متمرکز

معنی کلمه متمرکز در لغت نامه دهخدا

متمرکز.[ م ُ ت َ م َ ک ِ ] ( ع ص ) فراهم آمده و مرکز یافته. جمع شده در یک جای. جای گرفته در مکانی. و با کردن و شدن و ساختن مستعمل است. رجوع به تمرکز و مرکز شود.

معنی کلمه متمرکز در فرهنگ معین

(مُ تَ مَ کِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - در مرکز جای گیرنده . ۲ - فراهم آمده و جمع شده در یک نظام . ۳ - متوجه و معطوف ، دارای تمرکز.

معنی کلمه متمرکز در فرهنگ فارسی

( اسم ) جایگزین شونده مرکز گیرنده .

جملاتی از کاربرد کلمه متمرکز

بام‌های سبز می‌توانند در انواع "متمرکز و فشرده"، "نیمه متمرکز " و "گسترده یا وسیع" بسته به عمق متوسط کشت و میزان تأسیسات مورد نیاز طبقه‌بندی شوند. بام‌های سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی می‌باشند، به عنوان بام‌های سبز متمرکز مطرحند. این نوع بام‌ها نیازمند آبیاری، کوددهی و سایر مراقبتها می‌باشند. در مقابل، بام‌های سبز وسیع یا گسترده، به عنوان سیستم‌های خودنگهدار در نظر گرفته شده و به حداقل تأسیسات نگهداری، شاید تنها یکبار در سال هرس یا کوددهی برای افزایش رشد گیاهان، نیاز دارند. این نوع از بام‌های سبز می‌توانند در لایه بسیار نازکی از «خاک» (اغلب از کودهای آلی با فرمول ویژه استفاده می‌شود)، قرار گیرند.
او از رهبران ملی‌گرای صرب بود و اروپاییها این ملی‌گرایی را برای امروز این قاره خطرناک می‌دانستند. در آستانه انتخابات سال ۲۰۰۰ در این کشور، مخالفان با حمایت‌های مستقیم خارجی متمرکز شده و ائتلاف کردند و فردی به نام واتسلاو کوشتونیتسا را به عنوان نامزد خود در مقابل میلوشویچ معرفی کردند. تبلیغات انتخاباتی نزدیک به ۲ ماه طول کشید که طی آن درگیری و تنش در کشور به شدت بالا گرفت.
دوره رنسانس علمی بر تجدید و تصحیح معارف باستانی متمرکز است که دوره به اوج رسیدن آن را انتشار اصول ریاضی فلسفه طبیعی در نظر می‌گیرند. این کتاب توسط آیزاک نیوتن در سال ۱۶۸۷ منتشر شد که در آن فرمول قوانین حرکت و قانون جهانی گرانش تبیین شده بود، و به وسیله آن یکپارچگی کیهان‌شناسی نوین پدید آمد. متعاقب آن عصر روشنگری مفهوم انقلاب علمی را در بطن خود ادغام کرد، آنطور که در اثری از ژان سیلوان بیی در قرن هجدهم می‌توان دید که درآن روندی دومرحله‌ توصیف کرده برای کنار گذشت دنیای کهنه و پایه‌گذاری دنیای نوین.
در اول ژانویه ۱۵۱۹ او اولین نکته‌های روش خود در ارائه خطبه‌های یکشنبه را عرضه داشت. در تمام خطبه‌های یکشنبه تأکید او بر روی اخلاق و اصلاح کلیسا متمرکز بود. هرچند شباهت‌های روش او با لوتر و اراسموس را نمی‌توان نادیده گرفت، ولی روش منحصر او در الهیات، با لوتر و در امور انسان گرایانه با اراسموس، تفاوت‌های کلی داشت.
در سال ۱۹۹۷، بیل در قالب بخشی از روند خصوصی‌سازی فضا که از سوی دولت فدرال دنبال می‌شد، یک شرکت هوافضا را پایه‌گذاری کرد تا راکت‌هایی با هدف استقرار ماهواره‌های ارتباطی در مدار زمین بسازد. شرکت هوافضای بیل که با بیش از ۲۰۰ کارمند در فضایی به مساحت ۱۶۳۰۰۰ فوت مربع در فریسکو، ایالت تگزاس فعالیت می‌کرد، بر یک راکت سه مرحله‌ای به طول ۲۰۰ فوت متمرکز بود. موتور این راکت که با پراکسید هیدروژن و نفت سفید فعال می‌شد، نیاز به سیستم احتراق جداگانه را رفع کرد، زیرا با اکسیدشدن پراکسید هیدروژن نفت سفید را مشتعل می‌کرد.
امنیت مبتنی بر هویت نوعی امنیت است که بر دستیابی به اطلاعات دیجیتالی یا خدمات مبتنی بر هویت تأیید شده یک فرد متمرکز است. این تضمین می‌کند که کاربران این سرویس‌های دیجیتالی حق دریافت آنچه را دریافت می‌کنند دارند. رایج‌ترین شکل امنیت مبتنی بر هویت شامل ورود در یک حساب کاربری با نام کاربری و رمز عبور است. با این حال، فناوری‌های اخیر به انگشت نگاری یا تشخیص چهره تبدیل شده‌است.
طی دوره حکومت ایزاک دوم و آلکسیوس سوم، سال‌های ۱۱۸۵ تا شروع جنگ صلیبی چهارم، سازوکارهای متمرکز حکومتی و دفاعی بیزانس را از هم پاشید. در اثر حکمرانی ضعیف آنان، اقتدار امپراتوری به‌شدت تضعیف شد و خلأ قدرتی ایجاد گشت، که منجر به تجزیه امپراتوری شده و وارثان سلسله کومننوس حکومت شبه مستقل امپراتوری ترابوزان را در سال ۱۲۰۴، اندکی پیش از سقوط قسطنطنیه در جنگ صلیبی چهارم، برپا کردند.
تا سال 2021، ظرفیت نصب شده جهانی انرژی خورشیدی متمرکز 6.8 گیگاوات بود. از سال 2023، با راه اندازی سه پروژه جدید در چین و در دبی در امارات متحده عربی، مجموع آن اکنون 7.5 گیگاوات است.
پیشینه انرژی دانا -عمدتاً- بر سه بخش اصلی متمرکز است: اکتشاف و تولید، خدمات میادین نفتی و سرمایه‌گذاری؛ کسب‌وکارهایی که هریک واحدهای کسب‌و‌کاری گوناگونی را در‌بر‌می‌گیرند.
«نگاهی به آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی در ایران» تهران/۱۳۹۲