یک گونه

معنی کلمه یک گونه در لغت نامه دهخدا

یک گونه. [ ی َ / ی ِ ن َ / ن ِ ] ( ص مرکب ) یک نوع و یک رنگ. ( آنندراج ). دارای یک رنگ و یک قسم و یک جنس. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به یک قسم شود.

معنی کلمه یک گونه در فرهنگ عمید

۱. همرنگ، یکرنگ.
۲. برابر، یکسان.

معنی کلمه یک گونه در فرهنگ فارسی

(صفت ) دارای یک رنگ ویک قسم ویک جنس ٠

جملاتی از کاربرد کلمه یک گونه

پوست انگور کونکورد معمولاً آبی تیره یا بنفش است و یک گونه لغزنده به‌شمار می‌رود، به این معنی که پوست آن به راحتی از میوه جدا می‌شود. انگور کونکورد دارای دانه‌های بزرگ و بسیار معطر بوده و مستعد ابتلا به اختلال فیزیولوژیکی لکه سیاه است. طبق آماری در سال ۲۰۱۱، ایالات متحده ۴۱۷٬۸۰۰ تن از این انگور را در مدت یک سال تولید می‌کند.
دسترسی اصطلاح رایجی است که به یک نمونه منفرد در بانک ژن داده می‌شود، مانند یک گونه یا گونه مشخص.
در حسن به یک گونه ادا دل نتوان بست لعلت مزه دارد اگر اعجاز ندارد
در یک عمر منفرد، افراد یک گونه حیوانی ممکن است با تغییرات مختلفی در مورفولوژی مغز روبرو شوند. بسیاری از این اختلافات ناشی از ترشح هورمون در مغز است. دیگران محصول عوامل تکاملی یا مراحل رشد هستند. برخی تغییرات به‌طور فصلی در گونه‌ها به منظور تقویت یا ایجاد رفتارهای پاسخ رخ می‌دهد.
گروه‌های گوناگون ماهی‌ها بیش از نیمی از گونه‌های مهره‌داران را پوشش می‌دهد. نزدیک به ۲۸٬۰۰۰ گونهٔ شناخته شدهٔ موجود از ماهی داریم که نزدیک به ۲۷٬۰۰۰ گونه ماهی استخوانی، ۹۷۰ گونه غضروف‌ماهیان (شامل کوسه، پرتوماهی و …) و نزدیک به ۱۰۸ گونه هم مخاطی‌واران و مکنده‌ماهی است. یک سوم از این گونه‌ها در نُه خانوادهٔ بزرگ تقسیم می‌شوند، از بزرگ به کوچک این خانواده‌ها عبارتند از: کپورماهیان، گاوماهیان، سیکلید، کاراسینان، مکنده‌دهانان، سگ‌ماهیان جویباری، هامورماهیان، زمردماهیان و عقرب‌ماهیان. نزدیک به ۶۴ خانواده آرایه تک‌نمونه اند، تنها یک گونه در آن‌ها جای می‌گیرد. احتمالاً مجموع کل گونه‌های موجود ماهی (انقراض نیافته) به بیش از ۳۲٬۵۰۰ برسد.
همچنین با عنوان فلامینگو پوما شناخته شده‌است. یک گونه از بال‌آتشیان می‌باشد که در مناطق بلند از فلات آند در پرو، شیلی، بولیوی و آرژانتین سکنی گزیده است.
اکریسون فیلیپی یک گونه سوسک از خانوادهٔ سوسک‌های شاخک‌دراز و از زیرخانوادهٔ شاخک‌درازیان است. ژرمن در سال ۱۸۹۷ این گونه را توصیف و بررسی کرده است. این گونه در کشور شیلی یافت شده است.
در فیزیک پلاسما، امواج در پلاسما مجموعه‌ای از ذرات و میدان‌های به‌هم پیوسته هستند که به شکلی دوره‌ای و تکرارشونده انتشار می‌یابند. پلاسما یک سیالِ شبه‌خنثی و رسانا است. در ساده ترین حالت، پلاسما از الکترون و یک گونه یون مثبت تشکیل شده است، اما در حالت کلی ممکن است حاوی گونه‌های متعدد یونی از جمله یون‌های منفی و همچنین ذرات خنثی باشد. با توجه به رسانندگی الکتریکی در بعضی پلاسماها، پلاسما می‌تواند با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی کوپل شود. این مجموعه ذرات و میدان‌ها، طیف گسترده‌ای از پدیده‌های موجی را پشتیبانی کند.
بازی گوشی یا موبایل یک گونه از بازی ویدئویی است که مخصوص اجراکردن و بازی‌کردن روی تلفن همراه ساده، تلفن هوشمند، تبلت، یا دستیار دیجیتال شخصی توسعه یافته است.
بود یک گونه اش کم از دگری خال مشکین فزود مقدارش
در فیزیک پلاسما، پخش هردوقطبی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم شبه بی‌طرفی دارد. در اکثر پلاسماها، برآیند نیروهای وارد بر یون‌ها متفاوت از برآیند نیروهایی است که بر الکترون‌ها وارد می‌شود، بنابراین می‌توان انتظار داشت که یک گونه سریع‌تر از گونهٔ دیگر منتقل شود، چه از طریق پخش، همرفت یا فرآیندهای دیگر. حتی اگر نیروهای وارد بر الکترون‌ها و یون‌ها برابر باشد به دلیل جرم کمتر یون‌ها می‌توان انتظار داشت که سرعت یون‌ها نسبت به الکترون‌ها بیشتر باشد. حرکت سریع‌تر الکترون‌ها باعث ایجاد عدم تعادل بار و در نتیجه ایجاد میدان الکتریکی می‌شود که یون‌ها را همراه خود می‌کشد و باعث می‌شود که سرعت یک یا هر دو گونه به گونه‌ای تغییر کند که برابر شوند.
الا تا بلبل از یک گونه گفتار دهد بر دعوی بستان گواهی
کاشفان پیشنهاد کردند که انواع مختلفی از ویژگی‌ها، هم بدوی و هم مشتق شده، در افراد شناسایی شده متعلق به یک گونه جدید، انسان فلورسی می‌باشد. براساس تخمین‌های گذشته، کاشفان همچنین پیشنهاد کردند که انسان فلورسی به‌طور همزمان با انسان‌های مدرن در جزیره فلورس زندگی می‌کرد.