هیت
معنی کلمه هیت در لغت نامه دهخدا

هیت

معنی کلمه هیت در لغت نامه دهخدا

هیت. ( ع اِ ) زمین پست. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
هیت. [ هََ ت َ / هََ ت ِ / هََ ت ُ / هی ت َ ] ( ع اِ فعل ) هیت لک ؛ بیار. ( منتهی الارب ). و گاهی اول آن مکسور گردد به معنی هَلُم َّ لک و تعال. واحد و جمع و مؤنث در آن یکسانند و ضمیر مابعد آن صرف شود، گویند: هیت لک ، هیت لکما، هیت لکم. ( اقرب الموارد ).
هیت. ( اِخ ) شهری است بر کنار فرات آبادان و حصاری استوار دارد. ( نفایس الفنون ). شهری است به عراق. ( منتهی الارب ). شهری است [ از جزیره ] و از گرد وی باره محکم ، آبادان است و بانعمت و تربت عبداﷲبن المبارک آنجااست. ( حدود العالم ). و رجوع به معجم البلدان شود.

معنی کلمه هیت در فرهنگ عمید

زمین پست.

معنی کلمه هیت در فرهنگ فارسی

ده از بخش قصر قند شهرستان چاه بهار. در ۸ کیلومتری جنوب باختری قصر قند. کوهستانی گرمسیر ۷۲۵ تن سکنه دارد. محصولش غلات خرما برنج میباشد.
هیت لک بیار و گاهی اول آن مکسور گردد بمعنی هلم لک و تعال واحد و جمع و مونث در آن یکسانند و ضمیر ما بعد آن صرف شود گویند هیت لک هیت لکما هیت لکم

معنی کلمه هیت در دانشنامه عمومی

هیت (عراق). هیت ( به عربی: هیت ) شهری در استان انبار کشور عراق است که در سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی، ۱۵۰٬۹۱۸ نفر جمعیت داشته و همگی از اهل سنت هستند.
هیت (قصرقند). هیت، روستایی در دهستان هیت بخش مرکزی شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان ایران است. این روستا، مرکز دهستان هیت است.
• قنات قدیم ( بزرگ ترین قنات منطقه )
• قنات لکک
• دو قبرستان قدیمی کاملاً متفاوت با عرف محلی ( به طور تقریبی ساخته شده در دوران اشکانی ها )
• خرابه های قلعه خشتی و گلی ( محل سکونت خوانین در دوران حکومت قاجار )
• مسجد قدیمی واقع در کنار قلعه
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲٬۳۹۵ نفر ( ۷۱۰ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه هیت در فرهنگ عمید
معنی کلمه هیت در فرهنگ فارسی

معنی کلمه هیت در دانشنامه آزاد فارسی

شهری در عراق، نزدیک رود فرات، به فاصلۀ ۱۵۰کیلومتری شمال غربی بغداد. در گذشته های دور، زمانی که نام این شهر ایسبود، گودال هایی از قیر و نفت در آن وجود داشت. در حال حاضر، از مراکز مهم نفتی به شمار می رود.

معنی کلمه هیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی هَیْتَ: بیا - پیش بیا(کلمه هیت لک اسم فعل و به معنای بیا است)
ریشه کلمه:
هیت (۱ بار)
. اسم فعل است به معنی: بیا. در مجمع از شاعری نقل کرده. أَبْلِغْ اَمیرَالْمُؤْمِنینَ‏ أَخَا الْعِراقِ اِذا أَتَیْتا اِنَّ الْعِراقَ وَ أَهْلَهُ‏ عُنُقٌ اِلَیْکَ فَهَیْتَ هَیْتاً ای برادر عراقی به امیرالمؤمنین (ظاهراً مراد از امویان است) برسان که عراق گردنی است برای سوار شدن پس بیا. بیا. یعنی: زن درها را بست و به یوسف گفت: بیا به آنچه برای تو مهیّا است. این لفظ فقط یکبار در کلام اللَّه مجید آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه هیت

وی رئیس هیت بوکس استان گیلان از سال ۹۴ تا 98و تحصیل کرده رشتهٔ تربیت بدنی بوده‌است.
در سال ۲۰۰۸، استرالیایی‌ها در فیلم جایزه بورس تحصیلی سالانه هیت لجر را به افتخار بازیگر فقید که رهبر گروه بود، تأسیس کردند.
دبیری کمیته آموزش هیت فوتبال استان آذربایجان شرقی و مربیگری تیم های منتخب آموزشگاه های استان از سمت های اجرایی وی می باشد.
امریکن ایرلاینز آرینا نام ورزشگاه سرپوشیده ای است در شهر میامی. این ورزشگاه مکان و خانه دایمی تیم میامی هیت است.
ادوارد هیت در سال ۱۹۷۴، گوردون براون در ۲۰۱۰ و ترزا می در ۲۰۱۷، آخرین نخست‌وزیرانی بودند که نتوانستند اکثریت را برنده شوند و تصمیم گرفتند استعفا ندهند. در سال ۱۹۷۴ پس از آنکه مذاکره با حزب لیبرال برای تشکیل یک ائتلاف به شکست انجامید، هیت استعفا داد و ملکه الیزابت دوم اجازه پیدا کرد هارولد ویلسون رهبر حزب کارگر را مأمور به تشکیل دولت نو کند. تا زمانی که نخست‌وزیر با تصمیم به ماندن یا استعفا واکنشی به نتایج انتخابات نداده باشد، پادشاه نقشی پیدا نخواهد کرد. پادشاه تنها در صورتی می‌تواند شخصی را مجاز به تشکیل دولت کند که نخست‌وزیر وقت استعفا داده باشد.
تو قرص سپهری و بخواند به همین نام خباز گه جلوه‌گری هیت نان را
وی مربی‌گری را به عنوان دستیار در سال ۱۹۹۷ در تیم میامی هیت شروع کرده و در سال ۲۰۰۸ به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شده است.
همچنین در ۲۰۰۷ تام در فیلمی از تری جیلیام در کنار هیت لجر، جانی دپ، جود لاو، و کالین فارل بازی کرد.
یا شبه یوسف فرت عن سجن الدجی تالله هیت لک اقربی لاتنفر
بلاف کرد گهی دعوی الو هیت گهی گزاف سخن گفت از حد خود بیش
مرو ای دوست بهترین قطعهٔ سال ۸۴ و جز ۱۰۰ قطعهٔ هیت چهار دهه اخیر موسیقی ایران می‌باشد.
چو آب داد فلک تیغ سروریّ ترا چه غم خوری که کند بار هیت قلب مجن
این بانک دارای شورا هیت مدیره رئیس و معاون می‌باشد. هر کشور عضو دارای یک نماینده در بانک است. رئیس معمولاً ژاپنی است چون ژاپن بزرگ‌ترین سهام داراند. این بانک دارای ۲۴۰۰ کارمند است که اکثر کارمندان این بانک فلیپینی هستند. این بانک دارای ۶ تأسیسات در شهرهای مانده لویانک، مانیلا؛ مترو و فیلیپین است. البته در هر کشور عضو یک نمایندگی دارد.
تیم ایندیانا پیسرز به‌خاطر سبک بازی دفاعی و فیزیکی خود معروف است. در طول تاریخ خود، این تیم همواره با تیم‌های قدرتمند و مطرحی همچون شیکاگو بولز، نیویورک نیکس و میامی هیت رقابت کرده است. از جمله ستاره‌های برجسته‌ای که برای این تیم بازی کرده‌اند می‌توان به رجی میلر، کریس مولین، جرماین اونیل، پل جورج و ویکتور اولادیپو اشاره کرد.