متن باز

معنی کلمه متن باز در فرهنگستان زبان و ادب

{open source} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] نرم افزاری که دسترسی به کُد آن برای عموم آزاد است متـ . متن آزاد

جملاتی از کاربرد کلمه متن باز

در جولای 2004، پس از حملات 11 سپتامبر، کمیسیون 11 سپتامبر ایجاد یک آژانس اطلاعاتی منبع باز را توصیه کرد.[12]  در مارس 2005، کمیسیون اطلاعات عراق [13] ایجاد یک اداره متن باز در سیا را توصیه کرد.
آپاچی هارمونی یکی از محدود پیاده‌سازی آزاد جاوا است که متن باز است. این نرم‌افزار که از سوی بنیاد نرم‌افزار آپاچی ارائه شده، کارش را با انتشار سکوی جاوا، نسخه استاندارد ۵٫۰ آغاز نمود این نرم‌افزار تحت اجازه‌نامه آپاچی نسخهٔ دوم، منتشر شد. در اردیبهشت ۱۳۸۵ اعلام شد که هیئت مدیرهٔ آپاچی تصمیم گرفته‌است تا هارمونی را به یک پروژه سطح-بالا تبدیل نماید. هم‌اکنون این پروژه (تا مرداد ۱۳۹۰) ۹۹٪ کیت توسعهٔ نسخهٔ استاندارد جاوا ۵ و ۹۷٪ نسخهٔ استاندارد ششم را بازنویسی نموده‌است. که تحت نسخهٔ دوم آپاچی منتشر خواهدشد.
ساختار متن باز مبتنی بر مشارکت کاربر است. محیط شبکه‌ای یک ماهیت جدید از سازماندهی تولید را ممکن می‌کند: اساساً غیرمتمرکز٬ مشارکتی٬ و غیر اختصاصی؛ مبتنی بر به اشتراک گذاری منابع و خروجی‌ها میان افرادی که به طور گسترده توزیع شده و آزادانه متصل هستند و بدون اتکا به سیگنال‌های بازار یا دستورهایی مدیریتی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
امیر تاکی (زادهٔ ۶ فوریه ۱۹۸۸ میلادی) توسعه دهندهٔ نرم‌افزار و بازی‌های کامپیوتری ایرانی-بریتانیایی است. تاکی با مشارکت خود به عنوان توسعه دهنده پروژه بیت‌کوین و مشارکت در پروژه‌های متن باز بسیار دیگری شناخته شده‌است. مجله فوربس تاکی را در لیست ۳۰ کارآفرین برتر سال ۲۰۱۴ خود قرار داد.
اسپایس («برنامه شبیه‌سازی با تاکید مدار مجتمع») شبیه‌ساز متن باز مدار الکترونیکی آنالوگ همه منظوره، است. این برنامه‌ای است که برای بررسی درستی طراحی مدار و پیش‌بینی رفتار مدار، در طراحی مدار مجتمع و سطح برد استفاده می‌شود.
این نسخه که بر پایهٔ هسته لینوکس ۳٫۰٫۳۱ بود، با هدف افزایش کارایی و بهبود کارکرد رابط کاربری انتشار یافت. این نسخه در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۲ بر روی سرورهای پروژهٔ متن باز اندروید قرار گرفت. تبلت نکسوس ۷ به‌عنوان اولین دستگاه مجهز به این نسخه در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۲ منتشر شد.
ایفل استودیو یک توسعه متن باز است که نسخه های بتا نسخه بعدی را به طور مرتب در دسترس قرار می دهد.
این زمینه عمیقاً در فلسفه متن باز ریشه دارد و در نتیجه اکثر نرم‌افزارهای کوانتومی مورد بحث در این مقاله به صورت رایگان به عنوان نرم‌افزار متن باز در دسترس هستند.
در ژوئیه سال ۲۰۰۳ اپل داروین را تحت نسخه ۲ از مجوز منبع عمومی اپل که بنیاد نرم‌افزار آزاد به عنوان یک نرم‌افزار آزاد پذیرفته است منتشر کرد. نسخه‌های قبلی بر اساس نسخه قبل مجوز منبع عمومی اپل بود که بر اساس تعریف بنیاد نرم‌افزار آزاد یک نرم‌افزار آزاد نبود اما بنا به تعریف نرم‌افزار متن باز بود.
استوک‌فیش به‌طور مداوم در رتبه اول یا نزدیک به صدر فهرست برترین‌ها قرار دارد و قوی‌ترین موتور شطرنج‌بازی در دنیا است. این نرم‌افزار در فصل ششم (۲۰۱۴)، فصل ۹ (۲۰۱۸)، فصل ۱۱ (۲۰۱۸) و فصل ۱۲ (۲۰۱۸) مسابقات جهانی شطرنج برنده غیررسمی شده‌است. این نرم‌افزار در فصل پنجم (۲۰۱۳)، فصل هفتم (۲۰۱۴) و فصل ۸ (۲۰۱۵) دوم شد. استوک‌فیش از موتور متن باز گلورونگ مشتق شده‌است.