نعیمی

معنی کلمه نعیمی در لغت نامه دهخدا

نعیمی. [ ن َ ] ( اِخ ) شاه فضل ( سید... )مشهدی شیروانی ، از دانشمندان و شعرای قرن هشتم هجری قمری است ، در علوم غریبه دستی داشته و به فرمان میرانشاه فرزند تیمور لنگ به تهمت اختراع مذهب حروفی به سال 798 هَ. ق. کشته شده است . دو کتاب جاودان صغیر و جاودان کبیر از تصنیفات اوست ، از اشعار اوست :
وجودم زمانی که پیدا نبود
بجز مظهر حق تعالی نبود
به مصر وجود آن زمان آمدم
که با یوسف جان زلیخا نبود
فرشته مرا سجده آنروز کرد
که با آدم ای خواجه حوا نبود
من آن دم دم از زندگی می زدم
که در نفس آدم مسیحا نبود.
( از ریحانة الادب ج 4 ص 222 ) ( ریاض العارفین ص 156 ) ( صبح گلشن ص 534 ). رجوع به فرهنگ سخنوران شود.

معنی کلمه نعیمی در فرهنگ فارسی

شاه فضل مشهدی شیروانی از دانشمندان و شعرای قرن هشتم است در علوم غریبه دستی داشته و به فرمان میرانشاه فرزند تیمورلنگ و به فتوای آخوندهای عصر به تهمت اختراع مذهب حروفی به سال ۷۹۸ کشته شده است ٠

معنی کلمه نعیمی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نعیمی (ابهام زدایی). نعیمی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • عبدالقادر بن محمد نعیمی دمشقی، عبد القادر بن محمد النعیمی الدمشقی، از جزء قضات دمشق• محمد بن شاذان نعیمی نیشابوری، از جمله وکلاء امام حسن عسکری (علیه السلام) آگاه شده بر معجزات امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف)
...

جملاتی از کاربرد کلمه نعیمی

من جانم ای نسیمی یعنی دم نعیمی درکش زبان ز وصفم من در لسان نگنجم
مأموران امنیتی دادستانی تهران در همین روز به ساختمان روزنامه ایران یورش برده و علی‌اکبر جوانفکر را بازداشت کردند. تلاش برای دستگیری وی با مقاومت برخی کارکنان روزنامه ایران روبرو شد و مصیب نعیمی مدیر مسئول روزنامه الوفاق و ۳۹ تن از خبرنگاران و کارکنان روزنامه ایران بازداشت شدند. عبدالرضا سلطانی، خبرنگار سیاسی ایرنا که جهت پوشش خبری در دفتر روزنامه ایران حضور پیدا کرده بود، مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفت و وضعیت وی وخیم گزارش شد. همه کیس‌ها و مدارک روزنامه ایران نیز توقیف شد.
دارد دم نسیمی بوی دم نعیمی او داشت این دم آن دم، این دم ز ما طلب کن
جانبخش نعیمی چوکنی جای به دیهیم جانسوز جحیمی چو نهی پای بر ادهم
در همان سال، برآورد جمعیت منطقه پایتختی رسمی ۳/۳ میلیون نفر بود. «ناحیه پایتخت» نام منطقه اصلی کاراکاس است، که بخشی از ایالت می‌راندا را پوشش می‌دهد. جمعیت کاراکاس (جمعیت‌نگاری شهری) (کاراکاس بزرگ، از جمله شهرهای همجوار ناحیه پایتخت) حدوداً ۷/۴ میلیون نفر است و توسط بازیکنی به نام امین نعیمی در سن ۱۱سالگی به قهرمانی در لیگ ونزوئلا به قهرمانی در اولین سال حضور ودر سال دیگر به کفش طلا و بهترین پاسور لیگ دست یافت
یامنی قلبی نعیمی جنتی یا هوی نفسی حیوتی بهجتی
ششمین اعضای دورهٔ کانون طی مجمع عمومی ۹ شهریور ۱۳۸۲ انتخاب شدند: بهرام محمدی پور رئیس، اصغر نعیمی نایب رئیس، محمود ابراهیم‌زاده، مسعود میمی، حجت ذیجودی، جمیل رستمی، انوشیروان حداد، علیرضا آقابالایی و محمد موفق اعضای شورای مرکزی و نصرت کریمی به عنوان بازرس.
عمر اگر می گذرد با تو نعیمی است مقیم زندگی بی غم عشق تو عذابی است بئیس
یارب اگر میدهی ناز و نعیمی به ما عمر به آخر رسید تا کی از این انتظار
سید أوصیاء علیه السلام می فرماید که «علی را با زینت دنیا چکار، و چگونه شاد می شوم به لذاتی که فانی می شود؟ و به نعیمی که باقی نمی ماند؟».
خوش نسیمی است بوی صحبت یار خوش نعیمی است وصل بی اغیار
«و لا تقطعنی عنک و لا تبعدنی منک یا نعیمی و جنتی و یا دنیای و آخرتی» یعنی «ای خدا امید مرا از خود منقطع نکن و مرا از درگاه خود مران ای نعیم من، بهشت من، دنیای من و آخرت من».