گربه وحشی
معنی کلمه گربه وحشی در لغت نامه دهخدا

گربه وحشی

معنی کلمه گربه وحشی در لغت نامه دهخدا

گربه وحشی. [ گ ُ ب َ / ب ِ ی ِ وَ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) حیوانی است که در بیابانهای جنوب شرقی زندگانی میکند. گربه بیابانی ، گربه ای که اهلی نباشد :
گربه وحشی از سرشاخی
دید مرغی بکنج سوراخی.نظامی.

معنی کلمه گربه وحشی در دانشنامه عمومی

گربه وحشی (کمیک). گربه وحشی ( به انگلیسی: Wildcat ) عنوان چندین شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی سی کامیکس است. اولین و نام آورترین آن ها تئودور «تد» گرانت، یکی از اعضای بلند مدت انجمن عدالت آمریکا و بوکسری سنگین وزن در سطح جهانی است. نسخه تد گرانت شخصیت گربه وحشی توسط نویسنده بیل فینگر و طراح اروین هاسن خلق شده است که برای اولین بار در شمارهٔ ۱ سنسیشن کامیکس ( ژانویه ۱۹۴۲ ) حضور پیدا کرد. گربه وحشی به عنوان مربی بسیاری از ابرقهرمان های جوان شامل بتمن، باربارا گوردون و قناری سیاه به شمار می رود.
شخصیت های دیگری که از عنوان و هویت گرانت استفاده کرده اند عبارتند از: یولاندا مونتز، که موقتاً برای مدت کوتاهی جایگزین وی شد، و همچنین پسرش توماس «تام» برانسون، یک گربه انسان نما که توسط خود او به عنوان دومین گربه وحشی و یکی از اعضای انجمن عدالت آمریکا در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ آموزش دید.
گربه وحشی (فیلم ۱۹۲۱). گربه وحشی ( آلمانی: Die Bergkatze ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی ارنست لوبیچ است که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به پولا نگری و پل گریتز اشاره کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه گربه وحشی

دانشمندان همچنین از مطالعات باستان‌شناسی و رفتارشناسی استفاده کردند تا این کشف را که گربه وحشی آفریقایی منشأ مشترک گربه‌های خانگی است را به اثبات برساند. بررسی‌هایی که روی دی‌ان‌ای قطعات یافت‌شدهٔ دندان و استخوانی در محوطه‌های دفینه‌ها در سراسر جهان صورت گرفته، اثبات می‌کند که به گربه وحشی آفریقایی متصل شده‌اند و برخی از آن،ها به دورانی تا ۷۰۰۰–۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد. در ابتدا جمعیت‌های مصری گربه‌ها مسئول بزرگ شدن اولیه گربه‌ها در حدود ۳۶۰۰ سال پیش شناخته می‌شد، اما شواهد باستان‌شناختی در سال ۲۰۰۴ این فرضیه را رد کرد.
باغ وحش بابلسر، یک باغ وحشی خصوصی واقع در خیابان دریا است. این باغ وحش که از آن با عنوان پارک وحش نیز یاد می‌شود از حیواناتی همچون گوش سیاه که نوعی گربه وحشی است، خرس، میمون، چهار قلاده شیر، شتر، چهار گرگ بالغ و… نگهداری می‌کند.
جانورانی مانند: خرس، پلنگ، گرگ، شغال، بز کوهی، کفتار، گراز، گربه وحشی و…
منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ هلالی در جنوب شرق شهرستان بجستان، شمال شهرستان فردوس و غرب گناباد با وسعتی قریب به ۱۲۰٬۰۰۰ هکتار قرار گرفته‌است. منطقهٔ ییلاقی سیاه‌کوه دارای کوه‌های مرتفع و به هم پیوسته و دره‌های سرسبز و عمیق و چشمه‌سارهای متعدد است. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری آن می‌توان به آهو، کل و بز، قوچ‌ومیش، سمور و گربه وحشی اشاره کرد. پوشش گیاهی منطقه نیز شامل زیره سیاه، کاکوتی، رازیانه، درختان بنه، انجیر، تاغ، بادامشک و زرشک است. این منطقه دارای اقلیم نیمه‌خشک و بیابانی است و قابلیت‌های مطلوبی در جهت جذب گردشگر و مسافران عبوری از این منطقه دارد.
از نظر پوشش گیاهی به علت شرایط سخت زمستانی و کوتاه بودن دوره رشد در این کوهستان بیشتر پوشش گیاهی به صورت گیاهان یکساله با طول عمر کم می‌باشد. حیوانات وحشی همانند گرگ، روباه، خرس و گربه وحشی در این کوهستان زندگی می‌کنند.
«باغ وحش دبی» تأسیس سال ۱۹۶۷، قدیمی‌ترین باغ وحش در شبه‌جزیره عربستان است. این باغ وحش در منطقه زیبای جمیرا واقع شده‌است. در اینجا از گونه‌های نادر شامپانزه و گربه وحشی عربی نگهداری می‌شود.
گونه‌های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در آن زندگی می‌کردند. حیواناتی مثل شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابیها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک. در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران در آن به نمایش گذاشته شده.