گلایه

معنی کلمه گلایه در فرهنگ عمید

گله، شکوه.

معنی کلمه گلایه در فرهنگ فارسی

شکوه و شکایت، گله، شکوه

جملاتی از کاربرد کلمه گلایه

هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز ۲۵ آبان ۱۳۷۷ خود از مراجعه مرتضی قربانی و گلایه از حذف نیروهای مستقل سپاه از جمله احمد کاظمی می‌گوید.
نویسنده از انتشار بدون اجازه وی توسط ناشران ایرانی و عربی بارها ابراز گلایه کرده‌است.
واژهٔ باکس آفیس کاربرد ویژه و عام‌تری در صنعت فیلم‌سازی دارد. درحالی‌که بسیاری از منتقدین صنعت فیلم‌سازی از تمرکز فیلم‌ها بر پول‌سازی گلایه می‌کنند اما میزان موفقیت و فروش فیلم در گیشه برای ادامهٔ کار فیلم‌ساز و عوامل فیلم حیاتی است.
باربی و کن با اذعان به اشتباهات خود از یکدیگر عذرخواهی می‌کنند. کن گلایه می‌کند که بدون باربی هدفی ندارد، بنابراین باربی او را تشویق می‌کند تا یک هویت مستقل پیدا کند. باربی که هنوز از هویت خود مطمئن نیست، با روح روث هندلر، یکی از بنیان‌گذاران متل و خالق عروسک باربی، ملاقات می‌کند. هندلر توضیح می‌دهد که داستان باربی پایان مشخصی ندارد و تاریخ همیشه در حال تحول او از ریشه‌هایش پیشی گرفته‌است.
با توجه به این که هزینهٔ نهایی خدمات اینترنتی ارائه توسط شرکت‌های غیردولتی رسا، وابسته به نرخی است که برای خرید اینترنت از شرکت مخابرات می‌پردازند، شرکت‌های رسا در موارد متعددی از بالا بودن نرخ تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات گلایه کرده‌اند.
اعلمی در سال ۱۳۸۴ و در حالی که نماینده مجلس هفتم بود به‌عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری نهم ثبت نام کرد و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. وی رد صلاحیت خود را توهین به مجلس و نمایندگان آن و ضربه به حیثیت شأن مجلس دانست و در صحن علنی مجلس با ابراز گلایه از حداد عادل رئیس مجلس هفتم از وی خواست همانگونه که برای تأیید صلاحیت محسن مهرعلی زاده و مصطفی معین به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته‌است، جهت تأیید صلاحیت وی نیز تلاش نماید و این کار را دفاع از حیثیت و شأن مجلس قلمداد کرد. وی همچنین در خصوص مفهوم رجل سیاسی گفت:
در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ برنامه کنسرت‌های گروه اوهام که قرار بود طبق برنامه‌ریزی در شهرهای مختلف ایران برگزار شود لغو شد. در بهمن ۱۳۹۳ شهرام شعرباف، طی دو نامه خطاب به پیروز ارجمند، ریاست وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد که به‌طور رسمی نیز انتشار یافت، ضمن گلایه از مجموعه تحت مدیریت وی و شرح مشکلاتی که بر سر فعالیت گروه ایجاد شده به نشانه اعتراض خواهان لغو مجوز رسمی فعالیتش شد.
او در یکی از دفاعیه‌هایش خطاب به قاضی از کارشناسی شدن غیر منصفانه اموال داخل ایرانش برای تسویه بدهی‌ها گلایه می‌کند.
بتهوون نسبت به عدمِ استقبال اهالی وین از آثارش گلایه داشت، او در سال ۱۸۲۲ خطاب به فردریک راخلتز[اظ] (منتقد هنری و موسیقی‌شناس آلمانی) که به دیدار او رفته بود، می‌گوید:
اسناد طبقه‌بندی شده می‌بایست در محل اصلی خود قرار داده شوند. انتشار اسناد یا نشر بخش کوچکی از آنها اکیداً ممنوع می‌باشد. از سال ۱۱۹۸ تاکنون، بایگانی کاملی از اسناد در این مرکز وجود دارد. هر چند اسناد مربوط به پیش از سدهٔ سیزدهم محدود است. مستندات موجود از آن زمان شامل موارد جالب توجهی است همچون درخواست هنری هشتم، پادشاه انگلستان برای ابطال ازدواجش. یک رونویسی دست نوشته از محاکمهٔ گالیله در رابطه با الحاد و ارتداد و همین‌طور نامه‌هایی از میکل آنژ وجود دارد که از عدم پرداخت دستمزدش به واسطه کار در سقف کلیسای سیستین گلایه و شکایت دارد.