[ویکی فقه] همسران محمد (قرآن). پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله دارای همسران متعددی بودند. در این مقاله آیات مرتبط با همسران حضرت محمد صلی الله علیه وآله معرفی می شوند. پیامبر صلی الله علیه وآله، داراى همسران متعدّد در یک زمان:۱. النَّبِیُ ... وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ .... احزاب/سوره۳۳، آیه۶. همسران پیامبر، خواستار امکانات بیشتر و زیورآلات:یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَراحاً جَمِیلًا. احزاب/سوره۳۳، آیه۲۸. ناراضى بودن بعضى همسران پیامبر از زندگی ساده و کم بضاعت:یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَراحاً جَمِیلًا. احزاب/سوره۳۳، آیه۲۸. ...
جملاتی از کاربرد کلمه همسران محمد
در قرآن از زنان محمد در موضوعات مختلفی یاد شدهاست. آیهٔ ۵۱ سورهٔ احزاب در خصوص عدالت میان همسران محمد نازل شده، و محمد را در انتخاب حق اولویت برای همسرانش، آزادی دادهاست. پس از نزول آیهٔ ۵۲ سورهٔ احزاب، همسران محمد در انتخاب ادامهٔ زندگی با محمد یا ترک او مُخَیَّر شدند. پس از آن تمام همسران محمد به ادامهٔ زندگی با محمد رضایت دادند. پس از آن حکم جدید در اسلام برای محمد در خصوص همسرانش وضع شد که بر اساس آن، حق طلاقِ یکی از همسران یا ازدواج با همسری جدید از محمد سلب شد. با این وجود در معنا، تفسیر و نسخ آیهٔ ۵۲ احزاب، در میان منابع اسلامی اختلافاتی وجود دارد.
اصحاب کسا یا پنجتن[یاد ۱] یکی از مفاهیم و اصطلاحاتِ اسلامی است. در اعتقاد شیعیان، این اصطلاح به محمد پیامبر اسلام، فاطمه زهرا دختر محمد، علی بن ابیطالب داماد و پسرعموی محمد، و حسن مجتبی و حسین بن علی نوههای محمد و فرزندانِ فاطمه و علی اشاره دارد. این پنج نفر برپایهٔ حدیث کسا چنین نامی را لقب گرفتند. اهل سنت معمولاً همسران محمد را نیز از اهل بیت محسوب میکنند. اسلامشناسان نظریات متفاوتی ابراز کردهاند، از جمله اینکه منظور از اهل بیت، اهالی مسجدالحرام است.
غیر از اهل بیت و عباس عموی محمد، تعدادی از همسران محمد نیز به ابوبکر، به خاطر نسبت دادن این حدیث اعتراض میکنند.
بگفتهٔ روایاتی که در منابعی مانند یعقوبی آمدهاست، زنان قریش و همسران محمد به دیدن فاطمه میآیند. اما فاطمه به اسما بیوه جعفر ابن ابی طالب، میگوید که از ورود آنان جلوگیری کنند؛ زیرا فاطمه در وضع بسیار بدی بود و در اثر بیماری بسیار نحیف شده بود.