانیای آفریقای شرقی بود مهاجرت کرد. مرکام کودکی و نوجوانی‌اش را در مزرعه پدر و در میان بومیان آفریقایی در یادگیری، بازی و شکار با کودکان محلی گذراند. او در این مدت زبان‌های محلی و سواحیلی، بازی‌ها و فرهنگ محلی بومیان و شکار را آموخت؛ و پرورش و عشق به اسب را از پدرش فراگرفت. در پی خشکسالی‌ای که در ۱۷ سالگی او در کنیا به‌وجود آمد پدرش ورشکست شد و به پرو رفت. اما بریل در کنیا ماند و به پرورش اسب مشغول شد.
کیم هی جین یک دختر بسیار زیبا از یک خانواده ثروتمند بود. پس از اینکه شرکت چاپ و نشر خانواده اش ورشکست شد، او شرایط سختی را تجربه کرد و زیبایی اش را نیز از دست داد، و شباهت به پدرش پیدا کرد. جی سونگ جون یک پسر غیرجذاب با عزت نفس پایین بود، اما وقتی بزرگ می‌شود به عنوان یک ویرایشگر خوش تیپ و موفق می‌شود. این دو تصمیم می‌گیرند دوباره همدیگر را ملاقات کنند اما سونگ جون هی جین را نمی‌شناسد و…