گرت

گرت

معنی کلمه گرت در لغت نامه دهخدا

گرت. [ ] ( اِخ ) شهری است مابین دقوق و اربل. ( تاریخ کرد رشیدیاسمی ص 131 ).
گرت. [ گ ِ رِ ] ( اِ ) درختی است که در حوالی بندرعباس و چاه بهار و لنگه به حال وحشی دیده میشود. ( گااوبا ).

معنی کلمه گرت در دانشنامه عمومی

سر گرت ( ولزی:  ؛ فرانسوی قدیمی  : Guerrehet ) یک شوالیه میز گرد در افسانه آرتور است. او کوچک ترین پسر پادشاه لات و ملکه مورگیس، خواهر ناتنی شاه آرتور یا به عبارتی خواهر زاده آرتور است.

جملاتی از کاربرد کلمه گرت

ندارد عبرت احوال دنیا فرصت‌اندیشی گرت چشمی‌ست از مژگان گشودن پیشتر بگشا
حدود ساعت ۱۰ صبح، استیون در کلاس درسش در مدرسهٔ پسرانهٔ گرت دیزی دارد تاریخ درس می‌دهد. بعد از کلاس، استیون با دیزی ملاقات می‌کند تا حقوقش را بگیرد. دیزیِ کوته‌فکر و متعصب، راجع به زندگی برای استیون موعظه می‌کند. استیون قبول می‌کند که نوشتهٔ دیزی دربارهٔ بیماری احشام را به آشنایانش در روزنامه بدهد.
دمی بدیده وامق درآو خوش بنشین گرت هواست که بینی عذار عذرا را
زاهدان بر سر سجاده گرت یافته اند من میخواره ترا در همه جا یافته ام
او بیشتر بخاطر نقش گرت در سریال مردگان متحرک و هنری میلز در سریال روزی روزگاری شناخته شده است.
برند نو یک گروه راک آمریکایی از لانگ آیلند، ایالت نیویورک بود. گروه در سال ۲۰۰۰ تشکیل شد، از جسی لسی (آواز، گیتار)، وینسنت آکاردی (گیتار، آواز)، گرت تیرنی (گیتار باس، آواز) و برایان لین (درامز، کوبه ای) تشکیل شده‌است. برای اجرای زنده خود بنجامین همولا (کوبه ای) به آنها پیوست. از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، این گروه شامل دریک شرمن (گیتار، آواز بک، کیبورد) نیز بود. گروه به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در صحنه ایمو دهه ۲۰۰۰ شناخته می‌شود که بخاطر اظهارات هنری با موسیقی خود ستوده شده‌اند.
منه، گرت بصری هست، پای در آتش مزن، گرت خردی هست، مشت بر سندان
در ترانهٔ «فقط نمی‌تونم دوست داشتنت رو مهار کنم» که با همراهی سیدا گرت ضبط شده است، بیشتر از بشکن انگشت و طبل استفاده شده.
شهریارا غزل نغز تو قولیست قدیم سخنی تازه گرت هست بگو گوش کنیم
فیلم شامل پشت صحنه‌ها و فیلم‌هایی از ضبط هفتمین آلبوم استودیویی جکسون به نام بـَد می‌باشد. همچنین کسانی که در طول تور جهانی بد (۱۹۸۷ - ۱۹۸۹) با جکسون کار کرده‌اند در این فیلم راجع به تهیهٔ آلبوم و تور، تمرینات یا افتتاح بعضی از تک‌آهنگ‌ها و همچنین نماهنگ‌های آلبوم بد از جمله شریل کرو که شریک خوانندگی ترانه «نمی‌تونم دوستت نداشته باشم» در تور جهانی بد با جکسون بود، سیداه گرت خواننده دو نفره اصلی، راجع به تجربه‌اش از کار با جکسون و بسیاری دیگر صحبت می‌کند. هم‌چنین مصاحبه‌هایی با هنرمندان و سرگرم کنندگان تأثیرگذار نیز در این فیلم موجود است.
بعد از ثبت اختراع، در سال ۱۹۷۸ آکادمی علوم و هنرهای سینما به گرت براون و شرکت محصولات سینما به خاطر کار برجسته‌ی آن‌ها در ساخت استدی‌کم، جایزه‌ی اسکار اعطا کرد. به دنبال آن سال ۱۹۸۸ جایزه امی از طرف آکادمی علوم و هنرهای تلویزیون به آن‌ها اعطا شد.
بانکدار داستان واقعی دو کارآفرین سیاهپوست را با نام‌های برنارد گرت و جو موریس را دنبال می‌کند، که به خاطر شرایط نژادپرستانه دهه ۵۰ میلادی، مردی سفیدپوست به نام مت استاینر را استخدام می‌کنند تا مدیریت نمایشی فعالیت‌های تجاری آن‌ها را بر عهده بگیرد.
درین دوران گرت زین بِهْ پسندند زِهی پشمین به گردن وانبندند
زرشک از دیده خون ریزد گرم در دل فرود آئی ز دل فریاد برخیزد گرت بر دیده بنشانم
در ماه مه ۲۰۱۸ اعلام شد که برای ساخت این فیلم که قرار بود در ماه آگوست در فیلادلفیا فیلمبرداری شود، ماتیاس خونارتس گرت هدلند و اسکوت مک‌نری برای بازیگری انتخاب شدند. در فوریه سال ۲۰۱۹، اعلام شد که یوئل کینامان، رایان فیلیپ پل اشنایدر و مایکا مونرو نیز پیوستند.
در اواخر دههٔ ۱۸۳۰، فوسل تقریباً به ۲۰ مایلی شمال میدان کنت یعنی وست وینسنت، پنسیلوانیا، به مزرعهٔ مجاورخواهرش استر لوئیس نقل‌مکان کرد. در آنجا، او با لوئیس، دخترانش و نیز گرت و جان ویکرز و الیجا پنی پکر از طرفداران مبارزه با برده‌داری در پیشبرد روند راه‌آهن زیرزمینی، همکاری کرد.
ز آب خرد خشک نگشتی زبانت گرت یکی مشفق ساقیستی
رسید نازک من، ای نظارگی، زنهار ببند دیده، گرت دل به کار می‌آید
الیزابت گرت اندرسون در سال ۱۹۱۷ درگذشت و در کلیسای سنت پیتر و سنت پل، ادلبورو به خاک سپرده شد.
« گرت ایمان درست است به روز موعود»