یخچالی

معنی کلمه یخچالی در لغت نامه دهخدا

یخچالی. [ ی َ ] ( ص نسبی ) رئیس یا صاحب یا مستأجر یخچال. ( یادداشت مؤلف ). || یخچال فروش. آنکه ساختن و فروختن یخچال فلزی برقی یا نفتی بعهده دارد.

معنی کلمه یخچالی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به یخچال ( زمین های یخچالی سنگهای یخچالی دوره های یخچالی ) قسمتی از دوران چهارم زمین شناسی که با پیشرفت یخ وسرما در قسمتهای عظیمی از کر. زمین مشخص است مجموعا سه یا چهار دور. یخچالی که باپیشرفت یخ های طبیعی درتشکیلات زمین شناسی دوران چهارم نیمکر. شمالی مشخص است تشخیص داده شده که در هر یک از این دوره ها یخها از قطب شمال بطرف جنوب پیشروی کرده اند ودرفواصل پیشروی یخ های طبیعی تشکیلات عقب نشینی یخ ها مشاهده میشود که بدوره های بین یخچالی موسومندمهمترین دوره های یخچالی دوران چهارم عبارتند از:۱ - دور. یخچالی ساکسونین که در این دوره تمام شبه جزیر. اسکاندیناوی و قسمت عظیمی ازانگلستان و هلند و آلمان و قسمت عظیمی از روسیه از یخچال پوشیده میشده است .... ۲- دور. یخچالی پولونین که توسعه اش از یخچال قبلی کمتر بوده معذلک تمام اسکاندیناوی وقسمتی ازانگلستان و لهستان را فرامیگرفته است . ۳ - دور. یخچالی مکلمبورژین که توسعه اش ازدویخچال قبلی کمتربود و یخچال سراسراسکاندیناوی ودانمارک رافرامیگرفته است : دور. یخ بندان .

جملاتی از کاربرد کلمه یخچالی

یخچال خورشیدی، یخچالی است که با انرژی مستقیمی که توسط خورشید تأمین می‌شود کار می‌کند و ممکن است شامل انرژی حرارتی خورشیدی یا فتوولتاییک باشد.
باتل‌نک به صورت دهلیز باریکی است که توسط دیواره‌های یخچالی شرق قله احاطه شده‌است. این دهلیز فقط ۴۰۰ متر پایین‌تر از قله قرار دارد و کوهنوردان برای صعود به کی۲ مجبور به عبور از حدود ۱۰۰ متر آن به‌صورت تراورس هستند. به دلیل ارتفاع ۸٬۲۰۰ متری و شیب ۵۹ تا ۶۰ درجه‌ای، این محل خطرناک‌ترین نقطه در مسیر صعود کی۲ به‌شمار می‌رود و بر پایه آمارها ۱۳ مورد از ۱۴ مرگ‌ومیر اخیر ثبت‌شده در کی۲ در نزدیکی باتل‌نک رخ داده‌است.
اواخر دورهٔ برادوستی مصادف با آخرین بیشینه یخچالی است و کوه‌ها در تمام سال پوشیده از برف بوده‌است و انسان‌ها در طول سال باید کوچ می‌کرده‌اند و غذای کمتری در ارتفاعات می‌یافتند.
سگ حیوانی است که به گرگ شباهت دارد. واگرایی ژنتیکی بین جد سگ‌ها و گرک‌های امروزی بین ۴۰۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ سال پیش، درست قبل از آخرین بیشینه یخچالی یا در حین آن (۲۰۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ سال پیش) رخ داده‌است. این بازه زمانی حداکثر زمان آغاز اهلی‌سازی را نشان می‌دهد به دلیل اینکه زمان واگرایی بوده نه زمان اهلی‌سازی که بعدها رخ داده.
میان ۲۸ تا ۱۸ هزار سال پیش یخچال‌های طبیعی بخش عمدهٔ آمریکا و آسیای شمالی را پوشانده بود و جلوی مهاجرت انسان‌ها به آمریکای شمالی را می‌گرفت. اعتقاد بر این است که در زمانی پس از ۱۶٬۵۰۰ سال پیش، پیش از شکل گرفتن قارهٔ آمریکا در اواخر آخرین بیشینهٔ یخچالی که یخچال‌های طبیعی راهی را که پیش‌تر در جنوب ذوب شده را مسدود کردند، جمعیتی بیش از چند هزار نفر در درازای نقطهٔ اوج آخرین یخبندان از شرق سیبری به برینگیا وارد شدند. اما در حدود ۱۱٬۰۰۰ سال پیش این پل با دریا پوشیده شده بود.
بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در دوره کواترنری گسترش یخچال‌ها در کوهستان بز سینا وجود داشته‌است. اگر چه ارتفاع این کوهستان کمتر از نواحی کوهستانی البرز و سبلان می‌باشد، اما آثار یخچالی برجای مانده از عصر یخبندان بسیار گسترده‌است. مطالعات نشان می‌دهد کاهش دمای هوا در آخرین دوره یخچالی حدود ۵ درجه سانتی گراد کمتر از میانگین دمای سالیانه فعلی بوده‌است. جنس سنگ‌های کوهستان بوزسینا و دالانپر عمدتاً رسوبی (آهکی) و دگرگونی می‌باشد. در کتاب کوه‌های ایران بوز سینه (دامنه یخی) یکی از مناطق بکر و ناشناخته ایران نامبرده شده‌است.
سکونتگاه‌های واقع در ارتفاعات کوهستانی برفگیر در زاگرس در فاصله میان ۲۸۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ سال پیش مقارن با آخرین بیشینه یخچالی متروک شده‌است.
سه دوره اقلیمی دریاس (یانگر دریاس، اولدر دریاس و اولدست دریاس) نام خود را از گونه گیاهی گل مبارک کوهی گرفته‌اند که در مناطق شمالگان و آلپی وجود دارد. شواهد این گیاه در نمونه‌های مغزه یخ‌های یخچالی و گیلاب یافت شده و گونه شاخص دوره‌های سرد به‌شمار می‌رود.