گزینش جنسی

معنی کلمه گزینش جنسی در فرهنگستان زبان و ادب

{sexual selection} [زیست شناسی] صورتی از انتخاب طبیعی که در آن براساس نظریۀ داروین، یک جنس، جنس مقابل را برمی گزیند

معنی کلمه گزینش جنسی در ویکی واژه

صورتی از انتخاب طبیعی که در آن براساس نظریۀ داروین، یک جنس، جنس‏ مقابل را برمی‏گزیند.

جملاتی از کاربرد کلمه گزینش جنسی

هومو (انسان) آلت تناسلی ضخیم‌تری نسبت به سایر انسانیان دارد، اگرچه آلت تناسلی انسان به‌طور میانگین از شامپانزه‌ها بلندتر نیست. پیشنهاد شده‌است که تکامل آلت تناسلی انسان به سمت اندازه‌ای بزرگتر نتیجه گزینش جنسی زنان به جای رقابت اسپرم بوده‌است که به‌طور کلی به نفع بیضه‌های بزرگ‌تر در مردان پیش می‌رود. با این حال، اندازه آلت تناسلی به دلیل کارایی بزرگتر آلت تناسلی در جابجایی اسپرم مردان رقیب در طول آمیزش جنسی، ممکن است به جای گزینش جنسی، در معرض انتخاب طبیعی باشد.
برخی از فرضیه‌ها در مورد تکامل مغز انسان استدلال می‌کنند که رشد و تکامل بیشتر مغز در انسان یک صفت برگزیده از نظر جنسی است، زیرا مغز به خودی خود برازش کافی را نسبت به هزینه‌های نگهداری بالای خود را (یک پنجم تا یک چهارم انرژی و اکسیژن مصرفی انسان) ایجاد نمی‌کند. اجماع فعلی در مورد رشد تکاملی مغز انسان، گزینش جنسی را به عنوان یک عامل کمک کننده بالقوه می‌پذیرد، اما معتقد است که هوش انسان و توانایی ذخیره و به اشتراک گذاری دانش فرهنگی احتمالاً ارزش بقای بالایی نیز داشته‌است.
نقش گزینش جنسی در فرگشت انسان از لحظه انتشار کتاب داروین در مورد گزینش جنسی (۱۸۷۱میلادی) بحث‌برانگیز تلقی شده‌است. در میان منتقدان سرسخت داروین برخی از حامیان وی مانند آلفرد راسل والاس بودند. والاس معتقد به معنویت گرایی و منشأ غیرمادی ذهن انسان بودند. او استدلال می‌کرد که جانوران و پرندگان بر اساس گزینش جنسی، گزینش جفت نمی‌کنند، و توانایی‌های هنری در انسان به طبیعت معنوی او تعلق دارد و بنابراین نمی‌توان آن را به انتخاب طبیعی که فقط بر طبیعت جانوری تأثیر می‌گذارد ارتباط داد. داروین متهم بود که از طریق قوانین اخلاقی جامعه ویکتوریایی قرن نوزدهم به تکامل اجداد اولیه انسان نگاه می‌کند.
عوامل مختلفی وجود دارد که سبب گزینش جنسی در انسان می‌شود. تحقیقات موجود فعلی نشان می‌دهد که اولویت‌های انتخاب به‌طور بیولوژیکی هدایت می‌شوند، یعنی نمایش صفات فنوتیپی که می‌توانند هم آگاهانه و هم ناخودآگاه توسط جنس مخالف ارزیابی شوند تا سلامت و باروری یک جفت بالقوه را تعیین کنند. با این حال، این فرایند می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل اجتماعی، از جمله در فرهنگ‌هایی که ازدواج سنتی انجام می‌شود، یا عوامل روانی-اجتماعی، مانند ارزش‌گذاری برخی ویژگی‌های فرهنگی یک همسر، از جمله پایگاه اجتماعی افراد، یا آنچه به عنوان یک شریک ایدئال تلقی می‌شود، در فرهنگ‌های مختلف تحت تأثیر قرار گیرد.
در میان نخستی‌سانان، انسان‌های نر (مردان) دارای بزرگ‌ترین آلت تناسلی شده‌اند و نیز جزو تنها جانوران پستان‌داری اند که استخوان نره را از دست داده‌اند و پنیس انعطاف‌پذیر از بافت اسفنجی و رگ خونی به دست آورده‌اند. این به دلیل گزینش جنسی انسان‌های ماده (زنان) و مادرسالاری در طول تاریخ چند ده هزار ساله بشر بوده‌است.
تفاوت‌های جنسیتی مستقیماً با تولید مثل در ارتباط بوده و هیچ ارتباط مستقیمی با هدف معاشقه ایی که صفات اولیه جنسی نامیده می‌شود، ندارد. رفتارها متمایل به گزینش جنسی که به ارگانیسم‌ها این مزیت را دارد. (چه نر و چه ماده) که بدون مداخله مستقیم در تولید مثل، نسبت به رقیبانش (برای مثال در معاشقه) برتری داشته باشد که به آن صفات ثانویه جنسی می‌گویند.
جوآن راگگاردن فرضیه‌ای به نام انتخاب اجتماعی را به عنوان جایگزینی برای گزینش جنسی مطرح کرد. استدلال می‌شود که انتخاب اجتماعی شیوه‌ای از انتخاب طبیعی است که مبتنی بر معاملات تولیدمثلی و رویکردی دو لایه به فرگشت و توسعه رفتار اجتماعی است. معاملات تولیدمثلی به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک موجود زنده در ازای دسترسی به فرصت تولید مثل به دیگری کمک می‌کند.
در سنجش با دیگر نخستی‌سانان، از جمله نمونه‌های بزرگ مانند گوریل، آلت‌های انسان کلفت‌ترین شده‌اند، هم به صورت مطلق در میان همه نخستی‌سانان و هم نسبی نسبت به باقی بدن خود انسان. همچنین انسان‌های نر (مردان) جزو تنها جانوران پستان‌داری اند که استخوان نره را از دست داده‌اند و آلت انعطاف‌پذیر از بافت اسفنجی و رگ خونی به دست آورده‌اند. این‌ها به دلیل گزینش جنسی و پسند انسان‌های ماده (زنان) و مادرسالاری در طول تاریخ چند ده هزار ساله بشر بوده است.