یورتچی

معنی کلمه یورتچی در لغت نامه دهخدا

یورتچی. ( ترکی ، ص مرکب ، اِ مرکب ) کسی که تعیین یورت می کند. ( ناظم الاطباء ). رائد. ( یادداشت مؤلف ).
یورتچی.( اِخ ) از ایلات ساکن اطراف اردبیل. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 106 ). از ایلات اطراف اردبیل و مرکب از هزار خانوار است. ییلاقشان اتوراک و قشلاق شان قوچ داغی می باشد. ترک و کشاورزند. ( از یادداشت مؤلف ). این ایل در مرز خلخال و اردبیل واقع و افراد آن از قدیم به سوارکاری و تیراندازی و دلیری و خونخواری معروف می باشند و پیش از جلوس رضاشاه در نواحی خلخال و اطراف اردبیل پیوسته به تاخت وتاز و قتل و غارت می پرداخته اند.

معنی کلمه یورتچی در دانشنامه آزاد فارسی

یورتْچی
طایفۀ ترک ایرانی، از طوایف یکجانشین استان اردبیل. سردسیر قدیم چادرنشینان یورتچی در ناحیۀ اتوراک و گرمسیر آنان در قوچ داغلی قرار داشت. نام این مردم عمدتاً در حوادث مشروطیت به میان آمده است. اینان از مخالفان مشروطه بودند و در حملات رحیم خان، سردار نصرت چلبیانلو، به تبریز و غارت شهر اردبیل شرکت داشتند. امیرمظفر یورتچی، سرکردۀ این طایفه، از طرفداران استبداد بود. پیش از سلطنت رضاشاه پهلوی به یکجانشینی روی آوردند. جمعیت یکجانشینان یورتچی در سال های اول سلطنت پهلوی قریب ۱۰۰۰ خانوار بود.

جملاتی از کاربرد کلمه یورتچی

برجلو یا همان بوشلی یک روستا در ایران، استان اردبیل است که در دهستان یورتچی غربی واقع شده‌است. برجلو ۱۷۵ نفر جمعیت دارد. این روستا از جنوب با روستای میجمیر، از غرب با روستای ایلانجیق و از شمال با روستای قره تپه و از شرق با شهر نیر هم‌مرز است، آبگرم‌های معروف بوشلی سویی و قینرجه در این روستا قرار دارد، رودخانه بالیغلی چای نیز از کنار این روستا عبور می‌کند.
آق‌چای سفلییا به زبان "ترکی آشاقی آقچای" روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نیر، بخش کوراییم، دهستان یورتچی شرقی قرار دارد.
آق چای وسطی یک روستا در ایران است که در دهستان یورتچی شرقی واقع شده‌است. آق چای وسطی ۱۰ نفر جمعیت دارد.
ایلانجوق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نیر، بخش کوراییم، دهستان یورتچی غربی قرار دارد.