گداخت

معنی کلمه گداخت در لغت نامه دهخدا

گداخت. [ گ ُ ] ( مص مرخم ، اِمص ) گداختن. عمل گداختن و ذوب کردن.

معنی کلمه گداخت در فرهنگ فارسی

( اسم ) عمل گداختن ذوب .

معنی کلمه گداخت در فرهنگستان زبان و ادب

[فیزیک] ← گداخت هسته ای

معنی کلمه گداخت در دانشنامه آزاد فارسی

گُداخت (fusion)
در فیزیک، هم جوشی و درهم گدازی هسته های سبکی مانند هیدروژن، و تبدیل آن ها به عناصر سنگین تری مانند هلیوم. کاهش جرم هسته های ادغام شده در مجموع به انرژی بدل می شود. گداخت هسته ای منبع انرژی ستاره ها و سلاح های هسته ای است. تصور می شود که شرط لازم برای تحقق گداخت رسیدن به فشارها و دماهای بسیار زیاد است. در چنین شرایطی، هسته های اتم با سرعت های زیاد به یکدیگر نزدیک می شوند و بر دافعۀ متقابل بارهای مثبت خود غلبه می کنند. در بردهای خیلی کوتاه، نیروی دیگری که نیروی هسته ای قوی است عمل می کند و با ادغام ذرات هسته ای، هسته ای بزرگ تر پدید می آورد. از آن جا که گداخت با آزادسازی مقادیر فراوانی انرژی همراه است، ممکن است زمانی برای تولید انرژی تجاری از آن استفاده کنند. تاکنون نتوانسته اند رآکتوری گداختی بسازند که با موفقیت کار کند؛ منظور چنان رآکتوری است که شرایط پیش گفته در آن فراهم شود و واکنش در آن تداوم یابد. در ۱۹۹۱، در راه رسیدن به گداخت گام مهمی برداشته شد. در آزمایشی که در چنبرۀ مشترک اروپا (جت)، واقع در کالم انگلستان انجام شد و برای دو ثانیه دوام داشت، تپی با توان۱.۷ مگاوات تولید شد بدین ترتیب، برای نخستین بار در آزمایشی کنترل شده، و نه در انفجاری غیرقابل کنترل، مقدار درخور توجهی انرژی گداخت با توان بسیار تولید شد. در ۱۹۹۷، توان گداخت تولیدشده در چنبرۀ مشترک اروپا به مقدار بی سابقۀ ۲۱ مگاژول رسید و اولین نیروگاه بزرگ مقیاس، از نوعی که برای تأمین و پردازش تریتیوم در نیروگاه های گداخت آینده لازم است، آزمایش شد.
گداخت تنگشی. وقتی تحقق می یابد که جریانی الکتریکی از پلاسما بگذرد و میدانی مغناطیسی پدید آید که ذرات را فشرده کند و در مجاورت هم قرار دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه گداخت

آگاهیم گداخت نمی سازد خرد دست من است و دامن نسیان بیخودی
از دیگر فعالیت‌های بارز فقری می‌توان به نظرات او دربارهٔ پدیده‌های انتقال حرارت و جرم در فیلم‌های نازک مایع، انجماد و گداخت مواد، تبخیر و میعان، همرفت در شرایط ریزگرانش و برخورد جت مایع با سرعت‌های بالا اشاره کرد. در دهه ۱۹۷۰ فعالیت‌های وی نقش مهم موج‌های بین‌سطحی را در تبخیر و میعان فیلم مایع تبیین کرد و پژوهش‌های آن زمان فقری هم‌اکنون به عنوان یکی از مباحث مورد توجه در مجامع علمی بین‌المللی به شمار می‌رود.
هما گداخت چنان ز استخوان سوخته ام کز سایه را نتواند به زیر بال گرفت
خشکی مغز شعور جوهر فطرت‌ گداخت منشی این دفتریم نال قلم در بغل
تنهاییم به دوزخ بیطاقتی گداخت از خاطر که یاد تو تنها گذشته است
چون ماه در خیال رخ آفتاب او ما را گداخت هیبت فکر متین ما
نه همین جان اسیر، از تف ایام گداخت تن هم از کاهش آلام، نحیف است چو نخ
رای بلند اوست که خورشید را گداخت چون شبنمی که کرد به خورشید همدمی
چنین بمب‌هایی در دستهٔ موارد اورانیوم غیر شکافتی (غنی نشده) قرار می‌گیرند، و بیشتر نیروی خود را، از شکافت این ماده به‌وسیلهٔ نوترون‌های تسریع شده از فرایند گداخت هسته، منشأ می‌گیرند.
حسن را از جلوه نازش نفس خواهد گداخت نغمه را از پرده سازش کفن خواهد شدن
برای نخستین بار در آزمایشگاه، احتراق گداخت هسته‌ای توسط تأسیسات احتراق ملی ایالات متحده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به دست آمد.
وقت است سیدا ز پی بیخودی رویم ما را گداخت پیرویی اختیارها
ز شرم جلوه شوخ تو نوبهار گداخت عجب مدار که گل را ز خار نشناسم