وبه

معنی کلمه وبه در لغت نامه دهخدا

وبه. [ وَ ب َه ْ ] ( ع مص ) به معنی وَبْه ْ. ( المنجد ). فطانت. ( المنجد ). دانستن. ( ناظم الاطباء ). رجوع به وبه شود.
وبه. [ وَب ْه ْ ] ( ع اِمص ) زیرکی. || بزرگ منشی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). تکبر و بزرگ منشی. ( ناظم الاطباء ). || ( مص ) دانستن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || باک داشتن. ( المصادر زوزنی ) ( ناظم الاطباء ): فلان لایوبه به ( به صیغه مضارع و مجهول )؛ یعنی باک نیست به وی. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه وبه در فرهنگ فارسی

زیرکی . یا بزرگ منشی یا دانستن

جملاتی از کاربرد کلمه وبه

نقل است هرگه که در نماز خواست ایستاد، گفتی: بار خدایا! به کدام قدم آیم به درگاه تو؛ و به کدام دیده نگرم به قبله تو، وبه کدام زفان گویم راز تو؛ وبه کدام لغت گویم نام تو؟ از بی سرمایگی سرمایه ساختم و به درگاه آمدم که چون کار به ضرورت رسید حیا را برگرفتم.
پیتر گنه هرناندز (زاده ۸ اکتبر، ۱۹۸۵) که با نام برونو مارس شناخته می‌شود خواننده، آهنگساز و نوازنده گیتار و درام اهل آمریکا است توتنلیستنال. مارس در هاوایی در خانواده‌ای اهل موسیقی بزرگ شد. او در کودکی تحت تأثیر هنرمندانی همانند الویس پریسلی و مایکل جکسون قرار داشت و از آن‌ها تقلید می‌کرد. سر انجام او فارغ‌التحصیل شد وبه لس انجلس رفت تا حرفه‌های موسیقی را دنبال کند سپس اهنگ‌هایی را برای هنرمندانی تولید کرد تا به گروه تولیدی پیوست.
نقلست که وقتی در نماز بود طراری بیامد و ردا ازکتف شیخ باز کرد وبه بازار برد تا بفروشد در حال دستش خشک شد او را گفتند که مصلحت تو آنست که باز بری به خدمت شیخ و شفاعت کنی تا دعا کند باشد که خدای تعالی دستت باز دهد طرار باز آمد و شیخ هم چنان در نماز بود و ردا در کتف شیخ داد و بنشست تا شیخ از نماز فارغ شد در قدمهاء او افتاد و عذر می‌خواست و زاری می‌کرد حال بگفت: شیخ گفت: بعزت و جلال خدای که نه از بردن خبر دارم و نه از آوردن پس گفت: الهی او برده بازآورد آنچه از او ستدهٔ باز ده در حال دستش نیک شد.
بعرس‌ها: مراد از عرس زیارت قبور به‌طور دست جمعی، و اجتماع بر سر آنان می‌باشد، مثل عرس شیخ شاه وارث، در شهر (دیوه)، عرس خواجه معین الدین چشتی، که در آن میلیون‌ها انسان جمع می‌شوند، وبه زیارت می‌پردازند.
دلیر باش و به بازوی اوشجاعت کن بلندباش وبه شمشیر او جهان پیرای
این روستا در دهستان جیحون دشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۲ نفر (۸۰خانوار) بوده‌است.این روستا دارای یک قنات قدیمی میباشد که ازسمت روستای هیزج جریان دارد. وبه جهت آبياری باغات وکشاورزی استفاده میشود.
بسی کشت و بسیار زخم درشت بدید وبه دشمن نیاورد پشت
به نوک سنان وبه شمشیر تیز بر آورد زان گمرهان رستخیز
به لشگر درون بود مردی دلیر به تن زنده پیل وبه دل شرزه شیر
روستاهای عباس آباد علاقه بند، قاسم آباد تهرانچی، محمود آباد خالصه، از این بخش جدا شده وبه بخش خاوران ری الحاق شده است.
بخوردند سوگندهای گران به یزدان پاک وبه جان سران
به می درسرشت وبه در در شکفت به پروین بخست و به شکر بسفت
این روستا در دهستان پیان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۷۳ نفر (۱۵۸خانوار) بوده‌است.مردم این روستا بختیاری واز طایفه کورکور ایل زراسوند میباشند وبه زبان بختیاری صحبت میکنند.
شل به یکی دست وبه یک پای لنگ کور شده بسکه زده سر به سنگ
باریستا به کسی گفته می‌شود که تخصصش قهوه بوده وبه صورت حرفه‌ای به آماده کردن قهوه‌های مختلف مشغول است. باریستا در اصل شخصی (خانم یا آقا) حرفه‌ای است که در کافه مسئولیت تهیه نوشیدنی‌های گرم و سرد بر پایه اسپرسو را بر عهده دارد. امروزه در بسیاری از کافه‌ها باریستا، نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه یا حتی غیر از آن را نیز تهیه می‌کند. لباس باریستاها معمولاً با یک ژاکت، جلیقه یا پیشبند (اپرون) از دیگر کارکنان کافه متمایز می‌شود. یک باریستای خوب باید به‌طور دقیق بداند که مثلاً برای تهیه یک شات اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع روست (برشته) و نوع آسیاب آن، از چه مقدار دما و فشار آب و چه مدت زمانی باید استفاده کرد.
سرانجام انتخابات در ۲۴ سپتامبر برگزار شد و در حالی که مخالفان مدعی پیروزی نامزد خود در مقابل میلوشویچ بودند، کمیسیون انتخابات اعلام کرد که هیچ‌کدام از ۲ نامزد اصلی نتوانسته‌اند بیش از نیمی از آرا را کسب کنند وبه همین دلیل انتخابات به دور دوم کشیده شده‌است. بسیاری از رای‌دهندگان در مونته‌نگرو و کوزوو این انتخابات را تحریم کردند و به همین دلیل میلوشویچ در دور دوم با اکثریت آراء اعلام پیروزی کرد.
امین آباد در تقسیمات جدید کشوری از ری مستقل شد وبه روستا تبدیل شد.
خاک در پایش اوفتاد وبه درد روی در کفش او همی مالید