نظام وظیفه

معنی کلمه نظام وظیفه در لغت نامه دهخدا

نظام وظیفه. [ ن ِ م ِ وَ ف َ / ف ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) خدمت سربازی. رجوع به سربازی شود.

معنی کلمه نظام وظیفه در فرهنگ عمید

خدمت سربازی که جوانان طبق قانون انجام می دهند.

معنی کلمه نظام وظیفه در فرهنگ فارسی

خدمت سربازی

جملاتی از کاربرد کلمه نظام وظیفه

شرایط دایر کردن دکه مطبوعاتی در ایران عبارتند از: تابعیت ایران، داشتن معرفی‌نامه، دارا بودن سواد خواندن و نوشتن، نداشتن محکومیت کیفری که موجب سلب حقوق اجتماعی است، کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از خدمت و عدم اعتیاد. دکه‌ها اغلب اجناس دیگری مانند کیک، بیسکویت، آدامس، شکلات، آبمیوه و سیگار هم عرضه می‌کنند.
بدیع زادگان تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در اصفهان، کرج و تهران گذراند. از سال ۱۳۳۷ در رشتهٔ مهندسی شیمی در دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در دوران دانشجویی تحت تأثیر سخنرانی‌های سید محمود طالقانی و مهندس مهدی بازرگان، در فعالیت‌های جبههٔ ملی شرکت می‌کرد و در همین زمان با محمد حنیف‌نژاد و سعید محسن آشنا شد. اصغر بدیع‌زادگان در سال ۱۳۴۲ به‌ نظام وظیفه رفت و در آنجا با کسب آموزش‌ها و مهارت‌های نظامی و پس از اتمام دورهٔ ۹ ماههٔ آزمایشی، ابتدا در کارخانهٔ اسلحه‌سازی ارتش به کار پرداخت. در سال ۱۳۴۳ به عنوان استادیار شیمی به استخدام دانشگاه تهران درآمد.
۳.اولین مرکز حوزه نظام وظیفه تا سال ۱۳۴۲ در ارجق تشکیل می‌شد و مشمولان ۶۰ روستا از ارجق به خدمت اعزام می‌شدند.
در هفته دوم لیگ برتر مشخص شد که دنیل نوروزی بازیکن دورگه ایرانی- آلمانی که با سپاهان قرارداد بسته بود، به دلیل مشکلات مربوط به خدمت سربازی نمی تواند این تیم را همراهی کند. رایزنی های باشگاه سپاهان با سازمان نظام وظیفه برای حل مشکل نوروزی بی‌فایده بود و او مجبور به ترک اصفهان شد.