هراز

معنی کلمه هراز در لغت نامه دهخدا

هراز. [ هََ ] ( اِ ) رود. نهر بزرگ به زبان مازندرانی. ( یادداشت به خط مؤلف ).
هراز. [ هََ ] ( اِخ )نام رودخانه بزرگ و معروفی است در شمال ایران که به دریای خزر میریزد. از دره لار در شمال تهران از ارتفاع 2800 گز از سطح دریا سرچشمه میگیرد و در قسمتهای بالا به رود لار موسوم است. هراز پس از گذشتن از دره های پر پیچ و خم به پلور میرسد و در جنوب و مشرق دماوند قوسی تشکیل داده و از شهر آمل می گذرد. مهمترین شعبه هراز رود نور است. طول مسیر رودخانه در حدود 150 هزار گز و در نقاط مختلف بر روی آن پل هایی ساخته شده و مهمترین آنها پل سنگی آمل است در این رود ماهی قزل آلا صید می شود. ( از جغرافیای طبیعی کیهان ص 70 ).

معنی کلمه هراز در فرهنگ فارسی

نام رود با صفائی است در لاریجان که سرچشمه اش از دره لار در شمال دماوند را دور زده وارد جلگه ساحلی مازندران میشود پس از عبور از کنار شهر آمل در مشرق محمود آباد به دریای خزر میریزد . برنج کاری ژمل و قسمتی از بابل از این رود مشروب میشود و ۱۵٠ کیلومتر طول دارد . در این رود ماهی قزل آلا صید میشود .
رود نهر بزرگ بزبان مازندرانی

جملاتی از کاربرد کلمه هراز

نیوشندگان خود ز جان آفرین بمن خواند هر یک هراز آفرین
آبشار سنگ‌درکا آبشاری زیبا واقع در شهرستان آمل در استان مازندران ایران است. این آبشار نزدیک روستای سنگ‌درکا در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب آمل قرار دارد. روستای سنگ‌درکا در کنار جاده هراز و در میان جنگل‌های انبوه البرز شمالی، جلوه‌ای خاص از جنگل و کوه و مرتع دارد.
آبشار شاهان‌دشت بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران و بلندترین آبشار ایران از نظر مجموع ارتفاع و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. این آبشار در روستای شاهان‌دشت واقع در ۶۵ کیلومتری شهر آمل در بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار دائمی در سمت جنوبی جاده و رودخانه هراز قابل مشاهده است.[نیازمند منبع]
گر مردِ رهی نظر به ره باید داشت خود را نگه از هراز چَه باید داشت
فعالیت باشگاه والیبال هراز با توجه به علاقه‌مندی مدیریت شرکت هراز از سال ۱۳۹۹ آغاز و هراز جایگزین کاله در لیگ برتر والیبال ایران شد.
مهم‌ترین تیم‌های ورزشی مازندران در لیگ‌های ورزشی ایران؛ باشگاه فوتبال نساجی مازندران، باشگاه فوتسال شهروند ساری، باشگاه والیبال هراز آمل، باشگاه بسکتبال کوچین آمل هستند.
در همین سال باشگاه والیبال هراز کار را با مربی بومی آغاز نمود و در شروع، باشگاه والیبال بزرگسالان تشکیل شد.
باشگاه والیبال هراز آمل یک باشگاه والیبال ایرانی است که در سال ۱۳۹۹ در شهر آمل بنیانگذاری شده‌است. این تیم هراز نیز نامیده می‌شود و مالک آن، شرکت فراورده‌های لبنی دوشه آمل است. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر والیبال ایران بازی می‌کند. این تیم در سال ۱۳۹۹ جایگزین کاله آمل در لیگ برتر شد.
هزار گونه نگار است هرکجا وادی است هراز گونه بهار است هرکجا صحراست
شهداب یزد در لیگ برتر والیبال ایران سال ۱۴۰۰ با پیروزی مقابل پیکان تهران و در سال ۱۴۰۱با پیروزی مقابل لبنیات هراز آمل به مقام قهرمانی رسید.
این روستا در مسیر جاده هراز شهرستان آمل در دل کوه‌های البرز قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۲۶ نفر (۵۴ خانوار) بوده‌است. مردم اندوار از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری می‌رسد. مردم اندوار به زبان طبری (مازندرانی) و گویش آملی سخن می‌گویند.
شغل اصلی ساکنین روستاهای لاله‌آباد کشاورزی بوده و محصولات عمده آن شامل ارقام برنج کم محصول، ارقام برنج پر محصول، کلزا، سیر و باقلا است. کانال زراعی کاری که سرچشمه آن، رودخانه هراز است سهم بسزایی در تأمین آب کشاورزی روستاهای این بخش دارد.
آمل دارای رودهای مختلفی است. رودخانه هراز از مرکز شهر آمل عبور می‌کند.
اگر برم به زبان نام تو ز غایت شوق هراز بار بشویم به مشک ناب دهن