هارالد

معنی کلمه هارالد در لغت نامه دهخدا

هارالد. ( اِخ ) نام چند تن از پادشاهان دانمارک ، سوئد و نروژ که از قرن نهم تا دوازدهم فرمانروایی داشتند.

معنی کلمه هارالد در فرهنگ فارسی

نام چند تن از پادشاهان دانمارک سوئد نروژ که در قرن نهم تا دوازدهم حکومت کرده اند .

جملاتی از کاربرد کلمه هارالد

شاه هارالد در سال ۱۰۱۸ یا ۱۰۱۹ بدون فرزند درگذشت و کشور را بدون جانشین گذاشت. کانوت برادر هارالد بود و در سال ۱۰۱۹ به نامزد پادشاهی دانمارک تبدیل شد. در این حال او نامه‌هایی را از انگلیس می‌فرستاد که در آنها می‌گوید برای جلوگیری از «خطر» نامشخص در خارج از کشور است، او فقط برای فرونشاندن شورش شورشیان بازگشت. یکی از تاریخدان‌های دانمارک بیان می‌کند که دانمارکی‌ها قبلاً کانوت را به‌جای هارالد پادشاه کرده بودند، اما به دلیل غیبت‌های مکرر کانوت، هارالد را به‌جای او نشاندند، تا اینکه سرانجام پس از مرگ هارالد، سرانجام کانوت دوباره پادشاه شد.
مجموعه‌هایی از اشگیت در زمینه مطالعات خاورمیانه، اسلام، حقوق و سیاست منتشر می‌شود. یکی از عرصه‌های فعالیتی اشگیت تحقیقات پیرامون اسلام و ایران است. از جمله منشورات این انتشارات مجموعه ۴۸ جلدی دربارهٔ اسلام است که برخی از مجلداتش به فارسی نیز ترجمه شده‌است. از جمله کتاب «حدیث اسلامی: خاستگاه و سیر تطور» اثر هارالد موتسکی.
اندکی پس از ورود افسران سوئدی در جریان حضور ژاندارم‌های سوئدی در ایران، ژنرال هارالد یالمارسن تصمیم گرفت ژاندارمری را به هنگ‌های مختلف تقسیم کند که یکی در شیراز مستقر بود. کاپیتان یوزف پوزت به عنوان مسئول هنگ در شیراز انتخاب شد. شیراز در فاصله ۸۰۰ کیلومتری تهران بود و قرار بود این فاصله با اسب طی شود.
شهر اسلو بین سال‌های ۱۶۲۴ و ۱۹۲۵ میلادی کریستیانیا نامیده می‌شد. اسلو در سال ۱۴۰۸ به دست هارالد سوم (پادشاه نروژ) بنیان گذاشته شد.
اسون در ۱۰۱۴ میلادی درگذشت و پس از او پسر بزرگش با عنوان هارالد دوم به پادشاهی دانمارک رسید.
در زمستان ۱۰۴۳–۱۰۴۴، الیزاوتا با شاهزاده هارالد سیگوردسون نروژ ازدواج کرد. هارالد در سال ۱۰۳۰ نروژ را پس از شرکت در نبرد استیکلستاد در کنار برادر ناتنی خود اولاف دوم پادشاه نروژ ترک کرده بود. هارالد از آن زمان تحت حمایت پدرش و همچنین پادشاه بیزانسی خدمت کرده بود.
الیزاوتا مخاطب اشعار بازمانده هارالد بود که در آن از عدم ابراز محبت او نسبت به او ابراز تاسف کرد. در سال ۱۰۴۵، او به دنبال هارالد به نروژ رفت، جایی که او با برادرزاده‌اش، پادشاه مگنوس خوب، هم‌پادشاه شد. در نروژ، الیزاوتا به ملکه الیسیو معروف بود. این ازدواج به بهترین وجه توسط شاعر درباری مستند شده‌است. هیچ مدرک دیگری در مورد اقامت او در نروژ وجود ندارد.
این تیم تاکنون بازیکنان بزرگی را در خود داشته‌است. کسانی مانند مسعود اوزیل هارالد شوماخر دروازه‌بان آلمانی و جی-جی اوکوچای نیجریه‌ای و آریل اورتگا،مامه بابا تیام، میلان راپاییچ، کنت آندرسون، پیر ون هویدونک، نیکولا آنلکا، استیفن آپیای غنایی، روبرتو کارلوس، میلوش کراسیچ، کلودیو تافارل برزیلی، رابین فان پرسی مهاجم هلندی، آلکس دسوزا برزیلی، دیگو لوگانو کاپیتان وقت اروگوئه، ماتئا کژمان صرب، دانیل گوییزا بازیکن تیم ملی اسپانیا و آقای گل وقت لالیگا و … از این بازیکنان می‌باشند.
اولمان علاوه بر نروژی، به سوئدی، انگلیسی و دیگر زبان‌های اروپایی گویش می‌کند. او یک سفیر حسن نیت یونیسف است. است و به‌طور گسترده‌ای برای سازمان سفر می‌کند. او یکی از بنیانگذاران و رئیس افتخاری کمیسیون پناهندگان زنان است. در سال ۲۰۰۵، هارالد پنجم پادشاه نروژ به اولمان نشان فرمانده با ستاره سنت اولاو را اعطا کرد. او در سال ۲۰۰۶، دکترای افتخاری از دانشگاه فنی و علوم طبیعی نروژ دریافت کرد.
بن، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷، همسر شاهزاده مارتا لوئیز، بزرگترین فرزند شاه هارالد پنجم، بود. بن در طول ازدواج هیچ عنوان و موقعیت ویژه‌ای نداشت و یک شهروند معمولی به حساب می‌آمد.