ناوبان. ( اِ مرکب ) ملاح. کشتی بان : بدان ناوبان گفت فیروزشاه که کشتی برافکن هم اکنون به راه.فردوسی.|| ستوان نیروی دریائی. ( لغات فرهنگستان ). یکی از درجات نیروی دریائی مطابق ستوان در ارتش.
معنی کلمه ناوبان در فرهنگ معین
(اِمر. ) کشتی بان .
معنی کلمه ناوبان در فرهنگ عمید
افسر نیروی دریایی، نظیر ستوان در نیروی زمینی.
معنی کلمه ناوبان در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - کشتی بان ملاح .۲ - ستوان نیروی دریایی .
جملاتی از کاربرد کلمه ناوبان
تصور میشد او-۱۱۱ دومین مأموریت گشتی خود را نیز در آبهای شمالی به انجام خواهد رساند. با این حال، پیش از عزیمت مقرر شد در منطقهٔ آزور به گشتزنی بپردازد. البته این فرمان نیز دو ساعت پیش از حرکت لغو گردید. روز پیش از حرکت، ناوبان یکم هاینریش گولنیتس، افسر نخست او-بوت، در اثر حادثهای از ناحیهٔ دست بهشدت مجروح شد. او با ناوبان دوم هلموت فوکس، افسر دوم او-بوت جایگزین شد که او نیز به نوبهٔ خود با ناوبان یکم فریدریش ویلهلم روزینگ، یک افسر ۲۳ ساله کاملاً بیتجربه در زمینه او-بوت تعویض شد. بهدلیل همین بیتجربگی، روزینگ افسر دوم او-بوت شد اگرچه درجهاش بالاتر از فوکس بود.
او-۳۷۴ توسط هوالتسورکه در کیل ساخته شد. این او-بوت روز ۱۰ مه سال ۱۹۴۱ به انداخته شد و روز ۲۱ ژوئن همان سال به فرماندهی ناوبان یکم اونو فون فیشل وارد خدمت در کریگسمارینه گشت.
در مرحلهٔ نخست این بازی به نام لمس دلهره، بازیباز در نقش یکی از خدمه یک کشتی تجاری ایرانی ایفای نقش خواهد کرد که در پایان توسط دزدان دریایی کشته خواهد شد. در سایر مراحل بازی بازیکن در نقش ناوبان شفیعی در تیم عملیاتی فاتح حضور خواهد یافت.
آلبرشت برندی روز ۲۰ ژوئن سال ۱۹۱۴ در دورتموند زاده شد. سال ۱۹۳۵ به عنوان افسر دانشجو به کریگسمارینه پیوست و افسر دیدهبان یک کشتی مینروب شد. هنگام آغاز جنگ جنگ جهانی دوم با درجه ناوبان دومی وارد خدمت رسمی گردید و بر عرشه کشتیهای سطحی درگیر عملیات ضدزیردریایی در دریای بالتیک و دریای شمال بود. روز ۲۰ مه سال ۱۹۴۰ به درجه ناوبان یکمی ترفیع گرفت و سپس مینروب ام-۱ را تا ماه آوریل سال ۱۹۴۱ فرماندهی کرد.
این باشگاه در سال ۱۳۴۵ با نام باشگاه نیروی دریایی بندر انزلی، با حمایت ناوبان کریم رستگاری راد و با مربیگری بهمن صالح نیا، که بازیکن این تیم نیز بود، تأسیس گردید. این باشگاه به صورت انحصاری در رشتهٔ فوتبال تیمداری میکرد. پس از حضور تیم نیروی دریایی در مسابقات انتخابی جام تخت جمشید منطقه جنوب در حالی که دو تیم صعود میکردند به عنوان تیم سوم به لیگ یک تخت جمشید صعود کرد. در سال ۱۳۵۲ برای حضور در جام تخت جمشید سه اسم آرتمیس، ملوان و بایندر برای حضور در مسابقات پیشنهاد شد که ملوان انتخاب شد و نام این تیم به ملوان نیروی دریایی بندر انزلی تغییر کرد با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ بازیافتن نام پیشین شهر انزلی نام این تیم نیز به ملوان نیروی دریایی بندر انزلی تغییر یافت.
او-۵۶۴ ماه فوریه سال ۱۹۴۱ در کارخانه کشتیسازی بلوم اونت فوس در هامبورگ به آب انداخته شد. این او-بوت روز ۳ آوریل همان سال وارد خدمت در کریگسمارینه گردید. نخستین فرمانده آن ناوبان یکم راینهارت زورن بود.
ماه ژانویه سال ۱۹۴۳، درحالیکه تعمیرات اساسی گستردهای بر روی او-۶۸ در حال انجام بود، ناخدا سوم مرتن جایگاه فرماندهی این او-بوت را ترک کرد. ناوبان یکم آلبرت لاوتسمیس، افسر نخست او-بوت، فرماندهی او-۶۸ را بر عهده گرفت.
او-۳۰ با تکمیل ساخت در پاییز سال ۱۹۳۶، یکی از نخستین او-بوتهای نوع ۷ بود که وارد خدمت در کریگسمارینه شد. این او-بوت به فرماندهی ناوبان یکم فریتس-یولیوس لمپ، جزو هجده او-بوتی بود که ماه اوت سال ۱۹۳۹ فرمان به استقرار در نزدیکی آبهای بریتانیا گرفت.
او-۶۶ به فرماندهی ناوبان یکم گرهارت زیهاوزن در نهمین گشت رزمی خود ماه مارس سال ۱۹۴۴ در حال کاوش آبهای نیجریه بود که با دو اژدر جان هولت، کشتی ۵۰۰۰ تنی بریتانیایی را در خلیج گینه غرق کرد. تمامی ۹۵ سرنشین کشتی به قایقهای نجات تخلیه گشتند. او-۶۶ با نزدیک شدن به بازماندگان، ناخدا و یکی دیگر از خدمه را به اسارت گرفت. مابقی بازماندگان بعداً توسط یک کشتی در حال گذر از آب گرفته شدند. او-۶۶ به گشتزنی در خلیج گینه ادامه داد و شانزده روز بعد ماتاردیان، تانکر حامل روغن پالم را به کف اقیانوس فرستاد. او-۶۶ سپس رو به شمال کرد. ناحیه خالی از کشتیهای تجاری بود.