گل کلم
معنی کلمه گل کلم در لغت نامه دهخدا

گل کلم

معنی کلمه گل کلم در لغت نامه دهخدا

گل کلم. [ گ ُ ل ِ ک َ ل َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) معروف است و آنرا ترشی کنند و خورند.

معنی کلمه گل کلم در فرهنگ عمید

نوعی کلم با گل هایی به شکل تودۀ سفید اسفنجی و سفت.

معنی کلمه گل کلم در فرهنگ فارسی

معروفست و آنرا ترشی کنند و خورند .

معنی کلمه گل کلم در دانشنامه عمومی

گل کلم ( فارسی دری: گل پی ) از سبزیجات می باشد که گل آن بیشترین استفاده را دارد و ساقه و برگ های آن دور ریخته می شود. این گیاه به واسطه بذر کشت می شود.
گل کلم دارای چربی و کربوهیدرات کمی است و پر فیبر و دارای ویتامین ب ۹، آب، و ویتامین C است. گل کلم حاوی چند فیتوکمیکال است که برای سلامتی آدم سودمند است. سولفورافان ترکیبی است که از بدن در مقابل سرطان محافظت می کند
• کاروتنوئیدها
• ایندول - ۳ - کربینول، یک ماده شیمیایی است که موجب گسترش ترمیم DNA ,
و به عنوان استروژن موجب کاهش رشد سلول های سرطانی می شود.
مصرف بالای گل کلم خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد.
۱۰۰ گرم گل کلم دارای حاوی اطلاعات تغذیه ای زیر است. براساس USDA
• کالری: ۲۵
• چربی: ۰٫۲۸
• کربوهیدرات: ۴٫۹۷
• الیاف: ۲
• پروتئین: ۱٫۹۲
گل کلم و کلم بروکلی ساختارهای بسیار مشابهی دارند.
این نوع کلم ظاهر متنوعی دارد و شامل کلم های سالانه و دوسالانه با رنگ های سفید و گونه های سبز، بنفش، قهوه ای و زرد است. این نوع کلم را اجداد سایر کلم ها به شمار می آورند.
برداشت این نوع کلم در زمستان و اویل بهار است و از قرن ۱۹ ام بیشتر در فرانسه کشت و برداشت می شود.
برداشت این نوع کلم در تابستان و پاییز است و از قرن ۱۸ ام بیشتر در آلمان کشت شده است و در شمال اروپا و آمریکای شمالی کشت و برداشت می شود.
گل کلم های استوایی یا آسیایی بیشتر در چین و هند کشت و برداشت می شود و از قرن ۱۹ در هند کشت آن توسعه یافت.
گل کلم سفید رایج ترین رنگ از گل کلم در سراسر جهان است.
گل کلم نارنجی ۲۵ برابر نوع سفیدش دارای ویتامین آ می باشد.
گل کلم سبز، نوعی دیگر از کلم است که نمونه رایج ان کلم بروکلی است.
این نوع کلم که به رنگ های قرمز و شرابی نیز وجود دارد رنگ ارغوانی این نوع کلم به علت وجود آنتی اکسیدان آنتوسیانین در ان است.
گل کلم را می توان سرخ شده، آب پز، یا بخارپز و به خام مصرف کرد. به صورت بخارپز ترکیبات ضدسرطان ان بیشتر نسبت به سرخ شده و اب پز حفظ می شود. در هنگام پخت، برگ های بیرونی و ساقه ضخیم برداشته می شود. برگ نیز خوراکی هستند اما اغلب دور انداخته می شوند.
معنی کلمه گل کلم در فرهنگ عمید
معنی کلمه گل کلم در فرهنگ فارسی
معنی کلمه گل کلم در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه گل کلم

جسم فراکتالی از دور و نزدیک یکسان دیده می‌شود؛ مثلاً وقتی به یک کوه نگاه می‌کنیم شکلی شبیه به یک مخروط می‌بینیم که روی آن مخروطهای کوچکتر و بی نظمی دیده می‌شود ولی وقتی نزدیک می‌شویم همین مخروط‌های کوچک شبیه کوه هستند یا شاخه‌های یک درخت شبیه خود درخت هستند. البته در طبیعت نمونه‌های اجسام فراکتال فراوان است مثلاً ابرها -رودها -سرخس‌ها و حتی گل کلم از اجسام فراکتال است؛ و اگر به ساخته‌های دست بشر هم نگاه کنیم تراشه‌های سیلیکان یا مثلث سرپینسکی نیز فراکتال هستند؛ و در معماری همیشه نباید نیاز بشر را هندسه اقلیدسی تأمین کند. گسترش شهرها نمونه آشکاری از فراکتال است.
و به عمده محصولات کشاورزی تولید شده در بارچان میتوان به برنج لنجان ، گندم ، جو ،پیاز و شلغم ،کلم و گل کلم ، سیب‌زمینی ، خیار ، هویج و لوبیا سبز اشاره کرد و همچنین در زمینه باغداری که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده میتوان به کاشت درختان میوه از جمله میوه به، هلو،شلیل،گلابی،زردآلو ،آلوچه،گیلاس،آلبالو،بادام اشاره کرد ، که در این بین میوه به بهترین نوع این میوه در استان اصفهان و ایران می باشد.
شیئی را دارای خاصیت خود متشابهی می‌گوییم که هر گاه قسمت‌هایی از آن با یک مقیاس معلوم، یک نمونه از کل شیئی باشد. ساده‌ترین مثال برای یک شیئ خود متشابه در طبیعت گل کلم است که هر قطعهٔ کوچک گل کلم متشابه قطعه بزرگی از آن است.
برخی غذاها مانند لوبیا، کلم، پیاز، گل کلم و ذرت، اصطلاحاً «نفاخ» یا «نفخ‌آور» هستند و باعث خروج بیشتر گازها از مقعد می‌شوند. برخی از این غذاها به‌علت وجود انواع کربوهیدرات‌های جذب‌نشدهٔ تخمیرپذیر، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌سازند. اما در برخی موارد، خروج بیش‌ازحد گاز ناشی از آزردگی روده بزرگ است که باعث می‌شود پیش از آن‌که گازها جذب شوند، با حرکات دودی دفع گردند.
که می توان آن را در سطح نسبتاً بالایی در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی ، کلم ، گل کلم ، جوانه بروکسل ، سبزیجات و کلم پیچ ، یافت . همچنین در مکمل های غذایی موجود است.