یوزباشی

یوزباشی

معنی کلمه یوزباشی در لغت نامه دهخدا

یوزباشی. ( ترکی ، ص مرکب ، اِ مرکب ) کلمه ترکی است ( از: یوز، صد + باش ، رئیس و سر + ی ) و معنی ترکیبی آن سردار و رئیس صد نفر است. رئیس صد تن. قائد صده. ( یادداشت مؤلف ). سردار صد کس. ( آنندراج ) : در زمان شاه عباس ماضی صد نفر از غلامان گرجی سفید را خواجه نموده یکی که از همه معتبرتر بودیوزباشی ایشان نموده اند و یوزباشی دیگر به جهت خواجه سرایان سیاه تعیین و به او نیز صد نفر تابین از خواجه های سیاه داده تا زمان شاه سلطان حسین یوزباشی آقایان سفید، ابراهیم آقا، و یوزباشی آقایان سیاه ، الیاس بوده. هریک از یوزباشیان در دور حرم محترم عمارت و دستگاهی و... داشتند. ( از تذکرةالملوک چ دبیرسیاقی ص 19 ). و رجوع به تذکرةالملوک ص 9، 13، 30، 37، 40 شود.
- یوزباشی گری ؛ عمل و شغل یوزباشی : مشارالیه عمده ترین امراء ارکان دولت باهره... و خدمت ایالت و حکومت و سلطنت و یوزباشی گری و تیول و مواجب قاطبه قورچیان برطبق عرض قورچی باشی و تعلیقه وزراء اعظم شفقت می شده. ( از تذکرةالملوک ص 7 ).
|| در دوره قاجاریه منصبی بود بی عده معلوم رؤسای فراشان را و پس از آن دهباشی بود. ( یادداشت مؤلف ).
یوزباشی. ( اِخ ) دهی است از دهستان قشلاقات افشار بخش قیدار شهرستان زنجان ، واقع در 40000گزی جنوب باختری قیدار و 28000گزی راه مالرو عمومی ، با 177 تن سکنه. آب آن از چشمه و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه یوزباشی در فرهنگ معین

[ تر. ] (اِ. ) فراشباشی ، فراشی که سر دستة صد نفر بود.

معنی کلمه یوزباشی در فرهنگ عمید

فراشی که سردستۀ صد نفر باشد، فراش باشی.

معنی کلمه یوزباشی در فرهنگ فارسی

فراشباشی، فراشی که سردسته صدنفرباشد
رئیس صدتن . توضیح این کلمه اصلا اصطلاح نظامی است به معنی درجهداری که فرمانده صد نفر باشد و نظیر آن است ده باشی مین باشی ینجه باشی و نظایر آن ... ولی اکنون به صورت لغتی تحقیر آمیز و سبک کننده ممکن است بکاررود وکسی رادرمقام تحقیرو استخفاف یوزباشی بخوانند: فلانکس بااین دک و پوزش یوز باشی خوش آب و هوا هم هست .

معنی کلمه یوزباشی در دانشنامه عمومی

یوزباشی (قره تاش). یوزباشی ( به ترکی استانبولی: Yüzbaşı ) یک منطقهٔ مسکونی در ترکیه است که در قره تاش ( شهر ) واقع شده است.

معنی کلمه یوزباشی در ویکی واژه

فراشباشی، فراشی که سر دستة صد نفر بود.

جملاتی از کاربرد کلمه یوزباشی

عمده فعالیت‌های اقتصادی طارم سفلی در حوزه باغداری و کشاورزی متمرکز است. بخش طارم سفلی دومین تولیدکننده زیتون در کشور می‌باشد. طارم سفلی دارای ۹ هزار و ۷۵۰ هکتار باغ زیتون است. همچنین ارتفاعات طارم سفلی همچون دهستان چوقور، دهستان نیارک و اراضی دیم شهر سیردان تحت کشت محصولات اساسی همچون گندم و جو است. از دیگر محصولات کشاورزی طارم سفلی گردو و گیلاس شهر سیردان و روستای عمقین می‌باشد. همچنین انار روستای سنگان این منطقه از مرغوبیت و معروفیت بالایی برخوردار بوده و بزرگ‌ترین تولیدکننده میوه انار در استان قزوین می‌باشد. روستای یوزباشی چای این بخش نیز یکی از دو قطب تولید میوه زغال‌اخته در استان قزوین است.