گزستان

گزستان

معنی کلمه گزستان در لغت نامه دهخدا

گزستان. [گ َ زِ ] ( اِ مرکب ) جای روئیدن درخت گز :
جزیری که مرزش نبد نیم پی
جز از سنگ و خار و گزستان و نی.( گرشاسب نامه ).
گزستان. [ گ َ زِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان جهانگیری بخش مسجدسلیمان شهرستان اهواز واقع در 35 هزارگزی شمال باختری مسجدسلیمان و 10 هزارگزی شوسه مسجدسلیمان به لالی. هوای آن گرم و دارای 350 تن سکنه است. آب آنجا از رود کارون تأمین میشود. محصول آن غلات و شغل اهالی کارگری شرکت نفت و زراعت و گله داری است و راه آن اتومبیل رو است. معدن گچ هم دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
گزستان. [ گ َ زِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان میداود ( سرگچ ) بخش جانکی گرمسیر شهرستان اهواز، واقع در 18 هزارگزی جنوب باغ ملک و 22 هزارگزی خاور راه اتومبیل رو هفتگل به رامهرمز و دارای 30 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
گزستان. [ گ َ زِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان حرجند بخش مرکزی شهرستان کرمان ، واقع در 70000گزی شمال باختری کرمان و 8000گزی خاور راه مالرو شاهزاده محمد به کرمان و دارای 15 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).
گزستان. [ گ َ زِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان جوزم و دهج بخش شهر بابک شهرستان یزد، واقع در 23 هزارگزی شمال شهر بابک و 4 هزارگزی راه ندیک به شهر بابک. هوای آن معتدل و دارای 47 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان کرباس بافی و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
گزستان. [ گ َ زِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان رباطات بخش خرانق شهرستان یزد، واقع در 20 هزارگزی شمال باختر خرانق ، متصل به راه خرانق به گزستان. هوای آن معتدل و دارای 94 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).
گزستان. [ گ َ زِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان پایین شهرستان اردستان ، واقع در 15 هزارگزی خاور اردستان و 3 هزارگزی جنوب راه فرعی اردستان به شهرآب. هوای آن معتدل و دارای 237 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود. محصول آن غلات ، خشکبار و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).

معنی کلمه گزستان در فرهنگ عمید

زمینی که در آن درخت گز بسیار باشد.

معنی کلمه گزستان در دانشنامه عمومی

گزستان (کوهرنگ). گزستان روستایی است در شهرستان کوهرنگ، بخش بازفت، استان چهارمحال و بختیاری.

جملاتی از کاربرد کلمه گزستان

جزیری که مرزش نبد نیم پی جز از سنگ و خار و گزستان و نی