یرتع

معنی کلمه یرتع در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یَرْتَعْ: که گردش کند (کلمه رتع به معنای آزادانه چریدن حیوان یا آزادانه گردش کردن و میوه خوردن انسان است. جزمش به دلیل جواب واقع شدن برای شرط قبل از خود می باشد)
ریشه کلمه:
رتع (۱ بار)
«یَرْتَع» از مادّه «رتع» (بر وزن قطع) در اصل به معنای چریدن و فراوان خوردن حیوانات است، ولی گاهی در مورد انسان به معنای تفریح و خورد و خوراک فراوان به کار می رود.
. در مجمع از ابن زید نقل کرده که رتع به معنی گردش است خودش نیز رفت و آمد که عبارت اخرای گردش است معنی کرده علی هذا معنی آیه چنین است: او را فردا با ما بفرست تا گردش و بازی نماید. اقرب الموارد آن را تنعم و تلذذ گفته و نیز می‏گوید: خوردن و آشامیدن چهار پاست در فراوانی و وسعت. صحاح می‏گوید «رَتَعَتِ الْماشِیَةُ: اَکَلَتْ ماشاءَتْ، خَرَجْنا نَرْتَعُ وَ نَلْعَبُ اَیْ ننعم و نلهو» یعنی چهار پا آن چه می‏خواست بخورد، بیرون شدیم لذت می‏بریم و بازی می‏کردیم. به عقیده راغب اصل آن علف خوردن بهائم و در کثرت اکل انسان بطور استعاره بکار می‏رود. و خلاصه آن که: استعمال این کلمه در انسان به معنی گردش و تنّعم و تلذذ است در نهج البلاغه نامه 26 آمده «وَ مَن اسْتَهانَ بِالاَمْانَةِ وَ رَتَعَ فِی الخِیانَةِ... فَقَدْ اَحَلَّ بَنَفْسِهِ فِی الدُّنْیاالذُّلَّ...» در صحیفه شجادیه دعای 20 آمده «فَاِذا کانَ عَمْری مَرْتَعاًلِلشِّیطانِ فَاقبِضْنی اِلَیکَ» کلمه فوق فقط یک بار در قرآن آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه یرتع

شد فرش دیبا از سبزه صحرا ارسله معنا یرتع و یلعب