یامچی

یامچی

معنی کلمه یامچی در لغت نامه دهخدا

یامچی. ( اِخ ) دهی است از بخش مرکزی شهرستان زنجان واقع در 30000 گزی شمال باختری زنجان. دارای 489 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
یامچی. ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای تابعه بخش مرکزی شهرستان مرند است که از 32 آبادی تشکیل شده و جمعیت آن بالغ بر 21738 تن است. مرکز این دهستان دهی به همین نام است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
یامچی. ( اِخ ) دهی است از دهستان هزارپی بخش مرکزی شهرستان آمل واقع در 31000 گزی شمالی آمل دارای 60 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).
یامچی. ( اِخ ) دهی است از دهستان یامچی بخش مرکزی شهرستان مرند و مرکز آن دهستان واقع در 14000 گزی شمال باختری مرند. دارای 395 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
یامچی. ( اِخ ) یامچی علیا دهی است از بخش مرکزی شهرستان اردبیل واقع در 30 هزارگزی باختری اردبیل با 713 تن سکنه. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
یامچی. ( اِخ ) یامچی سفلی دهی است از بخش مرکزی شهرستان اردبیل واقع در 22000 گزی جنوب اردبیل با 618 تن سکنه. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه یامچی در فرهنگ فارسی

مرکز دهستان یامچی بخش مرکزی شهرستان مرند. در ۱۴ کیلومتری شمال باختری مرند . جلگه معتدل

معنی کلمه یامچی در دانشنامه عمومی

یامچی (زنجان). یامچی یک روستا در ایران است که در دهستان زنجان رود بالا در شهرستان زنجان واقع شده است. یامچی ۱٬۱۱۷ نفر جمعیت دارد.
یامچی روستایی مذهبی
این روستا در بخش مرکزی شهرستان زنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱۷ نفر ( ۲۳۳ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه یامچی در دانشنامه آزاد فارسی

شهری در استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند، و مرکز اداری بخش یامچی. با ارتفاع ۱,۲۰۰ متر، در منطقه ای کوهستانی، در ۷۵کیلومتری شمال غربی تبریز و ۱۵کیلومتری شمال غربی مرند، سر راه مرند به روستای یکان کهریز قرار دارد. زنوزچای از کنار این شهر می گذرد. اقلیم آن نیز معتدل و نیمه خشکو جمعیت آن ۹,۳۲۰ نفر است (۱۳۸۵).

جملاتی از کاربرد کلمه یامچی

رودخانه بالخلو به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی رود قره سو اردبیل و تأمین کننده آب سد یامچی می‌باشدو با توجه به وجود منابع آلاینده مختلف مانند پساب مناطق مسکونی، صنعتی و کشاورزی و آبگرم معدنی، بررسی کیفی این رودخانه برای حفظ حیات آن ضروری می‌نمود. امروزه در مطالعات تعیین کیفیت آب، بررسی حضور درشت بی مهرگان کفزی به عنوان شاخصی مکمل برای روشهای شیمیایی در تشخیص وجود آلودگیها شناخته شده‌است.
امیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان یکانات بخش یامچی شهرستان مرند واقع شده‌است.
بخش یامچی به مرکزیت شهر یامچی در تاریخ ۸ مرداد سال ۱۳۷۴ به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده و در تاریخ ۱۸ مرداد سال ۱۳۷۴ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده و در محدوده شهرستان مرند تأسیس و شروع به کار نموده‌است.
باروج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ذوالبین بخش یامچی شهرستان مرند واقع شده‌است.
از مهم‌ترین رودخانه‌های که از شهر یامچی عبور می‌کند می‌توان به رودخانه آغ چای اشاره کرد.
بخش یامچی جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰۰ هزار نفر می‌باشد. بیش از یک سوم جمعیت بخش یامچی در مرکز بخش و در شهر یامچی ساکن هستند.
باروج یکی از بزرگ‌ترین روستاهای دهستان ذوالبین یامچی باروج می‌باشد؛ که در یک منطقه جلگه ای واقع شده‌است. این روستا از مشرق به‌آبادی گلعذار و از جنوب به اربطان و از شمال به تازه کند آخوند محدود شده‌است. فاصله باروج تا یامچی حدود ۵ کیلومتر است.
بخش یامچی با مرکزیت شهر یامچی با مساحت ۸۵۰ کیلومتر مربع در مختصات جغرافیایی ۳۸ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۵ درجه و۴۳ دقیقه طول شرقی قرار گرفته‌است.
آرباتان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ذوالبین بخش یامچی شهرستان مرند واقع شده‌است.
البته به خاطر فعالیت زیاد مغازه داران و ایجاد بازارهای نامنظم در سایر نقاط یامچی کمی از رونق و شکوه خود را از دست داده‌است. این بازار در محله قدیمی بازار در مکانی به نام (بازار یری) دایر می‌شده‌است که اکنون بخاطر جلوگیری از ترافیک در مرکز شهر با جابجایی مختصر (سی چهل متری) در مقابل مسجد جامع برپا می‌شود.