نهصد

معنی کلمه نهصد در لغت نامه دهخدا

نهصد. [ ن ُ ص َ ] ( عدد مرکب ، ص مرکب ، اِ مرکب ) نه دفعه صد. ( ناظم الاطباء ). تسع مائة. نماینده آن در ارقام هندسیه 900 و در حساب جمل «ظ» باشد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نهصد در فرهنگ عمید

عدد «۹۰۰»، نه برابر صد.

جملاتی از کاربرد کلمه نهصد

مرکز این استان شهر کابوگائو است. جمعیت آن حدود یکصد هزار نفر است. مساحت این استان سه هزار و نهصد کیلومتر مربع است.
عدد یا بیست و پنج هزار و نهصد و نوزده است.
داده سر بعد از هزار و نهصد و پنجاه زخم یعنی اندر عشق کار خویش یکسر ساخته
چو نهصد تن از نامداران شاه سر از تن جدا شد بر این رزمگاه
مرکز این استان شهر باتانگا سیتی است. جمعیت آن حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر است. مساحت این استان سه هزار و صد و شصت کیلومتر مربع است.
نوح عمر نهصد بیه، تره هزار بو ته دشمن تهی‌دست و ذلیل و خوار بو!
جمعیت آن حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر است. مساحت این استان چهار هزار و هفتصد کیلومتر مربع و مرکز این استان شهر ایلویلو است. است.
تو گوئی که در گنج اهریمن است عمودش فزونتر ز نهصد من است
پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور اتیوپی است که در سال ۱۸۸۷ به وسیلهٔ امپراتور منه‌لیک برافراشته شد. این شهر از نظر جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارد. در میان سال‌های ۱۹۳۵–۱۹۴۱ آدیس آبابا پایتخت آفریقایی کشور ایتالیا بود، خانه‌های سنگی مدرن در این شهر ساخته شد. آدیس آبابا میان سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۶۰ تغییراتی یافت، اما گسترش و پیشرفت آن بیشتر پس از این زمان بود. با راه‌آهن به بندر جیبوتی که تقریباً در نهصد کیلومتری جمهوری جیبوتی قرار دارد متصل شد. در ۱۹۸۶ ناحیهٔ آدیس آبابا، دویست و بیست و دو کیلومتر مربع مساحت و در هر کیلومتر مربع ۶۷۳۵ نفر جمعیت داشت.
هنگامی که پدر - خاکش عبرگین باد - بسال نهصد و هشتاد و نه در هرات بود، برایش نوشتم :
سینما رکس که حدود بیست سال پیش از فاجعه، در خیابان شهرداری آبادان ساخته شده و روی یک پاساز قرار گرفته بود—که ده‌ها مغازه زیر سالن سینما نیز از آتش‌سوزی آسیب دید—در برابر آتش‌سوزی بیمه بوده، ظرفیت آن نهصد صندلی بود و بیش از شش میلیون تومان ارزش داشت.
این سورة الحشر هزار و نهصد و سیزده حرفست و چهار صد و چهل و پنج کلمه و بیست و چهار آیه جمله به مدینه فرو آمد باجماع مفسّران.
آن شنیدستی که نهصد کس بباید پیشه‌ور تا تو نادانسته و بی‌آگهی نانی خوری
شرکت ولو جوایز مسابقات این سال را مانند گذشته، جایزه یک‌میلیون‌وشصت‌هزار دلار اعلام کرد اما با چکیده بیست و پنج درصدی از جوایز بتل پس بازی، جوایز به ده میلیون ونهصدو بیست‌و سه هزار نهصد هفتاد و هفت دلار رسید که دوباره در آن زمان بیشترین رقم برای یک مسابقه ورزش الکترونیک بود.
به‌طور کلی بازی «الدن رینگ» مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. بالغ بر نهصد هزار بیننده در توییچ تنها پس از ۲۴ ساعت داشته که این مقدار، آن را تبدیل به سومین نمایش بزرگ پس از سایبرپانک ۲۰۷۷ و آرک کرد. گیم‌اسپات گسترده بودن جهان باز بازی و جزئیات خیره کننده که موجب کاوش بازیکنان در گوشه کنار جهان بازی می‌شود را جذابیت اصلی بازی نامید. آی‌جی‌ان نیز کاوش‌های مختلف و متفاوت در جای جای نقشه بازی را مورد تحسین قرار داد. گاردین در تیتری بازی را «جذاب و مبتکرانه» عنوان کرد و جزئیات نقشه آن را به زیبایی سری بازی‌های افسانه زلدا اعلام کرد و محیط جهان‌های تاریک و روشن بازی را به خاطر طراحی هنری زیبایش مورد تقدیر قرار داد.
یکی از یاران نیز مرا حکایت کرد که هنگام زلزله ی سال نهصد و شصت و سه نزدیک جویباری بوده است و جویبار هنگام زلزله از جریان باز ایستاده است.
راست چون تا که جز آحاد شماریش نبود چون مگس بر سر او رید نهش نهصد شد