گروه فشار

معنی کلمه گروه فشار در فرهنگستان زبان و ادب

{pressure group, interest group} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] سازمان یا گروهی که برای تأمین منافع خاص خود می کوشد با اقداماتی هماهنگ و ازپیش طراحی شده، افکار عمومی و بخش های تصمیم گیرندۀ حکومت را به اتخاذ تصمیم یا سیاست هایی سوق دهد

معنی کلمه گروه فشار در ویکی واژه

سازمان یا گروهی که برای تأمین منافع خاص خود می‌کوشد با اقداماتی هماهنگ و ازپیش‌طراحی‌شده، افکار عمومی و بخش‌های تصمیم‌گیرندۀ حکومت را به اتخاذ تصمیم یا سیاست‌هایی سوق دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه گروه فشار

داگلاس دیویس، خبرنگار لندنی جروزالم پست، بی‌بی‌سی را به ضد اسرائیلی بودن متهم کرد. او نوشت که پوشش بی‌بی‌سی از مناقشه اعراب و اسرائیل «تصویر اسرائیل به‌عنوان یک دولت شیطانی و جنایتکار و اسرائیلی‌ها به‌عنوان سرکوبگران بی‌رحم» است و شبیه «کمپین توهین‌آمیز» است که دولت اسرائیل را مشروعیت‌زدایی کرده‌است. " انگلیکان‌ها برای اسرائیل "، گروه فشار حامی اسرائیل، بی‌بی‌سی را به دلیل تعصب آشکار ضد اسرائیلی مورد سرزنش قرار داد.
۷۷/۶/۷- متشنج ساختن جلسه سخنرانی عبدالله نوری معاون توسعه سیاسی اجتماعی رئیس‌جمهوری در مشهد توسط گروه فشار. در حالی که نیروهای انتظامی حاضر در محل اقدامی در جهت ممانعت از برخورد گروه فشار به عمل نیاوردند.
۷۸/۳/۵ - تجمع دو گروه موسوم به اتحادیه اسلامی دانشجویان و دانش آموختگان و اتحادیه ملی دانشجویان و فارغ التحصیلان ایران، به صحنه زد و خورد شرکت کنندگان و اعضای یک گروه فشار تبدیل شد.