گای

گای

معنی کلمه گای در لغت نامه دهخدا

گای. ( اِخ ) مادام سوفی گِه. نویسنده فرانسوی متولد در پاریس ، مادر دلفین گای ( مادم دُ ژیراردن ) رمانهای جالب توجه و جذابی برای معرفی دیرکتوار و امپراطوری فرانسه نوشته است : لردستل ، بدبختیهای عاشقی سعید . ( 1776 - 1852 م. ).

معنی کلمه گای در فرهنگ فارسی

نیکلای نیکلایویچ نقاش روسی از اصل فرانسوی ( و. ورونژ ۱۸۳۱ - ف. ۱۸۹۴ م . ) وی یکی از نقاشان محبوب دربار تزاری گردید و با تولستوی نویسنده معروف دوست شد و تصویر وی را نقاشی کرد . بسیاری از آثار وی در موزه لنینگراد بنمایش گذاشته شده اند .
( اسم ) گاییدن : مدتی بود تا که گای نداشت پسری راست کرد و جای نداشت . ( حدیقه )
نویسنده فرانسوی

معنی کلمه گای در دانشنامه عمومی

گای ( به فرانسوی: Gye ) یک کامین در فرانسه است که در Canton of Toul - Sud واقع شده است.
گای ۶٫۵۱ کیلومترمربع مساحت و ۱۸۷ نفر جمعیت دارد و ۲۳۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
گای (استان لهستان کوچک تر). گای ( به لهستانی: Gaj ) یک روستا در لهستان است که در گمینا موگیلانه واقع شده است. گای ۱٬۴۰۰ نفر جمعیت دارد.
گای (اشتایرمارک). گای ( به آلمانی: Gai ) یک شهرستان در اتریش است که در تروفایخ واقع شده است. گای ۳٫۴۸ کیلومتر مربع مساحت و ۸۰ نفر جمعیت دارد و ۷۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
گای (کووین). گای ( به صربی: Gaj ) یک منطقهٔ مسکونی در صربستان است که در Kovin municipality واقع شده است. گای ۳٬۳۰۲ نفر جمعیت دارد و ۶۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه گای

طراحی اولیه استیو بسیار جذاب تر و مبهم بود و صداپیشگی او توسط ریکی بلیت انجام شد. در نیمه راه تولید، گرایمز جایگزین بلیت شد و طراحی استیو به گونه ای ساخته شد که جذاب تر باشد، بنابراین او کمتر با نیل گلدمن از فمیلی گای قابل مقایسه خواهد بود.
شد بلند از هر طرف زان سرزمین گای سهم الدین و خواجه سهمدین
کالسلام ای گای سهم الدین گرد دوری ات از جان من آرام برد
تاریخ پیش‌بینی‌شده برای نمایش فیلم ۴ نوامبر ۲۰۰۵ (یک روز قبل از چهارصدمین سال برگزاری مراسم شب گای فاکس) بود ولی به دلایلی این فیلم با تأخیر در ۱۷ مارس ۲۰۰۶ به نمایش درآمد و با واکنش مثبت منتقدان روبه رو شد.
حال تو چون است گای سهم دین از فراغت چند بنشینم غمین
تو که پادشاه حسنی بگدا کجا نشینی بزکوه حسن گای نظری فکن بسویم
مرد لر حیران شد و گفتا به او گای سهم الدین نیم من ای عمو
نتخابات محلی سپتامبر در ۴۳۸ شهرداری برگزار شد، از جمله گیومری که در آن سامول بالاسانیان از حزب ارمنستان شکوفا به عنوان شهردار انتخاب شد. میانگین مشارکت رای‌دهندگان ۴۹٫۵۲ درصد بود که از ۱۵ درصد در گای تا ۹۳٫۸ درصد در آراووس متغیر بود.
اگر عزیز کنی شان به شیشه‌ای دو شراب حریف و بندهٔ تو تا شراب گای شوند
او از طریق پسرش، جیمز، پدربزرگ ایزاک روزولت (۱۷۹۰–۱۸۶۳) که با مری ربکا آسپین وال (۱۸۰۹–۱۸۸۶) ازدواج کرد، گریس روزولت (۱۷۹۲–۱۸۲۸) که با گای کارلتون بیلی (۱۷۸۶–۱۸۵۹) ازدواج کرد، جیمز روزولت (۱۷۹۴–۱۸۲۳)، والتون روزولت (۱۷۹۶–۱۸۳۶)، ادوارد روزولت (۱۷۹۹–۱۸۳۲)، ریچارد واریک روزولت (۱۸۰۱–۱۸۳۵) که با آنا ماریا لایل ازدواج کرد، همیلتون روزولت (۱۸۰۵–۱۸۲۷)، هنری والتون روزولت (۱۸۰۹–۱۸۲۷)، سوزان بارکلی روزولت (۱۸۱۳–۱۸۶۷) و جیمز بارکلی روزولت (متولد ۱۸۱۵) بود.
تمام آهنگ توسط مارک آرم، استیو ترنر، دن پیترز و گای مددیسون نوشته شده‌است.
السلام ای گای سهم الدین ما آشنا و همدم دیرین ما
پس روان شد گای سهم الدین ز پیش در قفای او روان چل رند بیش
آدام وست در مجموعه کارتونی پرطرفدار فامیلی گای هم صداپیشه شهردار کوهاگ بود.
باز گفت آن لر که بالله العظیم گای سهمدین نی ام من ای سلیم
ویلیام گای ماجرایش را بازگو می‌کند اینکه مدت کوتاهی پس از انفجار کشتی جین سگ آن‌ها تایگر دچار هاری می‌شود و بیماری به بومی‌ها سرایت می‌کند. کسانی هم که توانسته بودند به جزایر اطراف بگریزند بر اثر زلزله کشته می‌شوند.
السلام ای گای سهم الدین من ای انیس و مونس دیرین من
آدام وست در مجموعه کارتونی پرطرفدار فامیلی گای هم صداپیشه‌ شهرداری در شهر کوهاگ همنام خودش بود.
زبان آسی و در پی آن گویش ایرونی برای نخستین بار در سال ۱۷۹۸ با خطی که گای تاکاشویلی برپایه خط اسلاوی کلیسایی درست کرده‌بود نوشته شد.