مجمع الجزایر
معنی کلمه مجمع الجزایر در لغت نامه دهخدا

مجمع الجزایر

معنی کلمه مجمع الجزایر در لغت نامه دهخدا

مجمعالجزایر. [ م َم َ عُل ُ ج َ ی ِ ] ( ع اِ مرکب ) گنگ بار. دیبجات. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مجموعه چند جزیره که نزدیک به هم واقع شده باشند.

معنی کلمه مجمع الجزایر در فرهنگ عمید

چند جزیره که میان دریا نزدیک به هم واقع شده باشند.

معنی کلمه مجمع الجزایر در فرهنگ فارسی

( اسم ) مجموعه چند جزیره که نزدیک بهم واقع باشند گنگبار .
گنگ بار

معنی کلمه مجمع الجزایر در فرهنگستان زبان و ادب

[جغرافیای سیاسی] ← کشور مجمع الجزایری
{archipelago} [اقیانوس شناسی] مجموعۀ بزرگی از جزایر نزدیک به هم

معنی کلمه مجمع الجزایر در دانشنامه عمومی

مجمع الجزایر یا «زنجیره جزیره گان» ، گروه یا زنجیره ای از جزیره ها است. به عبارت دیگر، مجمع الجزایر به شمار بسیاری جزیره در یک منطقه گفته می شود. زنجیره جزیره گان معمولاً در دریاهای آزاد یافت می شوند ولی گاهی هم ممکن است در کنار آن ها یک تکه زمین بزرگ نیز وجود داشته باشد؛ مثالی از این حالت اسکاتلند است که ۷۰۰ جزیره در پیرامون آن قرار دارند. مجمع الجزایرها اغلب آتشفشانی هستند و در درازای مناطق فرورانش یا تفتگاه ها تشکیل می شوند. اما فرآیندهای بسیار دیگری نیز ممکن است در تشکیل آن ها از جمله سایش و رسوب گذاری نقش داشته باشند.
بسته به خاستگاه زمین شناسی، پیدایش جزایر را می توان به «جزایر اقیانوسی»، «قطعات قاره ای» و «جزایر قاره ای» تقسیم کرد. جزایر اقیانوسی به طور عمده، خاستگاه آتشفشانی دارند. قطعات قاره ای وابسته به یک تودهٔ زمین هستند که به دلیل جابجایی تکتونیکی از یک تودهٔ قاره ای جدا شده اند. به مجموعه ای از جزایر که در نزدیکی ساحل قاره تشکیل شده اند جزایر قاره ای می گویند. هنگامی که آن ها از همان فلات قاره را تشکیل شده باشند نمایانگر ویژگی های همان فلات قاره هستند.
اندونزی، فیلیپین، ژاپن و نیوزیلند، جزایر بریتانیا، باهاما، یونان، هاوایی، آزور و نیویورک نمونه های خوبی شناخته ای از مجمع الجزایر هستند. پرجمعیت ترین مجمع الجزایر جهان در اندونزی است. مجمع الجزایری که بیشترین جزیره را در خود دارد در ساحل شرق سوئد است. که به دومین مجمع الجزایر بزرگ جهان در فنلاند وصل می شود.
مجمع الجزایر (فیلم). مجمع الجزایر ( انگلیسی: Archipelago ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی جوانا هاگ است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به تام هیدلستون و کریستوفر ویلیام بیکر اشاره کرد.
مجمع الجزایر (آلند). مجمع الجزایر یکی از زیرمجموعه های جزایر الند و یکی از ناحیه ها در فنلاند از سال ۲۰۰۹ است.
معنی کلمه مجمع الجزایر در فرهنگ عمید
معنی کلمه مجمع الجزایر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مجمع الجزایر در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه مجمع الجزایر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه مجمع الجزایر در دانشنامه آزاد فارسی

مَجمَعُ الجزایر (archipelago)
گروهی از جزایر یا منطقه ای از دریا، شامل گروهی از جزایر. این جزایر معمولاً منشأ آتشفشانی دارند و برخی از آن ها در واقع قلۀ کوه های آتشفشانی اند که اطراف حاشیۀ قاره ای قرار دارند و دریا آن ها را زیر آب برده است. جزایر آتشفشانی زمانی شکل می گیرند که نقطۀ داغی۱ درون گوشتۀ۲ زمین رشته آتشفشان هایی بر سطح ایجاد کند، مانند مجمع الجزایر هاوایی۳، یا زمانی که در حاشیۀ صفحۀ مخرّب۴ (← زمین ساخت صفحه ای) فرورانش۵ یک صفحه به زیرصفحه ای دیگر گروهی از جزایر قوسی شکل۶ ایجاد کند، مانند مجمع الجزایر آلئوسین۷. این گونه جزیره ها به جزیرۀ کمانی۸ مشهورند. نووایا زملیا۹ در اقیانوس منجمد شمالی، گسترۀ شمالی کوه های اورال۱۰، براثر سیلاب قاره ای۱۱ ایجاد شده است.
hot Spot
mantle Hawaiian Archipelago destructive plate margin subduction arc-shaped Aleutian Archipelago island arc Novaya Zemlya Ural Mountains continental flooding

جملاتی از کاربرد کلمه مجمع الجزایر

کایو رومانو، یکی از غارهای مجمع الجزایر ژاردین دل ری در شمال اسمرالدا، در سراسر خلیج لا جیگوی (باهیا دی جیگوی) واقع شده است.
اونگوجا بزرگترین و پر جمعیت‌ترین جزیره از مجمع الجزایر زنگبار در کشور تانزانیا است. شهرستان زنگبار، مرکز مجمع الجزایر زنگبار، در این جزیره واقع است.
یخچال گریگوروف در جزیره باربانت در مجمع الجزایر پالمر، قطب جنوب به نام استامن گریگوروف نامگذاری شده‌است.
ایالت قبرس (ترکی عثمانی: ایالت قبرص) ایالت (استان) امپراتوری عثمانی بود که از جزیره قبرس تشکیل شده بود که در سال ۱۵۷۱ به امپراتوری ضمیمه شد. عثمانیان بارها شیوه اداره قبرس را تغییر دادند. از ۱۶۷۰ تا ۱۷۰۳، و دوباره از ۱۷۸۴ به بعد، این یک سنجاق (فرعی) از ایالت مجمع الجزایر بود. وزیر اعظم (۱۷۰۳–۱۷۴۵ و ۱۷۴۸–۱۷۸۴)؛ و دوباره یک ایالت برای دوره کوتاه ۱۷۴۵ تا 1748.
بالی جزیرهٔ خدایان، جزیره کوچکی از بزرگ‌ترین مجمع الجزایر جهان و بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان یعنی کشور اندونزی است. این جزیره محل تلاقی دو اقیانوس آرام و اقیانوس هند است و در نتیجه از آب و هوای بسیار متفاوتی برخوردار است و مانند بسیاری از جزایر دیگر اندونزی، ویژگی مخصوص به خود را دارد. ویژگی که نام این جزیره را در فهرست برترین مقاصد گردشگری جهان قرار داده‌است.
جان استوارت میل تحت تأثیر اظهارات منتقد جامعه انگلیسی قرار گرفت که والاس را در مجمع الجزایر مالایی گنجانیده بود.
او بعد از آزادی مجدد به خاطر انتشار کتاب مجمع الجزایر زندان گونه به دادگاه احضار شد.
اندونزی را می‌توان بزرگ‌ترین مجمع الجزایر جهان دانست که بین دو خشکی، یعنی جنوب شرق آسیا و استرالیا واقع شده است. وسعت آب‌های این کشور ۳ برابر مساحت خشکی‌های آن می‌باشد.
ایالت هاوایی شامل تقریباً کل مجمع الجزایر هاوایی، ۱۳۷ جزیره آتشفشانی به طول ۱۵۰۰ مایل (۲۴۰۰ کیلومتر) است که از نظر جغرافیای طبیعی و قوم‌نگاری بخشی از منطقه فرعی پلی‌نزی اقیانوسیه هستند. خط ساحلی اقیانوسی این ایالت با طول ۷۵۰ مایل (۱۲۱۰ کیلومتر)، چهارمین خط ساحلی طولانی در ایالات متحده است. هشت جزیره اصلی، از شمال غربی به جنوب شرقی، نیهاو، کائوآئی، اوآهو، مولوکای، لانائی، کاهولاوی، مائوئی، هاوایی هستند که نام این ایالت از آن نام گرفته شده است، اغلب آن را «جزیره بزرگ» یا «جزیره هاوایی» می‌نامند تا با ایالت هاوایی یا مجمع الجزایر هاوایی اشتباه نشود.